Kas toetad ettepanekut kehtestada ringlusse võtmata plastpakendijäätmetele saastetasu?
Mis on muudatuse eesmärk?
Eelnõu peamine eesmärk on suurendada jäätmevaldajate ja jäätmekäitlejate motivatsiooni korraldada tõhusamalt jäätmete liigiti kogumist ja otsida võimalusi jäätmeid ringlusse suunata. Plastpakendijäätmetele saastetasu kehtestamise eesmärk on vähendada plastpakendijäätmete teket ning suurendada nende korduskasutuseks ettevalmistamist ja ringlussevõttu.
Keda mõjutab?
- pakendiettevõtjaid (ca 4000)
- taaskasutusorganisatsioone (4)
- prügilaid haldavaid ettevõtjaid (6)
- jäätmete esmavastuvõtjaid
Kes on pakendiettevõtja?
Pakendiettevõtja on iga isik, kes majandus- või kutsetegevuses pakendab kaupa, veab sisse või müüb pakendatud kaupa.
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Saastetasu plastpakendijäätmetele
- Eelnõu kehtestab uue keskkonnatasu, mis rakendub plastpakendijäätmetele. Tegemist on saastetasuga, mida hakatakse rakendama sellele kogusele plastpakendist, millest tekkinud jäätmeid ei ole pakendiettevõte või taaskasutusorganisatsioon korduskasutuseks ettevalmistanud ega ringlusse võtnud (vt eelnõu § 1 p 8).
- Saastetasu suurus on 370 eurot tonni kohta (vt eelnõu § 1 p 11).
- Tasu maksmise kohustus on pakendiettevõtjal või taaskasutusorganisatsioonil. Kui pakendiettevõtja täidab plastpakendijäätmete käitlemisega seotud nõudeid individuaalselt, on tasu maksmise kohustus pakendiettevõtjal. Kui pakendiettevõtja on andnud lepinguga oma kohustused taaskasutusorganisatsioonile, siis on tasu maksmise kohustus taaskasutusorganisatsioonil, kuid muudatuse tulemusena võib suureneda teenustasu, mida pakendiettevõtja maksab taaskasutusorganisatsioonile (vt eelnõu § 1 p 8).
- Saastetasu tuleb eelnõu kohaselt arvutada kogutud ja pakendiregistrisse esitatavate andmete põhjal. Pakendiettevõtjatel ja taaskasutusorganisatsioonidel on kohustus esitada turule lastud pakendite kogused pakendiregistrisse. Ka plastpakendijäätmete taaskasutamise, sh ringlussevõtu ja korduskasutuseks ettevalmistuse andmed jõuavad pakendiregistrisse. Saastetasu tuleb arvutada aruandekvartalis turule lastud plastpakendi ning korduskasutuseks ettevalmistatud ja ringlusse võetud plastpakendijäätmete koguse vahe alusel (vt eelnõu § 1 p 16 ja 17).
- Muudatuse tulemusena võivad pakendiettevõtja kulud suureneda aastas kuni 4,4 miljoni euro võrra.
Ladestamistasu
- Eelnõu tõstab ohtlike ja tavajäätmete saastetasumäära praeguselt 29,84 eurot tonni kohta 60 euroni tonni kohta (vt eelnõu § 1 p 9). Muudatuse eesmärk on motiveerida jäätmetekitajaid oma jäätmeid liigiti koguma ja taaskasutusse suunama. Ladestustasu tõstmisel tasemele 60 eur/t tõuseks jäätmete prügilasse ladestamise väravahind ca 100 eur/t juurde, mis on võrreldav ringlussevõtu hinnaga. Hetkel on väravahind ca 70 eur/t.
- Lisaks eristab eelnõu tavajäätmete hulgast olmejäätmed ning tõstab nende kõrvaldamise saastetasu tasemelt 29,84 eur/t tasemele 90 eur/t (vt eelnõu § 1 p 10). Muudatuse jõustumisel oleks uus olmejäätmete prügilasse ladestamise väravahind alates 130 eur/t.
- Ladestamistasude tõstmine suurendaks riigi tulud ca 3 miljonit eurot aastas.
Millal jõustuvad muudatused?
Eelnõu kohaselt tuleb plastpakendijäätmete saastetasu rakendada alates 2025. aastast. Kõrgemad ladestamistasud hakkavad eelnõu kohaselt kehtima 2022. aasta 1. juulil.
Anna teada, mida arvad keskkonnatasude seaduse ja pakendiseaduse muutmise seaduse eelnõust. Vasta lühikesele veebiküsitlusele SIIN või saada oma mõtted hiljemalt 15. novembriks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan keskkonnaministeeriumile.