19.05.2022
Mida arvad eelnõust, mis paneb krediidiandjale kohustuse esitada Eesti Pangale kaks uut aruannet?
Rahandusministeerium plaanib teha mitmeid muudatusi määruses, mis reguleerib krediidiandja või krediidivahendaja poolt aruannete esitamist Finantsinspektsioonile. Näiteks lisab eelnõu määrusesse kaks uut aruannet, mille abil saab Eesti Pank edaspidi koguda statistilisi andmeid järelevalvelise aruandlusega konsolideeritult. Anna hiljemalt 30. maiks teada, mida arvad plaanitavast muudatustest.
Mis on muudatuste eesmärk?
Muudatuse peamine eesmärk on tagada lisaks finantsjärelevalve teostamisele ka keskpangale (Eesti Pangale) statistika kogumiseks vajalikud andmed.
Keda mõjutab?
- krediidiandjaid
- krediidivahendajaid
Millised on olulisemad muudatused?
- Eelnõu paneb osadele krediidiandjatele kohustuse koostada ja esitada Eesti Pangale kaks uut aruannet: Eestis väljastatud muude laenude käivete aruanne ja Eestis väljastatud muude laenude jääkide aruanne (vt eelnõu punkt 7). Uute aruannete eesmärk on koguda detailseid andmeid krediidiandjate väljastatud muude laenude, mis ei ole tarbijakrediit, kohta, et tõhustada ettevõtete mittepangandusliku finantseerimise analüüsimist.
- Eelnõu täiendab kehtivat määrust lisadega 9 ja 10, mis sisaldavad täpsemaid nõudeid uutele aruannetele (vt eelnõu lisa 9 ja 10).
- Lisa 9 „Eestis väljastatud muude laenude käivete aruanne“ kogub andmeid kvartalis väljastatud krediidi käibe, krediitide arvu ja krediidile rakendatud intressimäärade kohta.
- Lisa 10 „Eestis väljastatud muude laenude jääkide aruanne“ sisaldab krediidijäägi ja krediitide arvu detailsemat jaotust sarnaselt käivete aruandega krediidi tüübi, tähtaja, kliendi institutsioonilise sektori, riigi koodi, majandussektori, eesmärgi ja tagatise lõikes.
- Eelnõu kehtestab Eesti krediidiasutuste konsolideerimisgruppidesse kuuluvate krediidiandjatest tütarettevõtete puhul Eestis väljastatud tarbijakrediitide jääkide aruande ja eelnõu kohaselt lisanduva muude laenude jääkide aruande aruandeperioodiks kvartali sammu asemel kuu. Muudatus ei laiene krediidiandjatele, kes esitavad Eesti Pangale liisinguaruandlust Eesti Panga ja liisingühingu vahel sõlmitud koostöölepingu alusel (vt eelnõu p 7).
- Eelnõu muudab määruse lisas 3 toodud „Eestis väljastatud tarbijakrediitide käivete aruande“ sõnastust. Lisa 3 punkti 4 „Aruandestruktuur“ lisandub eelnõuga täiendav aruandeveerg „e-kaubanduse järelmaksutehing“. Muudatuse eesmärk on koguda andmeid kiirelt kasvavate e-kaubanduse mahtude täpsemaks mõõtmiseks (vt eelnõu lisa 3).
- Eelnõu täiendab mõningal määral ka määruse lisa 1 ja 4 (vt eelnõu lisa 1 ja 4).
Millal jõustuvad plaanitavad muudatused?
- Muudatused jõustuvad eelnõu kohaselt 2022. aasta 30. septembril (vt eelnõu § 2).
- Eelnõu lisa 3 muudatusi tuleb arvestada alates 2022. aasta 1. oktoobrist (vt eelnõu p 13).
- Eelnõu lisade 9 ja 10 kohaseid aruandeid tuleb hakata esitama alates 2023. aasta 1. jaanuarist (vt eelnõu p 13).
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Vastust ootan hiljemalt 30. maiks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.