Mida arvad Euroopa Komisjoni plaanist tugevdada põllumajandustootjate positsiooni tarneahelas?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on tugevdada põllumajandustootjate positsiooni ja taastada usaldust põllumajandus- ja toiduainete tarneahelas osalejate vahel.
Keda mõjutab?
Põllumajandussektoris tegutsevaid ettevõtteid
Toiduainetööstuse ettevõtteid
Kaubandussektoris tegutsevaid ettevõtteid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Euroopa Komisjon on teinud ettepaneku muuta kehtivat õigusraamistikku, mis on sätestatud määruses, millega kehtestatakse põllumajandustoodete ühine turukorraldus (määrus 1), ja luua uus määrus, milles käsitletakse ebaausate kaubandustavade vastast piiriülest jõustamist (määrus 2).
Põllumajandustoodete ühise turukorralduse määrusega seotud muudatused:
Komisjon on teinud ettepaneku luua meede, mille kohaselt iga põllumajandustoodete tarne kohta peaks olema sõlmitud kirjalik leping, välja arvatud teatavad erandid ja liikmesriikide võimalus vabastada teatavad põllumajandustooted sellest nõudest. Näiteks tuleb teravilja, riisi, kuivsööda, seemnete, humala, köögiviljade, veini, sealiha, linnuliha, munade, piima- ja piimatoodete jms sektorite põllumajandustoodete puhul tagada see, et põllumajandustootja, tootjaorganisatsiooni või tootjaorganisatsioonide liidu poolt Euroopa Liidus tehtud põllumajandustoodete tarnete kohta töötlejale, turustajale või jaemüüjale oleks sõlmitud ka kirjalik leping (määrus 1 artikkel 1 p 6 lg 2 ja määrus 1 artikkel 1 p 2 lg 2).
Ettepaneku kohaselt peavad kirjalikud lepingud vastama ettenähtud tingimusele ja sisaldama järgmiseid punkte (määrus 1 artikkel 1 p 6 lg 4):
Näiteks peab kirjalik leping olema sõlmitud või tehtud enne toodete tarnimist;
Leping peab hõlmama tarne eest makstavat hinda. Plaanitavate muudatuste kohaselt võib hind olla:
Määratud kindla summana ja nii, et see ei muutu.
Määratud nii, et hinna arvutamiseks kombineeritakse mitmesugused lepingus kindlaks määratud tegurid, mis hõlmavad objektiivseid näitajaid, indekseid või lõpphinna arvutamise meetodeid, mis on kergesti juurdepääsetavad ja arusaadavad ning kajastavad turutingimuste ja tootmiskulude, tarnitavate koguste ning tarnitavate põllumajandustoodete kvaliteedi või koostise muutumist.
Toodete kogust ja kvaliteeti, mida võib või tuleb tarnida, ning selliste tarnete ajakava
Lepingu kestust, mis võib olla määratud kindla tähtajaga või olla määramatu tähtajaga koos lepingu lõpetamise sätetega. Muudatused näevad ette tingimuse, et kui lepingu minimaalne kestus on pikem kui kuus kuud, peab leping sisaldama ka läbivaatamisklauslit, mille kohaselt võib käivitada lepingu läbivaatamise eelkõige põllumajandustootja, tootjaorganisatsioon või tootjaorganisatsioonide liit;
Lisaks peab leping sisaldama üksikasju maksetähtaegade ja maksekorra kohta
Infot põllumajandustoodete kogumise või tarnimise korda
Tingimusi vääramatu jõu kohta ning selle kohaldamise eeskirjasid.
Plaanitavate muudatuste kohaselt peavad piima- ja piimatootesektoris koostatud kirjalikud lepingud vastama üldjuhul samadele tingimustele nagu on loetletud eelmises punktid. Siiski kehtivad piima- ja piimatootesektoris kirjalikele lepingule teatavad erinevused (määrus 1 artikkel 1 p 2 lg 4):
Näiteks peavad lepingus sisalduma piima või piimatoodete kogumise või tarnimise kord;
toorpiima kogust või tarnitava piima või piimatoodete kvaliteeti ja kogust ning toodete tarnimise ajakava.
Muudatustega kehtestatakse eeskirjad sektoriüleste vabatahtlike märgete „aus“, „õiglane“ ja samaväärsete märgete ning märke „lühikesed tarneahelad“ kasutamise kohta. Täpsemalt (määrus 1 artikkel 1 p 1 lg 1):
Märkeid „aus“ või „õiglane“ või nende märgetega samaväärseid märkeid võib eraldi või koos muude märgetega kasutada ainult teravilja, riisi, suhkru, kuivsööda, seemnete, humala, oliiviõli, lina ja kanepi, puu- ja köögivilja, banaanide, veini, eluspuude ja taimede, tubaka, veise- ja vasikaliha, piima ja piimatoodete, sealiha, lamba- ja kitseliha, munade, linnuliha, põllumajandusliku päritolu etüülalkoholi, mesindus, siidiusside sektoritesse kuuluvate turulelastavate toodete märgistusel, esitlemisel, reklaammaterjalil või äridokumentidel.
Märgiseid võib kasutada tingimusel, et neid märkeid kasutatakse ostjate teavitamiseks tootmise, turustamise või turulelaskmise korraldamise olemasolevatest viisidest, mis aitavad kaasa vähemalt järgmisele:
stabiilsus ja läbipaistvus põllumajandustootjate suhetes ostjatega kogu tarneahelas,
hind, mida osalevad põllumajandustootjad peavad oma toodete eest õiglaseks, ning
ühisalgatused, mille eesmärk on saavutada üks või mitu ÜRO kestliku arengu eesmärki.
Märgist „lühike tarneahel“ võib eraldi või koos muude märgetega kasutada eelmises punktis loetletud sektoritesse kuuluvate turulelastavate toodete märgistusel, esitlemisel, reklaammaterjalil või äridokumentidel, tingimusel et seda märget kasutatakse ostjate teavitamiseks tootmise, turustamise või turulelaskmise korraldamise olemasolevatest viisidest, millega nähakse ette (määrus 1 artikkel 1 p 1 lg 2):
otsene ühendus põllumajandustootja ja toote lõpptarbija vahel või
tihe seos ja geograafiline lähedus põllumajandustootja ja toote lõpptarbija vahel.
Muudatustega täpsustatakse, et tootjaorganisatsioone luuakse põllumajandustootjate algatusel ja neid kontrollitakse eeskirjade kohaselt, mis võimaldavad põllumajandustootjatest liikmetel oma organisatsioone ja nende otsuseid demokraatlikult kontrollida (määrus 1 artikkel 1 p 3 ja 4)
- Plaanitavad muudatused sätestavad, et tunnustatud tootjaorganisatsioon või tootjaorganisatsioon, sealhulgas ühistu, keda liikmesriik ei ole tootjaorganisatsioonina tunnustanud, kuid mis määruses sätestatud nõuetele, võib oma liikmete nimel nende kogutoodangu või kogutoodangu osaga seoses kavandada tootmist, optimeerida tootmiskulusid, viia põllumajandustooteid turule ja pidada läbirääkimisi põllumajandustoodete tarnelepingute üle (määrus 1 artikkel 1 lg 3 p b).
- Muudatused näevad ette, et EL-i rahalist toetust rakenduskavadele, mida rakendavad puu- ja köögiviljasektori tootjaorganisatsioonid liikmesriikides, kus tootjate organiseerituse tase jääb rakenduskava rakendamisele eelnenud kolmel järjestikusel aastal alla 10 %, tuleks suurendada 50 %-lt 60 %-le (määrus 1 artikkel 2 lg 1 p b).
- Plaanitavate muudatuste kohaselt tuleb EL-i rahalist toetust tootjaorganisatsioonidele ja tootjaorganisatsioonide liitudele ebasoodsate ilmastikutingimuste, loodusõnnetuste, taimehaiguste või kahjurite leviku korral teatavatel tingimustel suurendada 50 %-lt 70 %-le tegelikest kuludest (määrus 1 artikkel 2 lg 1 p c).
Määrus, millega kehtestatakse uued eeskirjad (EL) 2019/633 direktiivi piiriülese täitmise tagamise kohta
Ettepaneku kohaselt kehtestatakse eeskirjad, millega tugevdatakse (EL) 2019/633 direktiivi nõuete täitmise eest vastutavate asutuste vahelist koostööd ebaausaid kaubandustavasid puudutavate piiriüleste juhtumite korral. Plaanitava määruse kohaselt kehtestatakse menetlusnormid nõuete täitmise eest vastutavate asutuste vaheliseks teabevahetuseks. Taotluse esitanud asutuse taotlusel esitab taotluse saanud asutus viivitamata 60 päeva jooksul nõutud teabe, et teha kindlaks, kas taotluse esitanud asutuse liikmesriigis on toimunud või toimub piiriülese mõõtmega ebaaus kaubandustava.Teabenõuded tuleb esitada kirjalikult ja seal tuleb ära märkida näiteksteabenõude eesmärk ja täpsustused selle kohta, millist teavet nõutakse. (määrus 2 artikkel 5).
Asutus. Kes on saanud teabenõude, teavitab taotluse esitanud asutust regulaarselt astutud sammudest ja võetud meetmetest ning kavandatud sammudest ja meetmetest (määrus 2 artikkel 6 lg 3).
Muudatuste kohaselt on nõuete täitmise eest vastutaval asutusel võimalik teise asutuse taotlusel ja kooskõlas oma liikmesriigi õigusnormidega jõustada direktiiviga kooskõlas vastuvõetud lõplikud otsused trahvide või muude sama tõhusate karistuste määramise ning ajutiste meetmete võtmise kohta. Trahvide täitmisele pööramise tähtaegu, muid karistusi ja ajutisi meetmeid käsitlevaid küsimusi reguleerib taotluse saanud asutuse liikmesriigi õigus (määrus 2 artikkel 7).
Muudatustega kehtestatakse teatamismehhanism, mille kohaselt nõuete täitmise eest vastutav asutus teavitab kõiki teisi asutusi ühe kuu jooksul pärast sellise otsuse vastuvõtmist, millega tuvastatakse tema liikmesriigis piiriülese mõõtmega ebaaus kaubandustava (määrus 2 artikkel 8).
Nõuete täitmise eest vastutav asutus hoiatab viivitamata komisjoni ja teiste liikmesriikide teisi nõuete täitmise eest vastutavaid asutusi, et turul võib toimuda piiriülese mõõtmega laialt levinud ebaaus kaubandustava.Hoiatusteate esitamisel tuleb esitada näiteks teavet kahtlustatava, piiriülese mõõtmega laialt levinud ebaausa kaubandustava kirjeldus ja üksikasjad, keda need ebaausad kaubandustavad võivad mõjutada ja isikud, keda kahtlustatakse piiriülese mõõtmega laialt levinud ebaausa kaubandustava levitamises (määrus 2 artikkel 19).
Millal jõustuvad muudatused?
Mõlemad määrused jõustuvad kahekümnendal päeval pärast nende avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Hetkel ei ole teada, millal määrused jõustuvad.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 27. jaanuariks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan regionaal- ja põllumajandusministeeriumile.