Mida arvad laenukapitali intresside mahaarvamise piirangust tulumaksu kohaldamisel?
Keda muudatused mõjutavad?
Muudatused mõjutavad kõiki ettevõtjaid, välja arvatud finantsettevõtjaid.
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on vähendada ebavõrdsust omakapitali ja laenukapitali kasutamise vahel ning motiveerida ettevõtjaid kasutama rahastamisel senisest enam omakapitali. Praegu on tekkinud olukord, kus laenumaksete intressidelt on võimalik tulumaksu maha arvata, kuid omakapitalilt mitte. Ettepanekuga loodab komisjon seda olukorda muuta.
Millised on peamised muudatused?
- Komisjon hakkab piirama intresside mahaarvamist tulumaksu kohaldamisel. Vastavalt ettepanekule võib edaspidi tulumaksu maha arvata laenumaksete kuludelt kuni 85 protsendi ulatuses (vt ettepaneku artikkel 6). Praegu on laenumaksete kuludelt tulumaksu mahaarvamine lubatud täies ulatuses.
- Ettevõtjatel tekib ettepaneku kohaselt võimalus saada omakapitali kompensatsiooni kuni 30 protsendi ulatuses eelneva kümne järjestikuse maksustamisperioodi maksustamiseelsest kasumist (vt ettepaneku artikkel 4). Omakapitali kompensatsiooni näol hakkaks tegemist olema tulumaksu mahaarvamise võimalusega.
- Kui omakapitali kompensatsioon on käesoleva maksustamisperioodi netotulust suurem, saab üle jääva kompensatsiooni summa üle kanda järgnevatesse maksustamisperioodidesse ilma ajalise limiidita.
- Lisaks hakkab olema võimalik kuni viiel maksustamisperioodil edasi kanda seda osa omakapitali kompensatsioonist, mis ületab 30 protsenti käimasoleva maksustamisperioodi maksustamiseelsest kasumist.
- Omakapitali kompensatsiooni suurus hakkab olema võrdne kompensatsiooni aluseks oleva maksustamisbaasi ja asjakohase valuuta kümneaastase riskivaba intressimäära korrutisega, millele on riskipreemiana liidetud väikeste ja keskmise suurusega ettevõtete puhul 1,5 protsenti ja suuremate ettevõtete puhul 1 protsent (vt ettepaneku artikkel 4). Maksustamisbaas on ettepaneku kohaselt ettevõtte eelneva maksustamisperioodi lõpu ja sellele eelnenud maksustamisperioodi lõpu netokapitali vahe.
- Selleks, et omakapitali kompensatsiooni ei oleks võimalik märkimisväärselt kuritarvitada, on komisjon ettepanekus välja toonud kolm põhilist meedet (vt ettepaneku artikkel 5).
- Omakapitali kasvuna ei lähe arvesse selline omakapitali kasv, mis tuleneb kontsernisisestest laenudest (sealhulgas ka sidusettevõtjate vahel), kontsernisisestest üleandmistest (sealhulgas ka sidusettevõtjate vahel) või teatud rahalistest sissemaksetest.
-
Sidusettevõtja all on ettepanekus silmas peetud isikut, kes osaleb teise isiku juhtimises või kontrollib teist isikut vähemalt 25 protsendi ulatuses. Seejuures moodustavad inimene ning tema vanemad ja lapsed ettepaneku mõistes sama isiku.
-
Kui omakapitali kasv tuleneb mitterahalisest osalusest või varasse tehtud investeeringust, võtavad liikmesriigid asjakohased meetmed tagamaks, et vara väärtust võetakse kompensatsiooni baasi arvutamisel arvesse üksnes juhul, kui vara on vajalik maksumaksja tulutoova tegevuse teostamiseks (vt ettepaneku artikkel 4 lõige 2).
-
Vana kapitali ümberliigitamist uueks kapitaliks ei tohiks samuti arvestada omakapitali kasvuna. Siin on komisjon silmas pidanud näiteks olukordi, kus tütarfirma likvideerimise tulemusena emaettevõte omakapital suureneb.
Millal muudatused jõustuvad?
Ettepaneku kohaselt peavad liikmesriigid direktiivi kohaldama hakkama alates 1. jaanuarist 2024.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 14. juuliks aadressil kaspar@koda.ee. Ettevõtjatelt saabunud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan rahandusministeeriumile.