Kas digiplatvormide vahendusel töötavatel inimestel peaksid olema tagatud paremad töötingimused?
Mis on konsultatsiooni eesmärk?
Konsultatsiooni eesmärk on saada huvigruppidelt tagasisidet, kas ja millisel viisil parandada digitaalse tööjõu platvormi vahendusel töötavate inimeste (platvormitöötaja) töötingimusi. Murekohad, mida üritatakse lahendada, seisnevad eelkõige platvormitöö ebastabiilsuses ja killustunud reeglistikes, mis põhjustavad liikmesriikides erinevaid töötingimusi (vaata lähemalt SIIT).
Keda mõjutab?
Kõiki ettevõtteid, kes tegelevad platvormiteenuste pakkumisega. Platvormitöö peamised tunnusjooned on järgmised:
- töö on korraldatud veebiplatvormi kaudu;
- kaasatud on kolm osapoolt: veebiplatvorm, klient ja töötaja;
- eesmärgiks on täita konkreetseid ülesandeid või lahendada kindlaid probleeme;
- teenuseid pakutakse nõudmisel;
- töö on lepinguline;
- tööd jagunevad ülesanneteks.
Millised on valdkonnaga seotud kitsaskohad ja potentsiaalsed lahendused neile?
1. Platvormitöötajatel on ebamäärane tööalane õiguslik seisund: platvormitöötajat peetakse reeglina enesehõivatuks (self-employed), kes ei kuulu seetõttu töö- ja sotsiaalõiguse kaitse alla. Samas enamus platvormitöötajaid tajuvad end töötajatena ja aina enam leidub kohtulahendeid, kus on määratletud, et tegemist on töölepingulise suhtega.
Võimalik lahendus: tõhustada platvormitöö järelevalvet ning anda ametiasutustele juurdepääs teabele platvormi vahendusel töötavate inimeste kohta.
2. Puudulik töötingimuste (nt töötasu, tööaja) läbipaistvus ning etteaimatavus, sealhulgas tervise- ja ohutuse riskide hindamine ning kaitse.
Võimalik lahendus: platvormitöötaja teavitamine tema õigustest ja kohustustest ehk töötasu ja tööaja tingimused on teada enne, kui platvormitöötaja nõustub tööülesandega; luua ülesütlemiskaitse; tagada kaitse tasumata tööülesannete täitmise (sh ooteperioodi eest) ning kehtestada tööaja monitoorimise nõue.
3. Tehnoloogial (sh algoritmidel) põhineva töö tulemuslikkuse hindamise, järelevalve ja juhtimise läbipaistmatu, diskrimineeriv või ebaproportsionaalne kasutamine platvormitöötaja suhtes.
Võimalik lahendus: algoritmidel põhineva otsuse vaidlustamine ja hüvitamine, inimteguril põhineva järelevalve suurendamine töösuhtes rakendatavates automatiseeritud otsustes.
4. Olemas on takistused kollektiivses esindatuses ja kollektiivläbirääkimistes, mis teeb platvormitöötajatel võimatuks osaleda töötingimuste, nt palga kollektiivsel kujundamisel.
Võimalik lahendus: parimate praktikate jagamine ning tagada platvormitöötaja õigus informeerimisele.
5. Enesehõivatu staatus, madalad sissetulekud ja lühikesed tööampsud piiravad platvormitöötaja juurdepääsu sotsiaalkaitsele, nt töötushüvitistele.
Võimalik lahendus: platvormid panustavad sotsiaalkindlustusskeemidesse (nt töötus-, ravikindlustus).
6. Platvormitöötajatel on ebapiisav juurdepääs koolitustele, platvormi reeglina ei käsitleta tööandjana ning platvorm ei ole motiveeritud koolitusi finantseerima.
Võimalik lahendus: individuaalne õpikonto, mis tagab inimesele tööandjast, töökohast ja töösuhte õiguslikust staatusest sõltumatu juurdepääsu elukestvale õppele.
Mõned näited küsimustest:
- Kas olete seisukohal, et Euroopa Komisjon on õigesti ja piisavalt selgelt määratlenud valdkonnaga seotud küsimused ja võimalikud tegevusvaldkonnad?
- Kas leiate, et tuvastatud probleemide tõhusaks lahendamiseks ja esitatud eesmärkide saavutamiseks on vaja Euroopa Liidu meetmeid?
- Kas uued meetmed peaksid hõlmama kõiki inimesi, kes töötavad platvormidel (nii töötajaid kui ka füüsilisest isikust ettevõtjaid)? Kas meetmed peaksid keskenduma konkreetsetele digitaalsetele tööplatvormi tüüpidele ja kui jah, siis millistele?
- Kui pead ELi tegevust vajalikuks, siis millised õigused ja kohustused peaksid sellesse meetmesse kuuluma? Kas esile toodud eesmärgid annavad põhjaliku ülevaate vajalikest tegevustest?
Mis on järgmised sammud?
Enne suve plaanib Euroopa Komisjon tulla välja sotsiaalpartnerite II ringi konsultatsiooniga, mis keskendub algatuse sisule. Aasta lõpuks esitab Euroopa Komisjon algatuse, kui pärast I või II ringi konsultatsiooni ei otsusta sotsiaalpartnerid alustada kahepoolseid läbirääkimisi omavaheliseks kokkuleppeks.
Anna teada, mida arvad digitaalsete tööplatvormide vahendusel töötavate inimeste olukorrast. Tagasisidet ootan hiljemalt 2. aprilliks e-posti aadressile mari-lii@koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha.