Mida arvad Euroopa komisjoni poolt kavandatavatest kõrge energiahinna leevendamise meetmetest?
Mis on ettepaneku eesmärk?
Komisjon on seadnud eesmärgiks leida lahendusi kõrgele energiahinnale.
Keda ettepanek mõjutab?
Komisjoni ettepanek mõjutab kõiki ettevõtjaid.
Millised on peamised muudatused?
-
Komisjoni ettepanek näeb ette, et liikmesriikidele hakkab kehtima kohustus vähendada igakuist elektritarbimist 10 protsenti võrreldes eelnevate kuude keskmisega (vt ettepaneku artikkel 3). Sealjuures hakkab kehtima ka kohustuslik eesmärk elektritarbimise vähendamiseks 5 protsenti tiputundide ehk kõige suurema tarbimisega tundide ajal (vt ettepaneku artikkel 4). See peaks tähendama tarbimise vähendamist keskmiselt 3-4 tunnil igal nädalapäeval.
-
Samuti näeb komisjoni ettepanek ette madalama muutuvkuluga elektritootmisvõimsuste (eelkõige taastuvenergia, tuumaenergia, pruunsüsi) liigse müügitulu piiramise Euroopa Liidu tasemel piirhinna seadmise kaudu ning tulude ümber jaotamise riikide poolt (vt ettepaneku artikkel 6). Piirhinnaks on ettepaneku kohaselt 180 eurot megavatt-tunni kohta. Samuti peavad liikmesriigid eemaldama kõik piirangud taastuvenergia pikaajaliste ostulepingute sõlmimiseks ning nende sõlmimist tuleb soodustada. Piirhinda ületav müügitulu tuleb suunata lõpptarbijate toetamiseks (vt ettepaneku artikkel 9). Võimalused selleks on näiteks:
-
rahalised preemiad tarbimise vähendamise eest
-
otsetoetused elektriarvetel
-
hüvitised elektrimüüjatele, kelle tulud vähenevad
-
toetused energiasäästu edendamiseks.
-
Toetada võib kõiki lõpptarbijaid, sealhulgas ettevõtteid. Energiat eksportiv ja energiat importiv liikmesriik võivad sõlmida üksteisega lepingu tulude jagamiseks, teatud juhtudel on sellise lepingu sõlmimine kohustuslik. Väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtteid võib samuti toetada, muuhulgas võib neile kehtestada riiklikult reguleeritud elektrihinna kuni 80 protsendi ulatuses nende elektri tarbimisest, arvestades viimast viit aastat.
-
Fossiilkütuste (siia alla kuuluvad nafta, gaas, kivisüsi, rafineerimine, aga ilmselt ka põlevkivitööstus) tootjate ärikasumilt on ettepaneku kohaselt kohustuslik võtta ajutine solidaarsuspanus 33 protsenti (vt ettepaneku artikkel 15). See kehtiks neile ettevõtetele, kelle tulust vähemalt 75 protsenti teenitakse fossiilkütuste tootmisest. Seejuures kehtiks see vaid tänavuse majandusaasta jooksul teenitud kasumile. Seda raha peavad riigid kasutama tarbijate rahaliseks toetamiseks, eriti haavatavatele tarbijatele, samuti energiasäästu edendamiseks ning taastuvenergia investeeringute soodustamiseks.
Millal ettepanek jõustub?
-
Ettepanek jõustub vastavalt ettepanekus väljatoodule 1. detsembril 2022, kuid seda võib ettepaneku kohaselt rakendada ka juba enne nimetatud kuupäeva.
-
Elektritarbimise vähendamisega ja piirhinnaga seonduvad sätted kaotavad ettepaneku kohaselt kehtivuse 31. märtsil 2023.
Anna teada, mida arvad plaanitavast ettepanekust ning mida peaks komisjon tegema kõrge elektrihinna alandamiseks. Ootame tagasisidet juba 22. septembri õhtuks e-posti aadressil kaspar@koda.ee. Saabunud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.