Jaga oma mõtteid avaliku teabe seaduse muudatuste osas
Mis on muudatuste eesmärk?
Avaliku teabe seaduse muutmise seaduse eelnõu peamiseks eesmärgiks on avaandmete kättesaadavuse ja taaskasutatavuse suurendamine innovatsiooni ja majanduse edendamiseks, siseturu sujuvam toimimine ning infoühiskonna edendamine. Eelnõu muudatustega on eesmärk jõustada Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivist (EL) 2019/1024 avaandmete ja avaliku sektori valduses oleva teabe taaskasutamise kohta (uuesti sõnastatud) tulenevad nõuded.
Keda mõjutab?
Direktiivi kohaldamisala laieneb järgmiste ettevõtete dokumentidele:
- ettevõtted, kes tegutsevad vee-, energeetika-, transpordi- ja postiteenuste sektoris (tegutsevate üksuste riigihangete raames);
- ettevõtted, kes pakuvad avalikku reisijateveoteenust raudteel ja maanteel;
- avaliku teenuse pakkujad, kelleks on mis tahes riiklik või eraõiguslik ettevõtja või ettevõtjate rühm, kes osutab avalikku reisijateveoteenust või mis tahes riiklik organ, kes osutab avalikku reisijateveoteenust;
- lennuettevõtjad, kes täidavad avaliku teenindamise kohustust vastavalt määruse (EÜ) nr 1008/200810 artiklile 1611;
- laevaomanikud, kes täidavad avaliku teenuse osutamise kohustust vastavalt määruse (EMÜ) nr 3577/92 artiklile 4;
- teatud riigi osalusega äriühingud.
Eelnõu puudutab üldiselt kõikide ettevõtete äriregistris olevaid andmeid.
Mis on olulisemad muudatused?
- Kogu avaliku sektori teave muutub põhimõtteliselt vabalt taaskasutatavaks, kuid liikmesriikidel on siiski õigus ise otsustada juurdepääsupiirangute kehtestamise aluste üle.
- Eelnõu kohaselt on üheks kõige olulisemaks eesmärgiks plaan luua uus kontseptsioon, milleks on väärtuslikud andmestikud. Selleks on vajalik kehtestada väärtuslike andmestike temaatilised kategooriad ja nimekiri. Tegemist on teabega, mille taaskasutamine on seotud olulise kasuga ühiskonnale ja majandusele. Teave peab olema tasuta kättesaadav, masinloetav, rakendusliidese kaudu esitatav ja asjakohasel juhul hulgiallalaaditav. See, millised konkreetsed andmed tuleb tasuta kättesaadavaks teha, selgub pärast komisjoni rakendusmääruse vastuvõtmist. Väärtuslike andmete kategooriateks on:
- georuumilised andmed;
- maa seire ja keskkonna andmed;
- meteoroloogiateave;
- statistika;
- äriühingute ja äriühingu omandisuhete andmed;
- liikuvus.
- Eelnõu kohaselt ei saa avaliku sektori asutused oma andmete taaskasutamise eest nõuda rohkem tasu kui piirhind, välja arvatud väga piiratud erandid.
- Eelnõu kohaselt on plaan tugevdada avaliku sektori teavet hõlmavate avaliku ja erasektori lepingute läbipaistvusnõudeid, vältides ainuõiguslikke kokkuleppeid. Muutub ka see, et ainuõiguslike kokkulepete keeldu laiendatakse kokkulepetele, millega ei anta sõnaselgelt ainuõigust dokumentide taaskasutamiseks, kuid mis võivad kaasa tuua olukorra, kus juurdepääs on antud vaid ühele taaskasutajale või väga vähestele taaskasutajatele (seletuskiri lk 6).
- Selliseid andmekogusid, mis edaspidi peavad kohalduma väärtuslikele andmestike nõuetele, valdavad Eestis näiteks Transpordiamet, Ilmateenistus, Keskkonnaagentuur, Maa-amet ja Registrite ja Infosüsteemide Keskus.
- Direktiivi artiklis 5 on arvesse võetud nn reaalaja andmete kasvavat tähtsust ja sätestatakse avaliku sektori asutustele nõue teha need andmed kättesaadavaks rakendusliidese (API) kaudu. Plaan on näha ette reegel, et dokumente antakse taaskasutamiseks tasuta (artikkel 6). Dokumentide tasuta pakkumine kehtib eelkõige teadusandmete ja väärtuslike andmestike puhul. Väärtuslikud andmestikud määratletakse delegeeritud õigusaktiga. Kuluarvestuses võib arvesse võtta dokumentides sisalduvate isikuandmete anonüümimise kulu.
- Eelnõu kohaselt kohaldub põhimõte, et liikmesriigid peavad toetama teadusandmete kättesaadavust ning võtma vastu riigisisesed põhimõtted ja asjaomased meetmed, mille eesmärk on teha kõik avaliku sektori rahastatud teadusandmed vabalt kättesaadavaks („vaba juurdepääsu põhimõtted“, artikkel 10). Selliseid kättesaadavaks tehtud teadusandmeid võib taaskasutada ärilisel ja mitteärilisel eesmärgil vastavalt direktiivi sätetele.
Millal jõustuvad muudatused?
Eelnõus kavandatavad seaduse muudatused jõustuvad 17.07.2021, mis on direktiivist
tulenevate nõuete siseriikliku jõustamise tähtaeg.
Anna teada, mida arvad avaliku teabe seaduse muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 14. aprilliks e-posti aadressile mari-lii@koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan justiitsministeeriumile.