Kuidas muuta saneerimismenetlust tõhusamaks?
Keda mõjutab?
Teema mõjutab kõiki ettevõtteid, kes puutuvad kokku saneerimisega või inimeste võlgadest vabastamisega.
Mis on ettevõtte saneerimine?
Ettevõtte saneerimine on erinevate meetmete rakendamine ettevõtte majanduslike raskuste ületamiseks, likviidsuse taastamiseks ja jätkusuutliku majandamise tagamiseks. Ettevõtte saneerimisega seotud reeglid on kirjas saneerimisseaduses.
Millised on analüüsis tehtud olulisemad ettepanekud?
Saneerimise mõju nõuetele
- Analüüsi koostanud töörühm ei pea vajalikuks võimaldada saneerimise käigus ümber kujundada tulevikus tekkivaid nõudeid, mille osas ei olnud tehingut sõlmitud enne saneerimisavalduse esitamist. Samas on töörühma hinnangul põhjendatud kestvuslepingute lõpetamise õiguse sätestamine seaduses.
- Töörühm teeb ettepaneku näha saneerimisseaduses ette, et saneerimiskava on õigus muuta nii enne kui ka pärast saneerimiskava kohtule kinnitamiseks esitamist.
- Lisaks tuleb seaduses ette näha saneerimiskava kohtule kinnitamiseks esitamise tähtaja pikendamise võimalus.
- Pandiga tagatud nõude ümberkujundamisel tuleb ette näha täiendav regulatsioon juhtumiks, kui pandiga tagatud nõue on sissenõutavaks muutunud juba enne saneerimismenetluse algatamist.
Saneerimismenetluste kasutamise võimalused
- Töörühm tegi ettepaneku anda võlausaldajale saneerimismenetluse algatamise õigus. Hetkel on see võimalus vaid võlgnikul.
- Võlgniku poolt esitatava saneerimisavalduse teabehulk võiks olla senisest suurem.
- Töörühma hinnangul tuleb välja töötada regulatsioon, mis võimaldaks püsivalt maksejõuetu isiku saneerimist pankrotimenetluse sees. Samas ei toeta töörühm püsivalt maksejõuetu isiku suhtes saneerimismenetluse läbiviimise võimaldamist saneerimisseaduse raames.
- Töörühm ei pidanud põhjendatuks kitsendada kohtu rolli seoses saneerimiskavade vastuvõtmisega.
- Töörühm leiab, et saneerimismenetluse efektiivsemaks muutmiseks ning saneerimisavalduste varasema esitamise motiveerimiseks on vajalik tagada võlgnikele juurdepääs varajase hoiatamise vahenditele. Näiteks annab töörühm riigile soovituse koostada ja teha veebis kättesaadavaks juhised võlausaldajatele oma võlgnike majandusliku seisundi hindamiseks.
- Töörühm tegi ettepaneku piirata saneerimismenetluses võlausaldaja õigust lõpetada võlgniku majandustegevuse jätkamise seisukohalt olulisi lepinguid tuginevalt rikkumistele, mis on aset leidnud enne saneerimismenetluse algatamist. Samuti on töörühma hinnangul põhjendatud piirata võlausaldaja õigust keelduda sellistele rikkumistele tuginevalt omapoolsete kohustuste täitmisest.
- Töörühm tegi ka ettepaneku pankrotiseaduses ja täitemenetluse seaduses sätestatud tagasivõitmise tähtaegade peatamiseks saneerimisavalduse esitamisest arvates.
Saneerimiskavad
- Saneerimisseaduses tuleb sätestada võlausaldajate rühmade moodustamine, mille järgi kohustuslik oleks moodustada eraldi rühmad tagatud ja tagamata võlausaldajatest ning omakapitali omanikest.
- Töörühma ettepaneku kohaselt tuleb sätestada saneerimiskavas ka võlausaldajate parimate huvide test ja raha aegväärtusega arvestamise kohustus.
Saneerimisega seotud tehingud ja nende kaitsmine
- Töörühm tegi ettepaneku täiendada pankrotiseaduse tagasivõitmise regulatsiooni selliselt, et tagasi ei oleks võimalik võita vahe- ja uue rahastamise nõuetele vastavaid tehinguid. Vaherahastamine on olemasolevalt või uuelt võlausaldajalt saadud uus rahaline abi, mis on mõistlik ja viivitamatult vajalik, et võlgniku ettevõte saaks edasi tegutseda või vajalik ettevõtte väärtuse säilitamiseks või suurendamiseks. Uus rahastamine on olemasolevalt või uuelt võlausaldajalt saadud uus rahaline abi, mis on mõeldud saneerimiskava rakendamiseks ja mis on saneerimiskavasse lisatud.
- Samuti tuleb vahe- ja uuele rahastusele näha ette eelisjärjekord saneerimismenetlusele järgneda võivas pankrotimenetluses.
Füüsilisest isikust võlgniku kohustustest vabastamine
- Töörühm tegi ettepaneku lühendada kohustustest vabastamise perioodi viielt aastalt kolmele aastale, nähes samas ette ka erandid, mille kohaselt võib teatud juhtudel olla põhjendatud lühema või pikema perioodi kehtestamine.
- Töörühm tegi ettepaneku kaotada pankrotiseaduse kohaselt rakenduv automaatne ärikeeld.
Saneerimis- ja kohustustest vabastamise menetluste tõhustamine
- Suurendada tuleb kohtunike ja kohtujuristide koolitusmahtusid maksejõuetusõiguse valdkonnas, sh saneerimisõiguses.
Millal valmib saneerimisseaduse muutmise eelnõu?
Justiitsministeerium koostab tehtud analüüsi ja huvigruppide tagasiside alusel seaduseelnõu, mille eeldatav valmimisaeg on selle aasta september.
Anna teada, milliseid probleeme näed saneerimismenetluses või milliseid muudatusi pead vajalikuks teha seoses saneerimismenetlusega. Tagasisidet ootan hiljemalt 25. juuniks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan justiitsministeeriumile.