Avalda arvamust joogivee- ja reoveekäitlusrajatiste käitamises pädevale isikule esitatavate nõuete ja väljaõppeprogrammi kohta
Mis on plaanitavate nõuete eesmärk?
Eesmärk on tagada, et joogiveetöötlusjaamasid ja reoveepuhasteid opereeriksid üksnes pädevad isikud, sest joogivee- ja ka reoveekäitlusrajatisi käitava isiku kvalifikatsioonist sõltub otseselt nii rahva tervise kaitse, keskkonda juhitava saaste kogus, mis võib põhjustada keskkonnareostuse või keskkonnahäiringu, kui ka ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni teenuse hind ja toimepidevus.
Keda mõjutab?
- vee-ettevõtjaid
- joogivee- ja reoveekäitlusrajatisi käitavaid inimesi
Millised on operaatorile kehtestatavad nõuded?
- Eelnõu kohaselt on joogivee- ja reoveekäitlusrajatise käitamises pädev isik (operaator) inimene, kes vahetult juhib joogivee- või reoveekäitlusrajatise tööd ning jälgib joogivee- või reoveekäitlusrajatise tööga seotud protsesse (eelnõu § 2 lg 1).
- Joogiveekäitlusrajatise operaator peab eelnõu (§ 3) kohaselt: tundma joogiveekäitlust reguleerivaid õigusakte; teadma joogiveeoperaatori põhiülesandeid; tundma põhja- ja pinnavee omadusi ja kvaliteedinäitajaid; teadma põhjavee- ja pinnaveekaitse meetmeid; mõistma joogivee ja toorvee kvaliteedinäitajaid ja nende mõju inimese tervisele; tundma joogivee käitlemise süsteeme; tundma veetöötlustehnoloogiaid ja nende automatiseerimise võimalusi; oskama määrata veetöötlusprotsessi toimimiseks optimaalseid tingimusi; oskama võtta proove toorveest vastavalt määrusele „Proovivõtumeetodid“ ja joogiveest vastavalt määrusele „Joogivee kvaliteedi- ja kontrollinõuded ja analüüsimeetodid ning tarbijale teabe esitamise nõuded“; tundma tööohutus-, elektriohutus-, keskkonnaohutus-, tuleohutus- ja hügieeninõudeid.
- Reoveekäitlusrajatise operaator peab eelnõu (§ 4) kohaselt tundma reoveekäitlust reguleerivaid õigusakte; teadma reoveeoperaatori põhiülesandeid; tundma reo- ja heitvee omadusi ja iseloomulikke saastenäitajaid; oskama hinnata reovee mõju puhastusprotsessile ning heitvee mõju suubla seisundile; tundma reovee ja sademevee eri liiki kanalisatsioonisüsteeme; oskama arvutada hüdraulilist ja reostuskoormust; tundma reoveepuhastustehnoloogiaid ja puhastusprotsessi eri etappe; oskama täita reoveepuhasti päevikut; oskama hinnata reoveepuhastusprotsessi olulisi parameetreid; teadma liigmuda ja reoveesette käitlemise põhimõtteid ja tehnoloogiaid; oskama võtta proove reo-, heit- ja sademeveest ning reoveesettest vastavalt määrusele „Proovivõtumeetodid“; tundma tööohutus-, elektriohutus-, keskkonnaohutus-, tuleohutus- ja hügieeninõudeid.
- Kehtivad õigusnormid ei reguleeri joogivee ega reoveekäitlusrajatisi käitavate inimeste kvalifikatsiooninõudeid.
Millised on väljaõppeprogrammile kehtestatavad nõuded?
- Joogivee- või reoveekäitlusrajatise operaatori väljaõpet võib eelnõu (§ 5 lg 1) kohaselt korraldada üksnes asutus või isik, kelle üheks põhikirja- või põhimäärusekohaseks tegevuseks on koolitus.
- Väljaõppeprogramm peab koosnema teoreetilisest osast ja praktilisest osast ning lõppema kirjaliku testiga (eelnõu § 6 lg 1).
- Koolitus maksab seletuskirja kohaselt ühele koolitatavale 400–900 eurot sõltuvalt koolitusgrupi suurusest.
- Eelnõu kehtestab väljaõppeprogrammi teoreetilise osa sisunõuded. Joogiveekäitlusrajatiste operaatoritele suunatud väljaõppeprogrammi teoreetilise osa peab katma näiteks järgmisi teemasid: joogivee käitlemist reguleerivad õigusaktid; joogivee operaatori põhiülesanded; ülevaade põhjaveekihtidest ja -kogumitest, keemiliste näitajate piirsisaldused, läviväärtused ja muud kvaliteedinäitajad; põhja- ja pinnavee keemiline, füüsikaline, gaasiline, radioloogiline ja mikrobioloogiline koostis; veehaarde sanitaarkaitseala, hooldusala ja toiteala nõuded; ülevaade joogivee käitlemise süsteemidest; veetöötlustehnoloogiate kirjeldused, põhietapid ja seosed etappide vahel; joogivee kvaliteedinäitajad; filtermaterjalid; toorveest ja joogiveest veeproovide võtmine, seirenõuete jälgimine, veeproovide säilitamine ja transport ning peamised seiratavad näitajad; veearvestid, lekked ja veearvestuse pidamine; veetöötlusjaamade ning seadmete ja süsteemide korrashoid, remont ja hooldus jm (eelnõu § 6 lg 2).
- Reoveekäitlusrajatiste operaatorite teoreetiline väljaõppeprogramm peab muu hulgas katma järgmisi teemasid: reoveepuhastust reguleerivad õigusaktid; reoveepuhasti operaatori põhiülesanded; erinevate reoveepuhastustehnoloogiate kirjeldused; heit- ja reovee koostis ja omadused ning heitvee mõju suubla seisundile; puhastusprotsessi tehnoloogiliste seadmete kirjeldus ja nende hooldus; reoveepuhasti päeviku pidamine; toitainete (fosfor ja lämmastik) tõhustatud ärastamise tehnoloogiad aktiivmudapuhastites ja märgalasüsteemides; reoveepuhastusprotsesside põhietapid; reo-, heit- ja sademeveest ning reoveesettest esinduslike proovide võtmine, transport ja säilitamine; jääkmuda iseloom, kõrvaldamine ja käitlus; liigmuda ja reoveesette käitlemise tänapäevaste tehnoloogiate kirjeldus; hüdraulilise koormuse ja reostuskoormuse määramine; puhastusprotsesside jälgimine ja reoveepuhasti juhtimine jm (eelnõu § 6 lg 3).
- Praktilise osa sisu saab eelnõu kohaselt otsustada koolitaja, kuid ta peab arvestama operaatori tegevusvaldkonda ning eelnevalt nimetatud nõudeid operaatori teadmistele ja oskustele (eelnõu § 6 lg 4).
- Koolitus lõpeb kirjaliku testiga. Testi küsimused peavad põhinema eelnevalt nimetatud väljaõppeprogrammidel (eelnõu § 6 lg 5).
- Koolituse lõppedes väljastab koolitaja väljaõppe läbimist tõendava tunnistuse vaid väljaõppeprogrammi läbinud operaatoritele. Tunnistus kehtib seitse aastat (eelnõu § 6 lg 6).
- Ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduse § 75 kohaselt peab operaator vastama eelnõus sätestatud pädevusnõuetele alates 2025. aasta 1. jaanuarist.
Millal jõustub uus määrus?
Määrus jõustub eelnõu kohaselt 2023. aasta 1. juulil. Samal ajal jõustub ka uus ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seadus.
Anna teada, mida arvad eelnõust, mis kehtestab nõuded joogivee- ja reoveekäitlusrajatiste käitamises pädevale isikule ning nende koolitusele. Tagasisidet ootan hiljemalt 9. juuniks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan keskkonnaministeeriumile.