Mida arvad Euroopa komisjoni ettepanekutest gaasihinnaga seotud murede leevendamiseks?
Mis on ettepanekute eesmärk?
Meetmete eesmärk on lahenduste pakkumine võimalikule energia puudujäägile eesootaval talvel.
Keda ettepanekud puudutavad?
Ettepanekud puudutavad eeskätt gaasi müüjaid ja gaasi tarbivaid ettevõtteid, samuti gaasihoidlaid.
Mis on ettepanekute sisu?
Ettepanekud toetuvad kahele sambale.
-
Gaasiostude parem koordineerimine
-
Maagaasiettevõtjad või gaasi tarbivad ettevõtjad, kes plaanivad osta gaasi rohkem kui 5 TW/h ulatuses, peavad vastavatest kavatsustest teavitama komisjoni vähemalt kuus nädalat enne, kui nad ostmiseks lepingu sõlmivad (vt ettepaneku artikkel 3).
-
Maagaasiettevõtjatel ja gaasi tarbivatel ettevõtjatel hakkab olema õigus koonduda gaasiostukonsortsiumitesse, mis ostavad gaasi ühiselt (vt ettepaneku artikkel 11). Konsortsiumitesse ei tohi kuuluda ettevõtted, kelle suhtes kehtivad sanktsioonid seoses Venemaa agressiooniga Ukrainas.
-
Liikmesriikidel tekib õigus nõuda oma riigis tegutsevatelt gaasiettevõtjatelt, et need osaleksid gaasi ühisostudes vähemalt sellises mahus, et ühisostude raames ostetaks kuni 15 protsenti mahust, mis on vajalik 90 protsendise gaasihoidlate täituvuse nõude täitmiseks (vt ettepaneku artikkel 10).
-
Maagaasi veeldusjaamade ja hoidlate haldurid loovad hiljemalt kaks kuud pärast ettepaneku jõustumist eraldi või piirkondlikult maagaasi veeldusjaamade ja hoidlate kasutajatele läbipaistva ja mittediskrimineeriva reserveerimisplatvormi, mille kaudu nad saavad müüa edasi oma lepingulist võimsust järelturul (vt ettepaneku artikkel 12).
-
-
Meetmed ülemäärase gaasihinna ja päevasisese hinnakõikumise vältimiseks energia tuletisinstrumentide turgudel
-
Komisjon arendab välja uue gaasihinnaindeksi, mis võtab paremini arvesse Euroopa Liidu gaasituru olukorda (vt ettepaneku artikkel 13).
-
Komisjon loob reeglid gaasitaristu läbipaistvuse suurendamiseks (vt ettepaneku artikkel 14). Näiteks peavad ülekandesüsteemide haldurid hakkama jälgima oma võrgu võimsuste kasutust ning vabade võimsuste olemasolust komisjoni teavitama.
-
Komisjon teeb ettepaneku kehtestada ajutine mehhanism hindade piiramiseks Euroopa peamise gaasibörsi TTF (Title Transfer Facility, virtuaalne hinnakujunduskoht Hollandis) kaudu, see mehhanism läheks käiku vajaduse korral. Nimetatud mehhanism kätkeks endas ajutisi dünaamilisi hinnapiiranguid börsil TTF tehtavatele tehingutele. See aitab vältida äärmuslikku hindade kõikumist ja liiga kõrgeid hindu (vt ettepaneku artikkel 15).
-
Energeetikasektorit Reguleerivate Asutuste Koostööamet (ACER) hakkab igapäevaselt jälgima veeldatud maagaasi ehk LNG hinda ning avaldama selle hinnangulist hinda igapäevaselt (vt ettepaneku artikkel 18). ACER hakkab LNG hinda avaldama kaks nädalat pärast ettepaneku jõustumist iga päev kell 19 Eesti aja järgi. Selleks peavad turuosalised avaldama igapäevaselt selleks kellaajaks andmed LNG-turu hetkeolukorra kohta.
-
Euroopa nõukogu võib seada turukorrigeerimismehhanismi, et piirata gaasihindade ülemäära kõrgele tõusmist (vt ettepaneku artikkel 23). Vastava mehhanismi sisu ei ole hetkel teada ning see saab olema sätestatud komisjoni otsuses sellise mehhanismi loomise kohta. Selle mehhanismi võib nõukogu hiljem ka viivitamata peatada (vt ettepaneku artikkel 24).
-
Komisjon tugevdab solidaarsusmeetmeid gaasi jagamiseks liikmesriikide vahel (vt ettepaneku 3.jagu). Muuhulgas on ettepanekus sätestatud vaike-eeskirjad, millest riigid solidaarsuse taotlemisel ja solidaarsuse pakkumisel saavad lähtuda(vt ettepaneku artikkel 31).
-
Millal muudatused jõustuvad?
Muudatused jõustuvad esimesel päeval pärast nende avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Ettepanek hakkab kohalduma ühe aasta jooksul alates selle jõustumisest.
Anna teada, mida arvad Euroopa komisjoni plaanidest. Tagasisidet ootan hiljemalt 3. novembriks e-posti aadressil kaspar@koda.ee. Ettevõtjatelt saadud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.