Mida arvad plaanitavast automaksust?
Mis on eesmärk?
Automaksu peamine eesmärk on vähendada autostumist, soodustada väiksemate ja säästlikumate sõidukite ostu ning suurendada riigi tulusid.
Keda mõjutab?
- Registreerimismaks mõjutab neid, kes soetavad uue või kasutatud sõiduauto või kaubiku (M1, M1G, N1 ja/või N1G), mis kantakse esmakordselt Eesti Liiklusregistrisse.
- Iga-aastane maks mõjutab neid, kellele Liiklusregistri kande kohaselt kuulub sõiduauto ja/või kaubik (M1, M1G, N1 ja/või N1G), tühimassiga kuni 3500 kg või mootorratas (L3e, L4e), mopeedauto (L6e), kolmerattaline mootorsõiduk ja/või raske neljarattaline mootorsõiduk (L5e, L7e) või kes on eelnevalt nimetatud sõiduki vastutavad kasutajad liisingu puhul.
Milline hakkab olema uus maks?
- Plaanitav mootorsõidukimaks hakkab rahandusministeeriumi kava kohaselt koosnema ühekordsest registreerimismaksust ja iga-aastasest aastamaksust.
- Ühekordse registreerimismaksu suurus on väljatöötamiskavatsuse kohaselt minimaalselt 300 eurot ning iga-aastase maksu suurus on minimaalselt 30 eurot. Minimaalsed määrad kehtivad näiteks sõidukitele, mis on üle 20 aasta vanad.
- Registreerimismaksu tuleb kava kohaselt maksta kuni 3,5-tonnise sõiduauto ja kaubiku (M1, M1G, N1 ja N1G) pealt ning aastamaksu lisaks eelnevalt nimetatud sõidukitele L3e–L7e sõidukite pealt (vt väljatöötamiskavatsus lk 2-3, 15).
- Registreerimismaksu peab kava kohaselt maksma isik, kes on kantud Liiklusregistrisse sõiduki omanikuna. Aastamaksu peab kava kohaselt maksma sõiduki omanik maksustamisaasta 1. jaanuari seisuga või vastutav kasutaja liisingu puhul (vt väljatöötamiskavatsus lk 2,15, 28).
- Rahandusministeerium on väljatöötamiskavatsuses pakkunud välja kaks võimalikku mootorsõidukimaksu rakendamise mudelit. Esimene mudel lähtub mootorsõiduki laiemast keskkonnamõjust üle selle elutsükli (tootmine, kasutamine, utiliseerimine). Teine mudel keskendub mootorsõiduki CO2 heitele selle kasutamise ajal.
- Esimene mudel kasutab registreerimismaksu komponentidena baasosa (300 eurot), CO2, sõiduki tühimassi ja vanust. Kehtib põhimõte, et mida suurem on CO2 heide ja mida raskem on sõiduk, seda kõrgem on maks. Vanuse komponent hakkab maksu vähendama 5-aastaste ja vanemate sõidukite osas. Üle 20-aastased sõidukid maksavad üksnes maksu baasosa (300 eurot). Registreerimismaksu komponendid on esimese mudeli puhul järgmised (vt väljatöötamiskavatsus lk 17):
Baasosa: |
300€ |
CO2 komponent: |
0–100 g/km = 1€/g |
|
100–300 g/km = 1–25€/g (progressioon 10 g sammudega) |
|
300+ g/km = 25€/g |
Tühimassi komponent: |
0–1200 kg = 10€/100kg |
|
1200–3500 kg = 10–50€/100kg (progressioon 50 kg sammudega) |
Vanuse komponent: |
1–5 a 100% |
|
5–15 a 100–10% (regressioon 1 a sammudega) |
|
15–20 a 10% |
|
20+ a 0% |
- Aastamaks koosneks esimese mudeli puhul baasosast (30 eurot), võimsuse, tühimassi ja vanuse komponendist. Sarnaselt registreerimismaksule hakkab sõiduki vanus maksu vähendama, kui sõiduk on 5 või rohkem aastat vana. Aastamaksu komponendid on esimese mudeli puhul järgmised (vt väljatöötamiskavatsus lk 17):
Baasosa: |
30€ |
Võimsuse komponent: |
iga 1 kW = 1€ |
Tühimassi komponent: |
iga 100 kg = 3€ |
Vanuse komponent: |
1–5 a 100% |
|
5–15 a 100–10% (regressioon 1 a sammudega) |
|
15–20 a 10% |
|
20+ a 0% |
- Teine ministeeriumi poolt välja pakutud mudel keskenduks rohkem CO2 heite vähendamisele. Teise mudeli kohaselt sõltuks maksu suurus baasosast, CO2 tasemest ja sõiduki vanusest. Seega maksustaks see mudel vähem elektriautosid kui esimene mudel. CO2 komponent rakenduks alates CO2 tasemest 95 g/km ning kasvaks ühtlaselt progresseeruvalt kuni tasemeni CO2 200 g/km. N1 kategooria sõidukitele oleks analoogne maksumäärade progressioon alguspunktiga 147 g/km. Sarnaselt esimesele mudelile kehtib ka selle mudeli puhul põhimõte, et maks väheneb vastavalt sõiduki vanusele. Teise lahenduse registreerimismaksu komponendid on järgmised (vt väljatöötamiskavatsus lk 23):
Registreerimismaks kuni 95 g/km CO2 |
300€ |
Registreerimismaks vahemikus 95–200 g/km CO2 |
300+CO2×(CO2−95)×15/105 |
Registreerimismaks üle 200 g/km CO2 |
300+𝐶𝑂2×15 |
Vanuse komponent: |
1–5 a 100% |
|
5–15 a 100–10% (regressioon 1 a sammudega) |
|
15–20 a 10% |
|
20+ a 0% |
- Teise lahenduse aastamaks koosneks samuti baasosast, CO2 tasemest ja sõiduki vanusest. Aastamaksu komponendid oleksid järgmised (vt väljatöötamiskavatsus lk 24):
Aastamaks kuni 95 g/km CO2: |
30€ |
Aastamaks vahemikus 95–200 g/km CO2: |
30+CO2×(CO2−95)×1,5/105 |
Aastamaks üle 200 g/km CO2: |
30+CO2×1,5 |
Vanuse komponent: |
1–5 a 100% |
|
5–15 a 100–10% (regressioon 1 a sammudega) |
|
15–20 a 10% |
|
20+ a 0% |
- L-kategooria mootorsõidukid plaanib ministeerium maksustada aastamaksu baasosaga (30 eurot). Neile sõidukitele ei kehtestata aastamaksu (vt väljatöötamiskavatsus lk 27).
- Aastamaksu tähtpäevaks on planeeritud maksustamisaasta 15. veebruar. Registreerimismaks tuleb tasuda enne sõiduki Liiklusregistrisse kandmist (vt väljatöötamiskavatsus lk 28).
- Rahandusministeerium on teinud väljatöötamiskavatsuses ettepaneku maksustada lisaks Liiklusregistri alusel aktiivses kasutuses olevatele sõidukitele ka need sõidukid, mis kuuluvad ajutiselt või automaatselt peatatud kandega sõidukite hulka. Selleks, et anda nende sõidukite omanikele mõistlik aeg nende utiliseerimiseks või muu lahenduse leidmiseks, on väljatöötamiskavatsuses punkt, mis näeb ette peatatud kandega sõidukite maksustamisele 2-aastase üleminekuaja (vt väljatöötamiskavatsus lk 28).
Millal tuleb automaks?
Kava kohaselt hakkab uus maks kehtima 2024. aasta 1. juulil. Täpsed maksustamise põhimõtted paneb rahandusministeerium paika eelnõu väljatöötamiskavatsusele laekunud tagasiside põhjal. Vastav seaduseelnõu valmib 2023. aasta sügisel.
Anna hiljemalt 13. augustiks teada, mida arvad plaanitavast automaksust. Vasta lühikesele veebiküsitlusele SIIN või saada oma mõtted vabas vormis e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.