Mida arvad plaanitavast disainilahenduse määrusest ja direktiivist?
Mis on muudatuste eesmärk?
Määruse ja direktiivi ettepanekuga soovib Euroopa Komisjon tagada üldise disainilahenduste kaitse süsteemi, mis on digiajastul otstarbekohane ning mis on üksikautorite, väikeste ja keskmise suurusega ettevõtjate ja disainimahukate tööstusharude jaoks oluliselt kättesaadavam ja tõhusam.
Keda mõjutab?
- Ettevõtteid, kes kasutavad või soovivad kasutada disainilahendusi
Mis on olulisemad muudatused?
Disainilahenduse määruse ettepanek:
- Plaanitavate muudatuste kohaselt muutub nõukogu määrust (EÜ) nr 6/2002 ühenduse disainilahenduse kohta.
- Määruse ettepanekus kaotatakse ära mõiste „ühendus“ ning edaspidi nimetatakse registreeritud ühenduse disainilahendusi hoopis registreeritud ELi disainilahendusteks.
- Disainilahenduse ja toote määratlust ajakohastatakse, et muuta määruse ettepanek tehnoloogia arengut silmas pidades tulevikukindlaks ja tagada suurem õiguskindlus ja läbipaistvus seoses disainilahenduste kaitse tingimustele vastava esemega. Plaanitavate muudatuste kohaselt laieneb toote mõiste, et paremini hõlmata ja eristada neid tooteid, mida kujutatakse graafiliselt, mis on esitatud füüsilise objektina või mille puhul on esemete ruumilisest paigutusest selge, et need moodustavad sisekeskkonna (artikkel 3).
- Plaanitav määrus sisaldab ka uut erisätet, mille kohaselt disainilahenduse kaitse antakse ainult nendele välistele tunnustele, mis on registreerimistaotluses nähtavalt näidatud (artikkel 18a).
- Tulenevalt 3D-printimise tehnoloogiast laiendatakse disainilahenduste õiguste ulatust. Registreeritud ELi disainilahendus annab selle omanikule ainuõiguse kasutada seda disainilahendust ning takistada kolmandat isikut seda ilma omaniku nõusolekuta kasutamast. Keelatud on eelkõige toimingud nagu:
- sellise toote valmistamine, pakkumine, turule laskmine või kasutamine, milles disainilahendus sisaldub või millel disainilahendust kasutatakse;
- punktis a osutatud toote importimine või eksportimine;
- punktis a osutatud toote ladustamine punktides a ja b osutatud eesmärkidel;
- sellise andmekandja või tarkvara loomine, allalaadimine, kopeerimine ja teistega jagamine või teistele levitamine, millele disainilahendus on salvestatud, et võimaldada valmistada punktis a osutatud toodet (artikkel 19)
- Et tagada asjaomaste õigustatud huvide parem tasakaal, täiendatakse Euroopa Liidu disainilahendusest tulenevate õiguste lubatud kasutusviiside loetelu, lisades sinna kasutamise viitamise ning kriitika ja paroodia eesmärgil (artikkel 20).
- Määruses lisandub remondiklausel, et piirata remondiklausli kohaldamisala sõnaselgelt nende koostisosadega, mille välimus sõltub asjaomase mitmeosalise toote välimusest. Kaitset ei anta ELi disainilahendusele, mis moodustab koostisosa mitmeosalises tootes, mille välimusest sõltub koostisosa disainilahendus, ja mida kasutatakse üksnes selle mitmeosalise toote remontimisel, et taastada selle algne välimus. Remondiklauslit saab kasutada kaitsemeetmena rikkumisnõuete vastu üksnes juhul, kui tarbijaid on nõuetekohaselt teavitatud mitmeosalise toote remontimiseks kasutatava toote päritolust. (artikkel 20a).
- Registreeritud ELi disainilahenduste omanikele tehakse kättesaadavaks disainilahenduse teadaanne, mis võimaldab neil teavitada üldsust disainilahenduse registreerimisest (artikkel 26a).
- Kavandatava uue artikli 36a eesmärk on anda komisjonile õigus täpsustada registreeritud ELi disainilahenduse taotluses esitatavaid üksikasju, sealhulgas ajakohastada disainilahenduse kujutise standardeid digiajastule vastavaks (artikkel 36a).
- Plaanitav määrus annab võimaluse koondada mitu disainilahendust ühte koondtaotlusse, ilma et need piirduks samasse Locarno klassi kuuluvate toodetega, ja neil oleks võimalik saada kasu hulgiallahindlusest (artikkel 37).
Disainilahenduse direktiivi ettepanek:
- Plaanitava direktiivi puhul on tegemist direktiiv 98/71/EÜ uuestisõnastamise ettepanekuga ning ettepanek asendab praeguse direktiivi.
- Direktiivi ettepanekus on ajakohastatud ja täpsustatud toote ja disainilahenduse mõistete määratlust. Seniste määratluste ajakohastamise, täpsustamise ja laiendamise eesmärk on muuta uuesti sõnastatud direktiivi ettepanek tehnoloogia arengut silmas pidades tulevikukindlaks ning tagada suurem õiguskindlus ja läbipaistvus disainilahenduste kaitse sisu osas (artikkel 2).
- Plaanitava direktiiviga kaotatakse ja antakse disainilahenduste kaitse ainult registreeritud disainilahendustele. Ühtne kaitse registreerimata ELi disainilahenduse kujul on kättesaadav, nii et puudub tegelik vajadus paralleelse (potentsiaalselt lahkneva) registreerimata kaitse järele (artikkel 3).
- Eesmärk on täpsustada direktiivi selliselt, et disainilahenduste kaitse algab alles registrisse kandmisega (artikkel 10).
- Plaanitava direktiivi kohaselt kuulub õigus registreeritud disainilahendusele autorile või tema õigusjärglasele. Kui disainilahenduse on ühiselt välja töötanud kaks või enam isikut, kuulub õigus registreeritud disainilahendusele neile ühiselt. Kui disainilahenduse on välja töötanud töötaja, täites oma tööülesandeid või tööandja antud juhtnööre, kuulub õigus registreeritud disainilahendusele tööandjale, kui liikmesriigi õigusaktidega ei ole kokku lepitud või ette nähtud teisiti (artikkel 11).
- Euroopa Komisjon on teinud ettepaneku lisada direktiivi erisäte, mille kohaselt disainilahenduse kaitse antakse (ainult) nendele välistele tunnustele, mis on registreerimistaotluses selgelt näidatud. Täiendavalt selgitatakse, et üldjuhul ei pea disainilahenduse tunnused olema kaitse saamiseks mis tahes konkreetsel ajahetkel või mis tahes konkreetses olukorras nähtavad, välja arvatud selliste koostisosade puhul, mis ei ole mitmeosalise toote tavapärasel kasutamisel nähtavad (artikkel 15).
- Selleks, et disainilahenduse õiguste omanikud saaksid tõhusamalt lahendada probleeme, mis tulenevad 3D-printimistehnoloogia laialdasemast kasutuselevõtust, soovib komisjon teha muudatuse, et õiguste ulatust vastavalt kohandada (artikkel 16).
- Selleks, et tagada asjaomaste õigustatud huvide parem tasakaal, on tehtud ettepanek täiendada Euroopa Liidu disainilahendusest tulenevate õiguste lubatud kasutusviiside loetelu, lisades sinna kasutamise viitamise ning kriitika ja paroodia eesmärgil (artikkel 18).
- Selleks et kujundada välja remondiks kasutatavate varuosade ühtne turg, on tehtud ettepanek lisada direktiivi remondiklausel. See klausel piirdub sõnaselgelt mitmeosaliste toodete täpselt vastavate (vormist sõltuvate) varuosadega (artikkel 19).
- Ettepanekuga on loodud varasemast kasutusest tulenev kaitse, see kaitsemeede kaitseb rikkumise vastu neid, kes on heauskselt investeerinud toote disainilahendusse enne registreeritud disainilahenduse prioriteedikuupäeva ja kellel on seega õigustatud huvi tooteid turustada, isegi kui nende välimus kuulub registreeritud disainilahenduse kaitse alla (artikkel 21).
- Registreeritud disainilahenduste omanikele on ettepaneku kohaselt edaspidi kättesaadav disainilahenduse teadaanne, mis võimaldab neil teavitada üldsust disainilahenduse registreerimisest (artikkel 24).
- Selle tagamiseks, et disainilahenduste kujutise suhtes kohaldatakse kõikjal Euroopa Liidus samu disainilahenduste selget ja täpset kujutamist käsitlevaid tulevikukindlaid nõudeid, lisatakse direktiivi asjakohased üksikasjalikud sätted (artikkel 26).
- Plaanitav direktiiv annab võimaluse koondada ühte taotlusse mitu disainilahendust, ilma et nende suhtes kehtiks nõue, et kombineeritud disainilahendused oleksid seotud Locarno klassifikatsiooni samasse klassi kuuluvate toodetega; sama nähakse ette ka määruse vastavas muudatusettepanekus (artikkel 27).
- Direktiivi ettepaneku kohaselt tekib võimalus taotleda disainilahenduse taotluse avaldamise edasilükkamist 30 kuu võrra alates taotluse esitamise kuupäevast (artikkel 30).
Millal jõustuvad muudatused?
Käesolev määrus ja direktiiv jõustuvad kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Hetkel ei ole teada, millal määrus ja direktiiv jõustuvad. Liikmesriigid jõustavad vajalikud õigus- ja haldusnormid hiljemalt 24 kuud pärast direktiivi jõustumise kuupäeva.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 9. jaanuariks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan Justiitsministeeriumile.