Avalda arvamust alternatiivkütuste taristu määruse ettepaneku kohta
Mis on muudatuste eesmärk?
Määruse peamine eesmärk on tagada, et ELi transpordisektori keskkonnahoidlikumaks muutmist toetaks piisav laadimis- ja tankimistaristu, mis võimaldaks kogu ELis hõlpsasti elektri- ja vesinikusõidukeid (kergsõidukeid ja raskeveokeid) laadida ja tankida. Määrus hakkab asendama kehtivat alternatiivkütuste taristu direktiivi.
Mis on olulisemad muudatused?
Autotransport
- Komisjon soovib ettepanekutega tagada, et iga liikmesriigis oleks registreeritud elektritoitega kergsõiduki kohta paigaldatud kumulatiivselt laadimisvõimsus 1 kW ning iga pistikhübriidi kohta 0,66kW (vt artikkel 3).
- Üle-euroopalise TEN-T võrgu täielikuks ühendamiseks tuleb 2025. aastaks paigaldada TEN-T põhivõrgu iga 60 km lõigu kohta vähemalt 300 kW võimsusega kiirlaadimispunktid ja 2030. aastaks vähemalt 600 kW võimsusega kiirlaadimispunktid (vt artikkel 3).
- Vesiniku puhul peab olema üks tankla nõutud võimsusnäitajatega iga 150 km kohta kogu TEN-T põhivõrgus ja igas linnatranspordisõlmes, mis teenindab nii kergsõidukeid (sh sõiduautod) kui ka raskeveokeid (vt artikkel 6).
- Elektriliste raskeveokite jaoks tuleb TEN-T põhivõrgu iga 60 km lõigu kohta 2025. aastaks paigaldada vähemalt 1400 kW väljundvõimsusega laadimispunktid ja 2030. aastaks vähemalt 3500 kW väljundvõimsusega laadimispunktid. TEN-T üldvõrgu puhul tuleb need eesmärgid saavutada iga 100 km lõigu kohta vastavalt 2030. ja 2035. aastaks (vt artikkel 4).
- Lisaks tuleb üleeuroopalises transpordivõrgus (linnatranspordisõlmed) 2030. aastaks tagada laadimispunktid turvalistes parkimiskohtades ning suuremates linnades ja linnastutes, et võimaldada eelkõige linna kaubaautode laadimist (vt artikkel 4).
- Veoautode veeldatud maagaasi tankimistaristu puudujäägid kõrvaldatakse 2025. aastaks (vt artikkel 8).
Õhutransport
- Seisvatest õhusõidukitest tuleneva kasvuhoonegaaside heite, saaste ja müra vähendamiseks sisaldub määruse ettepanekus kohustus hakata kõiki TEN-T põhi- ja üldvõrgu lennujaamades seisvaid õhusõidukeid varustama reaktiivkütuse asemel elektrienergiaga. Kohustust hakatakse alates 2025. aastast kohaldama kõigi väravate ja alates 2030. aastast kõigi lennujaama territooriumil asuvate parkimiskohtade puhul (vt artikkel 12).
- Lisaks peavad liikmesriigid hiljemalt 2030. aastaks tagama, et kogu seisvatele õhusõidukitele tarnitud elekter saadakse otse elektrivõrgust või kohapeal toodetud taastuvenergiast (vt artikkel 12).
Meretransport
- Määruse ettepanekus on kirjas nõue, et kõikidesse TEN-T võrgu meresadamatesse tuleb paigaldada elektritoide, mis rahuldaks vähemalt 90% sadamas peatuvate konteiner- ja reisilaevade vajadused (vt artikkel 9 ja 10).
- Igas TEN-T siseveesadamas peab olema kaldaäärne elektritoiteseade (vt artikkel 9 ja 10).
Teave kütuste tankimise ja laadimisvõimaluste kohta
- Avaliku sektori operaatoritele või avalikult kättesaadava laadimistaristu omanikele lisandub nõue muuta kättesaadavaks laadimis- või tankimispunktide andmed. Üldkasutatavate laadimis- ja tankimispunktide omanikud või käitajad peaksid tagama nendele kuuluvate alternatiivkütuste infrastruktuuri puudutavate andmete kättesaadavuse ning võimaldama tasuta juurdepääsu neile andmetele riiklike juurdepääsupunktide kaudu (vt artikkel 17).
Anna teada, mida arvad Euroopa Komisjoni alternatiivkütuste taristu määruse ettepanekust. Tagasisidet ootan hiljemalt 8. septembriks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.