Elektroonilise teabevahetuse nõuded riigihangetes muutuvad leebemaks
Mis on muudatuste eesmärk?
Muudatuse eesmärgiks on võimaldada väikese maksumusega riigihangetes lihtsamat elektroonilist teabevahetust (nt e-kirja teel), millega vähendatakse oluliselt hankijate töökoormust ning pakkujate halduskoormust.
Keda mõjutab?
Ettevõtteid, kes osalevad riigihangetel.
Mis on olulisemad muudatused ettevõtjatele?
Muudetakse § 45 lõige 1 selliselt, et elektrooniline teabevahetus hankija ja pakkuja vahel on kohustuslik üksnes lihthanke ja selle puudumisel riigihanke piirmäärast. Alla nende piirmäärade, s.o asjade ja teenuste puhul alla 30 000 euro ja ehitustööde puhul alla 60 000 euro, võib teabevahetus toimuda kas näiteks e-kirjaga, muus kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis või mõnes muus vormis.
Riigihangete seadust muudetakse nii, et teise ettevõtja hankepass tuleb esitada ka siis, kui tuginetakse teise isiku tehnilisele ja kutsealasele pädevusele. Muudatusega tagatakse kooskõla riigihankedirektiividega ning võimaldatakse lihtsamalt kontrollida tuginetava ettevõtja kvalifikatsiooni ja kõrvaldamise aluste olemasolu.
Muudetakse raamlepingu alusel minikonkursi korraldamise regulatsiooni. Kehtiva seaduse kohaselt tuleb minikonkursil esitada pakkumused kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis ja need avatakse pärast pakkumuste esitamiseks sätestatud tähtaega. Muudatuse jõustumisel saab väikse maksumusega hankelepingute sõlmimiseks minikonkursi läbi viia ka e-kirja teel. Suurema maksumusega hankelepingute sõlmimiseks tuleb jätkuvalt läbi viia minikonkurss riigihangete registri või mõne muu nõuetele vastava elektroonilise keskkonna vahendusel, kus on tagatud, et pakkumustega ei ole hankijal võimalik tutvuda enne pakkumuste esitamise tähtpäeva saabumist.
Seadust kohaldatakse ka enne muudatuse jõustumist sõlmitud raamlepingute alusel hankelepingute sõlmimisele ja riigihangetes, mis on muudatuse jõustumise ajal pooleli, st raamlepingut veel sõlmitud ei ole.
Millal muudatused jõustuvad?
Eelnõu on plaanitud seadusena jõustuma 1. märtsil 2020. a.
Ettevõtjate arvamused on oodatud hiljemalt 27. detsembriks e-posti aadressile merike.koppel[at]koda.ee. Ettevõtjatelt laekunud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan Rahandusministeeriumile.