Kas Eesti akrediteerimisasutuste aastatasude hinnatõus on vajalik?
Mis on muudatuste eesmärk?
Muudatused on vajalikud, et tagada Eesti akrediteerimisasutuse jätkusuutlik toimimine ja teenuse isetasuvus. Hetkel on akrediteerimisasutuse eelarve alates 2018. aastast puudujäägis, mida siiani on kaetud eelnevatel aastatel kogutud reservidest.
Keda mõjutab?
- Otseselt ca 230 akrediteeringut omavat asutust ja ca 130 erialaselt pädevat mõõtjat.
- Akrediteerimistasude määramise põhimõtete ajakohastamine mõjutab lisaks taatluslaborite ja osade katselaborite aastatasusid.
Kuidas arvestatakse aastatasusid?
- Aastatasu on tasu akrediteeringu ja mõõtja erialase pädevuse tunnistuse kehtivana hoidmise eest. Aastatasu suurus sõltub Eesti akrediteerimisasutuse jätkusuutlikuks toimimiseks vajalikest kuludest, mis jaotatakse akrediteeritud asutuste ja erialaselt pädevate mõõtjate vahel proportsionaalselt akrediteeringu ulatust ja keerukust arvestades. Sisuliselt on tegemist akrediteerimisasutuse üldkuluga, mida ei saa katta taotluse läbivaatamise tasu ja konkreetse kliendi hindamise tasuga.
- Aastatasudest kaetakse SA Eesti Akrediteerimiskeskuse (EAK) administreerimis- ja majandamiskulud, peaassessorite palgakulu akrediteerimisskeemide ning erialaassessorite süsteemi väljatöötamiseks ja ülalhoidmiseks.
Mis on olulisemad muudatused?
- Eelnõu tõstab aastatasude määrasid kahes etapis: 1. jaanuarist 2021. a tõusevad aastatasud 40 % ja 1. jaanuarist 2023. a 20 %. Kahes järgus tasusid muutes tasandatakse ühekordsest suuremast hinnatõusust tulenevaid mõjusid ja pikema perioodi tasude muutuse kehtestamisega on akrediteerimisasutuse klientidel paremini võimalik oma eelarvelisi vahendeid planeerida.
- Vastavalt määruse lisale määrab EAK jätkuvalt igale akrediteeritud asutusele aastatasu kategooria tulenevalt asutuse akrediteerimisulatusest ja tegevustest. Sealjuures jääb samaks põhimõte, et kui vastavushindamisasutus on samaaegselt akrediteeritud mitme akrediteerimisstandardi kohaselt, nt laborina ja ka inspekteerimisasutusena, siis jääb igale akrediteeringule eraldi aastatasu kategooria. Juhul, kui asutusel on ühe akrediteeringu all erinevad tegevused, mis on eristatud ka määruse lisas toodud tabelites, määrab EAK aastatasu kategooria igale tegevusele eraldi. Näiteks kui inspekteerimisasutus on akrediteeritud elektripaigaldise auditi tegijana ja taatlejana, siis määratakse asutusele mõlema inspekteerimistegevuse eest vastav aastatasu kategooria.
- Eelnõu muudab ka laborite kategooriatesse jaotamise põhimõtteid. Katse-, kalibreerimis- ja meditsiinilabori ning võrdluskatse korraldaja esimesse kategooriasse hakkavad kuuluma sellised akrediteeritud asutused, kellel on ühes katsevaldkonnas akrediteeritud üks katsemetoodika. Jätkuvalt ei sõltu aastatasu suurus tegutsemiskohtade arvust ning arvestatud on põhimõttega, et kui laboril on üle kuue akrediteeritud katsevaldkonna, siis ühe katsevaldkonna hind on odavam.
- Eelnõu muudab inspekteerimis-, sertifitseerimis- või tõendamisasutustel kategooriate määramist, tõstes kategooria hinna ühe võrra ülespoole ja kaotades ära kehtiva määruse nr 54 esimese kategooria tasumäära. See tähendab, et enamikul asutustel muutub küll kategooria number, aga aastatasu jääb võrreldes kehtivaga samaks. Tasu suureneb enim taatluslaboritel, kellel tuleb minimaalseks kategooria määraks 550 euro asemel 1050 eurot.
- Akrediteerimiskeskus teavitab kliente eeldatavast aastatasu kategooriast enne lepingu sõlmimist ning määrab aastatasu täpse kategooria akrediteerimisotsusega jooksvalt hindamistegevuste lõppedes.
- Nendel asutustel, kellel muudatustega seoses aastatasu kategooria muutub, teeb EAK täiendava eraldiseisva aastatasu määramise otsus peale määruse jõustumist ning teavitab neid asutusi vastavast muutusest koheselt, ootamata iga-aastase regulaarse korralise hindamiseni.
- Järgmine aastatasude ülevaatus on praeguse finantsplaani järgi vajalik kõige varem viie aasta pärast.
Millal muudatused jõustuvad?
1. jaanuaril 2021. a jõustub erialaselt pädeva mõõtja ja akrediteerimise aastatasu määrade esimene hinnatõus (40 %) koos aastatasu määramise ajakohastamisega ning 1. jaanuaril 2023. a jõustub teine hinnatõus (20 %).
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 30. juuniks e-posti aadressile merike[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.