Hea ehitusettevõtja! Kas ehitusobjektil peaks olema kohustuslik töötajate elektrooniline registreerimine?
Mis on muudatuste eesmärk?
Ehitusobjektil tegutsemise registreerimisel on kaks eesmärki:
1) Töövõtuahela fikseerimine.
2) Töötajate ja tööaja fikseerimine.
Keda mõjutab?
Mõjutatud isikud on ehitusettevõtjad, nende töötajad ja kaudselt ka ehitusteenuse tellijad. Puudutatud on ka välismaalastest töötajad, kes soovivad Eestis ajutiselt viibida ning Eestis elada ja töötada ehitussektoris.
Mis on olulisemad muudatused ettevõtjatele?
- Registri rakendumisel tekib reaalajas ülevaade ehitusobjekti töövõtuahelast, tööd võimaldavatest ja tööd tegevatest isikutest ning nende tegelikust tööajast (ehitusobjektil reaalselt viibitud ajast).
- Elektrooniline registreerimine võimaldaks tõhustada Tööinspektsioonil järelevalve teostamist töötervishoiu ja -ohutusalaste nõuete täitmise üle ning PPA-l järelevalve teostamist välismaalaste Eestis ajutise viibimise, Eestis elamise ja Eestis töötamise asjaolude üle.
- Elektrooniline registreerimine võimaldaks kaotada ehitamise alustamise eelteate esitamise kohustuse.
- Elektrooniline läbipääsusüsteem tuleks paigaldada ehitusobjektile enne ehitustööde alustamist juhul, kui tööde eeldatav kestus ületab 30 tööpäeva ning ehitusobjektil töötab samal ajal vähemalt 20 isikut või eeldatav töömaht ületab 500 inimtööpäeva.
- Ehitusobjektidel, mida ei ole objektiivsetel põhjustel võimalik piirestada (nt teedeehitus, trassiehitus jne), toimuks isikute registreerimine samadel alustel nagu piirestatud ehitusobjektidel. Peatöövõtja peaks tagama vajaliku registreerimissüsteemi olemasolu nii piirestatud kui piirestamata ehitusobjektil ning isikud, kes ehitusobjektil töötavad või seda külastavad, peavad enda saabumise ja lahkumise nõuetekohaselt registreerima.
- Iga ettevõtja peaks kandma andmed enda töötajate ja alltöövõtjate kohta registrisse ise - kui peatöövõtja sisestab süsteemi alltöövõtja andmed, avaneks viimasel omakorda võimalus sisestada süsteemi enda töötajate ja alltöövõtja andmed.
- Register on plaanis luua MTA peetava maksukohustuslaste registri alamregistrina.
- PPA eelistaks, et juurdepääsusüsteemi loomisel kasutusele võetavale kaardile lisatakse tööd tegeva isiku foto, mis oleks nähtav järelkontrollis.
- Muudatuse tulemusel peaks peatöövõtja organiseerima ehitusobjektil registreerimissüsteemi, mis võimaldaks ehitusobjektile sisenevate ja sealt väljuvate isikute elektroonilist registreerimist.
- MTA hinnangul võiks registreerimiskohustuse täitmist võimaldav IT lahendus jääda samasse hinnaklassi, mis täna kasutusel olevate keerulisemate lahendused (tööajaarvestuse, töögraafikute planeerimise, raamatupidamistarkvara liidestega jne).Kahe erineva teenusepakkuja näidetel on hinnad järgmised: 1) kaardilugeja rent 20 eurot kuus, millele lisandub kas rakendusepõhine tuvastuslahendus kaheksa eurot inimese kohta kuus või kaardipõhine tuvastuslahendus kolm eurot inimese kohta kuus; 2) igakuine makse koosneb 1000 euro suurusest süsteemi hooldustasust (see hõlmab ööpäevaringset teenindust, vead kõrvaldatakse 2–4 tunni jooksul) ning lisandub tarkvara kasutamise tasu kolm eurot inimese kohta kuus.
Millal jõustub?
Eelnõu plaanitakse edastada kooskõlastamiseks ministeeriumitele ning arvamuse avaldamiseks huvirühmadele 2020. aasta esimeses kvartalis. Muudatused plaanitakse jõustada 2021. aasta alguses
Tagasisidet saab anda läbi veebiküsitluse SIIN.
Ettevõtjatelt laekunud tagasiside põhjal koostame kaubanduskoja seisukoha, mille edastame Rahandusministeeriumile.