Mida arvad eelnõust, mis paneb suurkontsernidele kohustuse koostada ja avalikustada tulumaksualast teavet käsitlev aruanne?
Mis on plaanitavate muudatuste peamine eesmärk?
Eelnõu peamine eesmärk on võtta Eesti õigusesse üle direktiiv (EL) 2021/2101, millega muudetakse direktiivi 2013/34/EL seoses tulumaksualase teabe avalikustamisega teatavate ettevõtjate ja filiaalide poolt. Sellise teabe avaldamine võimaldab avalikult kontrollida, kas kontsern maksab tulumaksu seal, kus kasum teeniti.
Keda mõjutab?
- raamatupidamiskohustuslasi, kelle kogutulu on kahel viimasel aastal olnud suurem kui 750 miljonit eurot aastas
- vandeaudiitoreid
Millised on olulisemad plaanitavad muudatused?
1) Tulumaksualase teabe esitamisega seotud muudatused (vt eelnõu § 1 p 2)
- Eelnõu paneb raamatupidamiskohustuslasele, kelle finantsaruannetes kajastatud kogutulu on kahe viimase järjestikuse aruandeaasta bilansipäeval olnud suurem kui 750 miljonit eurot, kohustuse koostada ja avaldada tulumaksualast teavet käsitlev aruanne.
- Teave tuleb koostada ja avalikustada kahe järjestikuse aruandeaasta viimase aasta kohta.
- Uuest kohustusest on eelnõu kohaselt vabastatud:
- üle 750 miljoni eurose kogutuluga kontserni kuuluvad Eestis tegutsevad väikeettevõtja kriteeriumitele vastavad filiaalid ja tütarettevõtjad;
- ainult Eestis tegutsevad kontsernid;
- krediidiasutused ja investeerimisühingud, kes esitavad aruande kooskõlas direktiiviga 2013/36/EL.
- Kui kontserni emaettevõtja asub väljaspool Euroopa Liitu, avaldab ja teeb emaettevõtja tulumaksualast teavet käsitleva aruande kättesaadavaks konsolideerimisgrupi Eestis tegutsev üksus või filiaal. Kui väljaspool Euroopa Liitu asuva emaettevõtte asukohariigis on probleeme aruandluskohustuse rakendamisega ja lõplik emaettevõtja ei esita Eestis tegutsevale tütarettevõtjale või filiaalile aruande koostamiseks vajalikku teavet, siis peab Eestis tegutsev tütarettevõtja või filiaal ise koostama ja avaldama kontserni tulumaksualase teabe kättesaadava info põhjal. Sellisel juhul tuleb juurde lisada avaldus, et lõplik emaettevõtja ei ole esitanud vajalikku teavet.
- Eelnõu näeb ette, et tulumaksualast teavet käsitlev aruanne tuleb koostada direktiivi 2013/34/EL artiklis 48c sätestatud viisil. See tähendab, et tulumaksuteavet käsitlev aruanne peab sisaldama teavet äriühingu ja lõpliku emaettevõtja kogu tegevuse kohta, sealhulgas finantsaruannetesse konsolideeritud kõigi tütar- ja sidusettevõtjate tegevuse kohta vastaval majandusaastal. Tulumaksualane aruandlus peab sisaldama teavet tegevuse laadi, töötajate arvu, saavutatud kogutulu, kasumi kohta enne maksustamist, tulumaksu summa kohta riigiti jooksva aasta kohta, kõnealusel aastal riigikassasse tehtud tegelike maksete summa ning jaotamata kasumi kohta.
- Euroopa Komisjon kehtestab rakendusaktiga tulumaksualast teavet käsitlevale aruandele ühtse vormi ning masinloetavad elektroonilised aruandlusvormingud. Hetkel ei ole komisjon rakendusakti kavandit veel välja töötanud.
- Tulumaksualast teavet käsitlevas aruandes tuleb vajalik teave esitada iga liikmesriigi kohta eraldi. Kui asjaomases riigis on kontsernil mitu üksust, tuleb riigipõhises aruandes esitada andmed iga üksuse kohta selles riigis.
- Eelnõu näeb ette, et aruanne tuleb üldsusele teha kättesaadavaks äriühingu, tütarettevõtja, sidusettevõtja või filiaali kodulehel 12 kuu jooksul alates bilansipäevast vähemalt ühes liidu ametlikus keeles. Aruanne peab olema kodulehel kättesaadav vähemalt viis aastat. Lisaks tuleb raamatupidamiskohustuslasel viidata majandusaasta aruandes oma kodulehel avaldatud tulumaksualast teavet käsitlevale aruandele.
- Eelnõu paneb vandeaudiitoritele ja audiitorettevõtjatele kohustuse esitada auditi aruandes info, kas ettevõtja pidi tulumaksualast teavet käsitleva aruande avaldama, ning kui pidi, siis kas nimetatud aruanne ka avaldati (vt eelnõu § 2).
2) Muud plaanitavad muudatused
- Eelnõu kehtestab raamatupidamise seaduse lisa 1 (bilansiskeem) uues sõnastuses. Muudatus lisab bilansiskeemi käibevarade ning põhivarade alla sõna „laenunõuded“, et ühtlustada raamatupidamise seadus ja taksonoomia määrus (vt eelnõu § 1 p 5).
- Kui kehtiva raamatupidamise seaduse järgi tuleb konsolideerimisgrupi tegevusaruandes näidata emaettevõtja finantssuhtarvud, siis edaspidi tuleb konsolideerimisgrupi tegevusaruandes näidata konsolideerimisgrupi finantssuhtarvud (vt eelnõu § 1 p 1).
Millal jõustuvad plaanitavad muudatused?
- Eelnõu on kavandatud jõustuma 2023. aasta 1. juunil (vt eelnõu § 3).
- Tulumaksualase teabe esitamisega seotud kohustus kohaldub aruandeperioodile, mis algab 2024. aasta 1. juunil või hiljem (vt eelnõu § 1 p 3).
Anna teada, mida arvad tulumaksualast teavet käsitleva aruande koostamise ja esitamise kohustusest. Tagasisidet ootan hiljemalt 29. juuniks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.