Avalda arvamust tööturuteenuste korrastamise kavatsuse kohta
Mis on tööturuteenus?
Teenus, mida riik osutab töötule ja tööotsijale töö leidmiseks ja tööalase arengu soodustamiseks ning tööandjale sobiva tööjõu saamiseks, näiteks karjäärinõustamine, tööpraktika, palgatoetus, ettevõtluse alustamise toetus, töötamiseks vajaliku abivahendi tasuta kasutada andmine jm.
Mis on muudatuste eesmärk?
Tööturuteenuste ja -toetuste seaduse muutmise eesmärk on korrastada tööturuteenuste osutamise süsteem selliselt, et see oleks selgem ja läbipaistvam, väldiks dubleerimist ja ebaefektiivsust, samas võimaldaks kiiresti reageerida tööturu muutustele ja sihtrühmade vajadustele.
Keda mõjutab?
Potentsiaalselt kõiki Eesti tööandjad. Hästi struktureeritud toetuste ja teenuste süsteem peaks aitama tööandjatel teenustest paremini aru saada ning parandama võimalusi leida vajalike ja sobivate oskustega töötajaid.
Mis muutub?
- Muutub teenuste ja toetuste süsteem, mis täna on killustunud. Seaduse tasandil oleks edaspidi paigas vaid teenuste grupp, näiteks „oskuste arendamine“, „ettevõtluse toetamine“ ja teenuste grupi üldine eesmärk, kuid konkreetsed teenused ning nende detailsed tingimused oleksid kirjas rakendusaktis (tööhõiveprogrammis). Programm võimaldaks uusi teenuseid katsetada ja lõpetada vastavalt sellele nagu tööturu olukord seda nõuab.
- Täpsustub kohalike omavalitsuste ja töötukassa koostöö. See peaks muutuma süsteemsemaks kas regulatiivsel või mitteregulatiivsel tasandil.
- Riik vaatab üle tööturuteenuseid saama õigustatud sihtrühmade ning töötu ja tööotsija mõisted, samuti, tööturuteenuste saamise tingimused nii, et need ei oleks seotud registreeritud töötu seisundiga, vaid vajadusega ehk lähtuma peab konkreetse inimese töötururiskidest.
- Uuenevad aktiivsusnõuded, st nõuded, mida töötu peab täitma, et säilitada õigus töötustaatusele ja töötushüvitistele. Aktiivsusnõuete eesmärk on, et tööta jäänud inimesed keskenduksid tööotsingutele, teeksid tööle saamiseks pingutusi ning võtaksid vastu sobiva töö. Riik kaalub muuta sobiva töö kontseptsiooni – kas muuta seda, mida tähendab sobiv töö ja mis aja jooksul tuleb see vastu võtta või siis kaaluda sobiva töö vastu võtmise asemel sobivale tööle kandideerimise kontrollimist või mõlema kontrollimist.
- Tööturuteenuste väljatöötamise koordinatsiooni parandamiseks muutub töötukassa nõukogu koosseis. Väljatöötamiskavatsuse järgi võiks koosseisu lisaks sotsiaalpartneritele (2 tööandjate esindajat + 2 ametiühingute esindajat) ja kahele riigi esindajale (sotsiaalministeerium ja rahandusministeerium) olla edaspidi kaasatud ka haridus- ja teadusministeeriumi esindaja.
Millal muudatused jõustuvad?
Tegemist on alles väljatöötamiskavatsusega, millele järgneb veel eelnõu koostamine ja kooskõlastamine. Õigusakti eeldatav jõustumise aeg on 2023-2024. aastal.
Anna teada, mida arvad kavandatavatest muudatustest tööturuteenuste ja -toetuste süsteemis. Kas toetad muudatusi? Kas näed mingeid muresid? Kuidas saaks töötuid tänasest paremini motiveerida tööd otsima ja sobivat tööd vastu võtma? Tagasisidet ootan hiljemalt 18. oktoobriks e-aadressile marko@koda.ee. Ettevõtjatelt saadud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja arvamuse ja saadan selle sotsiaalministeeriumile.