Avalda arvamust eraisikute investeerimiskontodega seotud plaanitavate muudatuste kohta
Mis on investeerimiskonto?
Investeerimiskonto on krediidiasutuses avatud ja füüsilise isiku tuludeklaratsioonis investeerimiskontona määratletud rahakonto, mida kasutades saab seaduses loetletud finantsvaradelt teenitud tulu maksustamise hetke edasi lükata. Investeerimiskonto kasutamisel ei maksustata mitte konkreetseid finantstulu liike, näiteks dividend, intress, väärtpaberi võõrandamisest saadud kasu, vaid investeeringutelt teenitud kogutulu ja seda alles siis, kui investeerimiskontolt tehtud väljamaksed ületavad sellele tehtud sissemakseid. Sel moel saab investeeringuobjekte vahetada ilma vahepealse maksukohustuse tekketa ja lükata maksustamise hetke edasi investeerimistulu n-ö tarbimisse võtmise ajani.
Mis on muudatuste eesmärk?
Peamine eesmärk on muuta investeerimiskonto reeglistik paindlikumaks ja väikeinvestorite vajadusi paremini arvestavaks, võimaldades maksuefektiivset investeerimist senisest enamatesse finantsinstrumentidesse ning senisest laiema teenusepakkujate ringi kaudu.
Keda mõjutab?
- investeerimiskonto omajaid
- ühisrahastusplatvormide haldajaid
- krüptovara teenuse osutajaid ja krüptovara emitente
- väikefondi valitsejaid
Millised on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Eelnõu lubab edaspidi investeerimiskonto kaudu investeerida ka krüptovarasse, mis on soetatud sellise krüptovarateenuse osutaja vahendusel või selliselt krüptovara emitendilt, kelle tegevust reguleerib MICA määrus (vt eelnõu § 1 p 5). Muudatuse tulemusena ei maksustata edaspidi investeerimiskonto kaudu krüptovarasse investeerimisel saadud tulu tingimusel, et krüptovarateenuse osutaja juures avatud kontolt kantakse raha tagasi üksnes investeerimiskontole, seda vahepeal n.ö tarbimisse võtmata (vt eelnõu § 1 p 6). Seega saab krüptovara müümisel saadud tulu kasutada sama kauplemisplatvormi vahendusel uue krüptovara ostmiseks ilma tulu vahepeal investeerimiskontole kandmata. Kehtiva tulumaksuseaduse kohaselt maksustatakse krüptoinvesteeringutest saadud eraisiku kasu iga tehingu põhiselt, arvestamata seda, kas aasta kokkuvõttes on tehingutelt saadud kasu või kahju.
- Eelnõu lisab investeerimiskonto lubatud finantsinstrumentide hulka ka ühisrahastusplatvormi vahendusel soetatavad nõudeõigused (laenud) ja osalused (vt eelnõu § 1 p 5). Muudatus võimaldab investeerimiskontot kasutades ühisrahastuse investeeringutelt saadud tulu (nt laenult või võlakirjalt makstav intress või ka nõude võõrandamise korral teenitav kasu) maksustamist edasi lükata (vt eelnõu § 1 p 6). Kehtiva tulumaksuseaduse kohaselt maksustatakse ühisrahastuse investeeringutest saadud eraisiku tulu iga üksiku tehingu põhiselt, arvestamata seda, kas aasta kokkuvõttes on ühisrahastuse kaudu saadud kasu või kahju.
- Investeerimiskonto raames loetakse edaspidi finantsvaraks ka pandikirju (vt eelnõu § 1 p 5). Pandikiri on 2019. aastal jõustunud pandikirja seaduse alusel loodud uus võlakirja liik, mille peamiseks tagatiseks on krediidiasutuse klientide laenud.
- Eelnõu kohaselt ei käsitata edaspidi investeerimiskonto raames lubatud finantsvarana tegevusloata väikefondi osakut või aktsiat (vt eelnõu § 1 p 3). Muudatus jõustub 2025. aasta 1. jaanuarist (vt eelnõu § 3). Muudatuse põhjuseks on asjaolu, et väikefondi valitsejad üksnes registreerivad oma tegevuse finantsinspektsioonis, kuid sisulist finantsjärelevalvet nende üle ei tehta. See ei ole aga kooskõlas investeerimiskonto ühe aluspõhimõttega, milleks on üksnes finantsjärelevalvele allutatud teenusepakkujate ja toodete hõlmamine maksusoodustust võimaldava režiimiga. Eelnõus sisalduv muudatus ei mõjuta investeerimiskonto kaudu juba ostetud väikefondiosakute staatust finantsvarana.
- Eelnõu laiendab finantsasutuste liike, kus on võimalik investeerimiskontot avada. Kui kehtiva seaduse kohaselt saab investeerimiskonto avada üksnes krediidiasutuses, siis eelnõu jõustudes saab investeerimiskontot avada ka makseasutuses ja investeerimisühingus (vt eelnõu § 1 punkt 6).
- Eelnõu kohaselt ei loeta edaspidi finantskonto väljamakseks investeerimiskonto ja väärtpaberikonto kasutamisega seotud tasu, samuti ühisrahastusplatvormi ja krüptovaraga kauplemise platvormi kasutamisega seotud tasu, kui investeerimiskonto kaudu investeeritakse ühisrahastusse või krüptovarasse (vt eelnõu § 1 p 7). Hetkel puudub seadusest selline välistus.
- Eelnõu annab eraisikule õiguse liita väärtpaberite soetamismaksumusele juurde väärtpaberikonto kasutamisega seotud tasu (haldustasu), kui eraisik ei kasuta investeerimiseks investeerimiskontot (vt eelnõu § 1 p 10). Hetkel puudub seaduses selline võimalus.
- Kuna eelnõu näeb ette investeerimiskonto kaudu ühisrahastusse ja krüptovarasse investeerimise võimaluse, mis automaatselt tähendab ka vastavate kahjude arvesse võtmist, siis lubab eelnõu ka ilma investeerimiskontota tehtud eraisikute investeeringute puhul kahjude arvestamist (vt eelnõu § 1 p 12 ja 13).
- Eelnõu laiendab ka pensioni investeerimiskonto investeerimisvõimalusi pandikirjade võrra, kuid ühisrahastusse ega krüptovarasse, kus riskid on kõrgemad, pensioniraha investeerida ei saa (vt eelnõu § 2).
Millal jõustuvad plaanitavad muudatused?
Eelnõu kohaselt jõustuvad muudatused üldises korras ehk kümnendal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist. Täpne jõustumise aeg ei ole hetkel teada.
Anna teada, mida arvad investeerimiskontodega seotud plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 11. jaanuariks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.