Jaga oma mõtteid Euroopa Liidu masina määruse eelnõu osas
Mis on masina määruse eelnõu eesmärk?
Hetkel reguleerib masinate valdkonda Euroopa Parlamendi ja Nõukogu direktiiv 2006/42/EÜ, mis käsitleb masinaid ja millega muudetakse direktiivi 95/16/EÜ, mida tulevikus hakkab asendama masina määrus, mis on otsekohalduv ja loob ühtlasemad nõuded kõikides liikmesriikides. Eelnõu eesmärkideks on tagada masinate vaba liikumine Euroopa Liidus, suurendada kasutajate kaitstust, luua suurem õigusselgus nõuete kohaldamise osas, tagada piisav reguleeritus kõrge riskiga masinate osas ja keskenduda rohkem keskkonnasäästlikkusele.
Milliseid seadmeid määruse eelnõu puudutab?
Määrus hakkab kohalduma järgmistele seadmetele:
- masinad;
- vahetatavad seadmed;
- turvakomponendid;
- tõstetarvikud;
- ketid, köied, tropid ja vööd;
- eemaldatavad mehaanilised ülekandeseadmed;
- puuduva tarkvaraga masinad (masin, mis ei saa iseseisvalt funktsioneerida ning vajab funktsioneerimiseks teist seadet).
Täpsemad selgitused ja definitsioonid on leitavad määruse eelnõu artiklis 3.
Määrus ei kohaldu järgmistele seadmetele:
- turvaseadmed, mis on ettenähtud kasutamiseks identsete osade asendamiseks varuosadena ja mille tarnib originaalseadme tootja;
- laadaplatsidel või lõbustusparkides kasutamiseks mõeldud spetsiaalsed seadmed;
- spetsiaalsed tuumaenergia jaoks kavandatud või kasutusele võetud masinad, mis rikke korral võivad põhjustada radioaktiivse kiirguse;
- relvad, sh tulirelvad;
- sõidukid, mille ainus eesmärk on kaupade või inimeste vedu maanteel, õhus, vees või raudteel, va nendele sõidukitele paigaldatud masinad;
- kahe- või kolmerattalised sõidukid ja neljarattalised sõidukid, samuti selliste sõidukite jaoks kavandatud ja valmistatud süsteemid, komponendid, eraldi seadmestikud, osad ja seadmed, mis kuuluvad määruse (EL) nr 168/2013 kohaldamisalasse;
- põllumajandus- ja metsaveokid, samuti selliste sõidukite jaoks kavandatud ja valmistatud süsteemid, komponendid, eraldi seadmestikud, osad ja seadmed, mis kuuluvad määruse (EL) nr 167/2013 kohaldamisalasse;
- merelaevad ja avamerel liikuvad üksused ning selliste laevade või üksuste pardale paigaldatud masinad;
- spetsiaalselt sõjaväe või politsei jaoks kavandatud ja valmistatud masinad;
- spetsiaalselt uurimistööks kavandatud ja valmistatud masinad, mis on ajutiselt kasutamiseks laborites;
- miini varustus;
- masinad, mis on ette nähtud esinejate liigutamiseks kunstiliste ürituste ajal;
- järgmised elektri- ja elektroonikatooted, kuivõrd need kuuluvad direktiivi 2014/35/EL või 2014/53/EL reguleerimisalasse:
i) koduseks kasutamiseks mõeldud kodumasinad, mis pole elektriajamiga mööbel;
ii) heli- ja videoseadmed;
iii) infotehnoloogiaseadmed;
iv) kontorimasinad;
v) madalpinge jaotusseadmed ja juhtseadmed;
vi) elektrimootorid. - järgmised kõrgepinge elektritooted:
i) lülitus- ja juhtseadmed;
ii) trafod.
Mis on olulisemad muudatused?
Peamised muudatused on järgmised:
- masinate loetelu ja mõistete täpsustamine (määruse artiklid 2 ja 3). Kohaldamisalast välistatakse masinad, mis on mõeldud inimeste ja kaupade transpordiks, teatud elektri- ja elektroonikaseadmed jne. Samuti laiendatakse masina definitsiooni (hõlmamaks ka vaid puuduva tarkvaraga masinad) ja turvakomponentide definitsiooni (hõlmamaks digikomponente nagu nt tarkvara).
- Eelnõu näeb ette määruse kooskõlla viimise toodete turustamise ühise raamistikuga (768/2008/EÜ). Uueneb uute tehnoloogiatega kaasnevate riskide kriteeriumite seadmine kõrge riskiga masinatele (täpsem nimekiri leidub lisas 1), arvestades tehisintellekti spetsiifikaga. Lisandub kolmanda osapoole vastavushindamise nõue. Näiteks on üheks kohustuseks, et masinaga seotud oht määratakse kindlaks kahju tekkimise tõenäosuse ja selle raskuse kombinatsiooni põhjal. Kahju tekkimise tõenäosuse ja raskuse kindlaksmääramisel võetakse arvesse järgmist:
a) mil määral kahjustamine mõjutaks kõiki mõjutatud isikuid;
b) potentsiaalselt mõjutatud isikute arv;
c) kuivõrd potentsiaalselt mõjutatud isikud sõltuvad masina tulemustest;
d) seda, mil määral on potentsiaalselt mõjutatud isikud masina kasutaja suhtes haavatavas olukorras;
e) masina tekitatud kahju ulatus;
f) mil määral masinat on konkreetsel eesmärgil kasutatud;
g) viited kahjule, mida on varem põhjustanud konkreetsel eesmärgil kasutatud masinad. - Samuti on plaan eelnõu kohaselt uuendada masinate projekteerimise ja valmistamisega seotud tervisekaitse- ja ohutusnõuete loetelu. Nt nähakse ette, et autonoomselt töötavad masinad ei tohi ootamatult käivituda ning peavad toimima ettenähtud raamides. Samuti on ettenähtud filtreerimissüsteemid, et kaitsta käitajaid või teisi inimesi ohtlike materjalide ja ainete eest (rohkem informatsiooni leidub lisas 2). Masinate tootja või tema volitatud esindaja tagab, et masinate tootjatele kehtivad tervishoiu- ja ohutusnõuded määratakse kindlaks riskianalüüsiga. Seejärel kavandatakse ja valmistatakse masin kõigi asjakohaste riskide ärahoidmiseks ja minimeerimiseks (võttes arvesse riskihindamise tulemusi). Näiteks on kohustus määratleda ohud, mida masin võib tekitada (sh sellega seotud ohtlikud olukorrad). Samuti on vajalik määratleda masina olelusringi jooksul tekkida võivad ohud, mis on prognoositavad masina toote turule laskmise ajal (lisa nr 3).
- Laieneb ettevõtjate vastutus, tagamaks kõigi masinate vastamise turva- ja ohutusnõuetele nähes ette, et (nt tarkvara lisamisega) masinat oluliselt muutvale ettevõtjale laienevad tootja kohustused.
- Plaanis on lubada esitada digivormingus masina tehnilisi dokumente, nt kasutusjuhendid.
- Selleks et ettevõtjad saaksid tõendada, et turul kättesaadavaks tehtud masinad vastavad olulistele tervisekaitse- ja ohutusnõuetele, on vaja ette näha vastavushindamismenetlused. Plaanis on kehtestada vastavushindamismenetluste moodulid, mis hõlmavad protseduure alates kõige madalamast kuni kõige rangemani, proportsionaalselt kaasneva riski ja nõutava ohutustasemega. Tootjad peaksid vastutama oma masina vastavuse tõendamise eest vastavalt määruse nõuetele. Sellest hoolimata tuleks teatud tüüpi masinate puhul, millel on suurem riskitegur, nõuda rangemat sertifitseerimismenetlust, mis nõuab teavitatud asutuse osalemist.
- Tootjad peavad märkima oma nime, registreeritud kaubanime või registreeritud kaubamärgi, postiaadressi ja e-posti aadressi, kus nendega saab ühendust võtta. Kui see pole võimalik, siis selle pakendil või masinatega kaasas olevas dokumendis. Kontaktandmed peavad olema keeles, mida lõpptarbijad ja turujärelevalveasutused kergesti mõistavad.
- Tootjad, kes leiavad või kellel on põhjust arvata, et masin, mille nad on turule lasknud või kasutusele võtnud, ei vasta lisas 3 sätestatud olulistele tervise- ja ohutusnõuetele, võtavad viivitamata kasutusele vajalikud parandusmeetmed. Kui masin kujutab endast ohtu, teavitavad tootjad sellest viivitamata nende liikmesriikide pädevaid ametiasutusi, kus nad masina toote turul kättesaadavaks tegid, esitades üksikasjad eelkõige nõuetele mittevastavuse ja parandusmeetmete kohta.
- Importijad võivad turule tuua ainult selliseid masinaid, mis vastavad lisas 3 sätestatud olulistele tervisekaitse- ja ohutusnõuetele.
Millal määrus jõustub ja millal hakatakse seda kohaldama?
Kavandatavat määrust hakatakse kohaldama 30 kuud pärast selle jõustumist, et erinevatel osapooltel oleks aega uute nõuetega kohaneda. Täpsem jõustumisaeg ei ole veel teada.
Anna teada, mida arvad Euroopa Liidu masina määruse eelnõust. Tagasisidet ootan hiljemalt 3. juuniks e-posti aadressile mari-lii@koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.