Avalda arvamust tehisintellekti reguleerimise kohta Eesti õigusmaastikul
Keda mõjutab?
- kõiki isikuid, kes võivad sattuda algoritmilise süsteemi adressaadiks
- algoritmiliste süsteemide rakendajaid
- ettevõtjaid teenusepakkujatena või arendajatena
Mis on algoritmiline süsteem?
Algoritmilise süsteemi all tuleb mõista rakendusi, mis täidavad ühte või mitut ülesannet, nagu näiteks andmete kogumine, kombineerimine, puhastamine, sorteerimine, klassifitseerimine ja järelduste tegemine, aga ka selekteerimine, prioritiseerimine, soovituste andmine või otsuste langetamine.
Mis on tehisintellekt?
Tehisintellekti all mõeldakse süsteeme, mis ilmutavad intelligentset käitumist, analüüsides ümbritsevat keskkonda ja võttes vastu teatud ulatuses iseseisvalt otsuseid, et saavutada teatud eesmärke.
Milleks saab kasutada avaliku halduse tehisintellekti süsteeme?
- inimestega suhtlemise automatiseerimiseks (vestlusrobotid):
- haldusorgani selgituskohustuse automatiseerimiseks
- haldusmenetluses seletuste, ütluste, vastuväidete võtmise automatiseerimiseks
- automatiseerida lihtsamaid protsesse, mida seni inimeste poolt tehakse
- haldusakti või toimingu ettevalmistamiseks tehisintellekti poolt
- (riski)hindamise algoritmid konkreetsete isikute suhtes
- algoritmid ohuennetuslikus ja proaktiivses massandmetöötluses
- haldusmenetluses tõendamise automatiseerimine
- automaatsed haldusaktid ja dokumendid
Mis on eelnõu esialgsed põhipunktid?
- Algoritmiliste süsteemide rakendamisel tuleb tagada läbipaistvus ning isikute põhiõigused.
- Kõrgendatud nõuded tuleb kehtestada kõrge riskiga algoritmilistele süsteemidele, millega kaasneb oluline oht põhiõigustele. Kõrge riskiga algoritmilise süsteemi all peetakse silmas:
- Avalikke ülesandeid täitvate asutuste puhul eelkõige algoritmilisi süsteeme, millega rakendatakse profiilianalüüsi või mida rakendatakse otsuste tegemisel, millel on füüsilise või juriidilise isiku jaoks õiguslikud tagajärjed või mis samaväärselt mõjutavad teda oluliselt.
- Erasektori puhul algoritmilised süsteemid, mida kasutatakse viisil, millel on üksikisiku või ettevõtja õiguste seisukohast õiguslikud või sellega samaväärselt olulised tagajärjed, märkimisväärse varalise või mittevaralise kahju oht; oht elule või tervisele või mille tagajärgi füüsilised või juriidilised isikud ei saa mõistlikkuse piires vältida.
- Kui inimesega suhtleb inimsarnane algoritmil põhinev dialoogsüsteem, tuleb teda sellest eelnevalt inimest teavitada.
- Kõrge riskitasemega algoritmilise süsteemi puhul tuleb eelnevalt teavitada algoritmi aluseks olevast otsustusmehhanismi loogikast, millised on isikuandmete töötlemise tähtsus ja võimalikud tagajärjed.
- Kõrge riskiga algoritmilise süsteemi puhul peab selle kasutaja tagama pideva inimjärelevalve, tagamaks, et iseõppiv algoritm ei muutuks töö käigus õigusvastaseks.
- Määratleda tuleb pädev riiklikku järelevalvet teostav haldusorgan, kes on pädev kaebusi lahendama.
Millal jõustuvad muudatused?
Eelnõu eeldatav valmimise aeg on 2021 esimene poolaasta ning eelnõu eeldatav jõustumise aeg on 2022.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 28. septembriks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan justiitsministeeriumile.