Avalda arvamust riigihangete läbiviimise strateegiliste põhimõtete kohta
Mida kujutab endast riigihangete läbiviimise strateegiliste põhimõtete dokument?
Rahandusministeeriumi koostatud dokument kirjeldab riigihangete läbiviimise strateegilisi põhimõtteid, seatud eesmärke ja oodatavaid tulemusi nende põhimõtete rakendamisest, et toetada hankijaid riigihangete strateegilisel kasutamisel.
Mis on strateegiliste põhimõtete rakendamise eesmärk?
Viia riigihanked uuele kvalitatiivsele tasemele, maksimeerides ühiskondlikku heaolu ja avalike teenuste taset.
Keda mõjutab?
Riigihangete läbiviimise strateegilised põhimõtted võivad mõjutada kõiki ettevõtteid, kes soovivad edaspidi osaleda riigihangetel.
Millised on riigihangete läbiviimise strateegilised põhimõtted?
1) Keskkonnahoidlikkus (lk 14-16)
- Keskkonnahoidlik on riigihange, mille ükskõik millises menetluse osas on kaasatud keskkonnahoidlikkust edendavaid nõudeid.
- Dokumendi kohaselt peab aastaks 2035 riigihangete arvust 20% ja mahust 50% olema keskkonnahoidlikud.
- Eesmärgi saavutamiseks tuleb dokumendi kohaselt hanget ette valmistades kaardistada võimalused keskkonnahoidlike lahenduste valikuks; lisada keskkonnahoidlikke kriteeriume hankedokumentidesse; eelistada keskkonnahoidlikkust tõendavate sertifikaatidega tooteid, teenuseid ja ehitustöid ning võimaluse korral kasutada pakkumuste hindamisel olelusringi kulude põhist hindamismetoodikat. Lisaks tuleb kontrollida keskkonnahoidlikest tingimustest kinnipidamist ka lepingu täitmise faasis.
- Keskkonnahoidlike lahenduste eelistamise positiivse küljena näeb ministeerium muu hulgas seda, et väheneb avalike teenuste keskkonnajälg, riik toimib eeskujuna erasektorile, riik kujundab nõudlust ning erasektor hakkab pakkuma väiksema negatiivse keskkonnamõjuga tooteid, teenuseid ja ehitustöid.
2) Sotsiaalselt vastutustundlik (lk 16-18)
- Sotsiaalselt vastutustundlik on riigihange, mille ükskõik millises menetluse osas on kaasatud sotsiaalselt vastutustundlikke nõudeid.
- Dokumendi kohaselt peab aastaks 2035 riigihangete arvust 10% ja mahust 20% olema sotsiaalselt vastutustundlikud.
- Eesmärgi saavutamiseks tuleb dokumendi kohaselt hanget ette valmistades kaardistada võimalused sotsiaalselt vastutustundlike kriteeriumite lisamiseks hankedokumentidesse; leida võimalusi sotsiaalselt vastutustundlike kriteeriumite seadmiseks hankedokumentidesse; küsida pakkujalt pakkumuses kirjeldust tema poolt hankelepingu täitmisel sotsiaalsete aspektide täitmise kohta ning leida võimalusi pakkuda ettevõtlusvõimalusi läbi hankemenetluse ka haavatavaid ühiskonnagruppe hõivesse kaasavatele ettevõtetele. Lisaks tuleb kontrollida sotsiaalsetest aspektidest kinnipidamist ka lepingu täitmise faasis.
- Sotsiaalselt vastutustundliku põhimõtte rakendamise positiivse mõjuna näeb ministeerium muu hulgas järgmist: erasektor on motiveeritud tagama töötajate heaolu ja õiglased tingimused, riik kujundab nõudlust, edeneb haavatavate ühiskonnagruppide hõive ja sooline võrdõiguslikkus, riik toimib eeskujuna, väheneb ebavõrdsus.
3) Innovatsiooni toetav (lk 18-19)
- Innovatsioonihange on riigihange, mille raames hangitakse uudset või olulisel määral parendatud toodet või lahendust, mida turg veel ei paku ja seeläbi on innovatsioonihange võimalus, mille abil riigi jaoks leida lahendamist vajavale ülesandele täiesti uudne ja parem lahendus.
- Dokumendi kohaselt peab aastaks 2035 riigihangete arvust 5% ja mahust 10% olema innovatsiooni toetav.
- Eesmärgi saavutamiseks tuleb dokumendi kohaselt hanget ette valmistades kaardistada võimalused innovaatiliste lahenduste eelistamiseks (nt turu-uuringu kaudu) ja korraldada infovahetust turuosalistega; leida võimalusi hanke ülesehitamiseks probleemist lähtuvalt ning võimaldada turul pakkuda täiesti uusi lahendusi; eelistada kvaliteedipõhiseid hindamiskriteeriume ning kujundada innovatsiooni toetavaid hoiakuid ja aktsepteerida innovatsiooni kaasnevate riskide võtmist. Lisaks tuleb toetada lepingutingimustega innovaatilise lahenduse pakkumisest tuleneva ebakindluse ja ettearvamatuse vähenemist ning panustada lepingutingimustega eesmärgipärasele koostööle ja olla avatud ning koostööle orienteeritud lepingupartnerid.
- Innovatsiooni toetavate riigihangete positiivse mõjuna näeb ministeerium muu hulgas järgmist: riik stimuleerib ettevõtteid looma ja tooma turule täiesti uusi lahendusi ning panustab innovatsiooni ja majanduskasvu edendamisse.
4) Usaldusväärne (lk 20-21)
- Usaldusväärsust tuleb riigihangetes tagada õiguskindla, läbipaistva ja riigi terviklikku julgeolekut arvestava hankemenetluse läbiviimisega.
- Dokumendi kohaselt peab aastaks 2035 riigihangete arvust 1,5-2% ja mahust 5-10% olema usaldusväärsed.
- Õiguskindluse tagamiseks tuleb dokumendi kohaselt koostada hankedokumendid professionaalselt ja õiguslikult korrektselt; kasutada paindlikult õigusaktides antud võimalusi nii hankemenetluse liigi kui ka hindamissüsteemi valikul ning olla usaldusväärne lepingupartner.
- Läbipaistvuse tagamiseks tuleb dokumendi kohaselt avada hange maksimaalselt konkurentsile (võimalusel ka väljakuulutamiseta menetluses); tunnetada turgu ja vältida piiravaid tingimusi, mis võivad vähendada konkurentsi; tagada avatud suhtlus ja võrdne infoväli riigihankega seotud osapooltele ning tagada arusaadav ja läbipaistev hindamissüsteem.
- Riigi terviklikku julgeolekut arvestava hankemenetluse tagamiseks tuleb dokumendi kohaselt hankedokumentide ettevalmistamisel pidada silmas riigi julgeolekuga seotud küsimusi ja tagada hankest väljumisstrateegia julgeolekuga seotud kaalutlustel; vajadusel kontrollida hankemenetluse raames esitatud sertifikaatide kehtivust ja vastavust ning kahtluste tekkimisel konsulteerida ja väldita liigsete riskide võtmist.
- Usaldusväärsuse põhimõtte rakendamise positiivse mõjuna näeb rahandusministeerium muu hulgas järgmist: õiguskindel ja läbipaistev hankepraktika stimuleerib ettevõtlussektorit riigihangetel osalema.
5) Mõistlik (lk 21-23)
- Mõistlikkuse põhimõtte kohaselt tuleb hanked korraldada tõhusalt, tagada tuleb majanduslik soodsus, väärtustada tuleb kvaliteeti ning hange peab olema orienteeritud koostööle.
- Dokumendi kohaselt peab aastaks 2035 päevade arv hanke avaldamisest kuni lepingu sõlmimiseni olema lihthangete osas 45 päeva ja avatud menetlustes 70 päeva. Lisaks peab aastaks 2035 kvaliteedikriteeriumite alusel hinnatud hangete osakaal olema hangete arvust 40% ja mahust 50%.
- Hangete tõhusaks korraldamiseks tuleb dokumendi kohaselt tagada, et riigihangete register toetab tõhusalt riigihanke läbiviimist ja on paindlik; riigihangete läbiviimist toetavad hangete tööriistad on kättesaadavad ja lihtsalt kasutatavad ning hangete läbiviimise koormus on kooskõlas riigihanke tulemusega.
- Majandusliku soodsuse tagamiseks tuleb pakkumuste hindamisel eelistada pakkumust, mis on parima kvaliteedi ja hinna suhtega ning arvestada hanke eseme olelusringi kuludega kogu soetatava hanke eseme elutsükli jooksul; lähtuda hanke väljatöötamisel säästliku tarbimise põhimõttest ning leida parimad lahendused eeltöö ja turudialoogi abiga.
- Kvaliteeti väärtustava põhimõtte tagamiseks tuleb dokumendi kohaselt kasutada riigihanke võitja väljaselgitamisel pakkumuse maksumuse kõrval ka hanke eseme omadusi ja kvaliteeti kirjeldavaid kriteeriumeid, et selgitada välja parima hinna ja kvaliteedi suhtega lahendus.
- Koostööle orienteerituse tagamiseks peavad hankijad olema erasektori jaoks partnerid, kellega soovitakse lepingut sõlmida; koostööle orienteeritust silmas pidades tuleb üle vaadata lepingutingimused; panustada tuleb, et avalikku sektorit peetaks uuendusmeelseks ja pädevaks ning hankijatel tuleb tähtsustada riigihanke väljatöötamisel hanketingimuste läbimõtlemist kasutades turu-uuringu sisendit.
Mis saab edasi?
- Pärast avalikku konsultatsiooni täiendab rahandusministeerium riigihangete läbiviimise strateegilisi põhimõtteid ning saadab täiendatud dokumendi valitsusele heaks kiitmiseks.
- Pärast põhimõtete heakskiitmist hakkavad ministeeriumid välja töötama strateegiliste põhimõtete rakendamise valdkondlikke tegevuskavasid ja juhendmaterjale hankijatele.
Anna teada, mida arvad riigihangete läbiviimise strateegilistest põhimõtetest. Tagasisidet ootan hiljemalt 25. maiks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.