Mida arvad registreeringute taotlemise viimisest keskkonnaotsuste infosüsteemi KOTKAS?
Mis on muudatuste eesmärk?
Eelnõu peamine eesmärk on vähendada registreeringu taotlejate töö- ja halduskoormust.
Keda mõjutab?
- paikse heiteallika käitaja registreeringu taotlejaid
- jäätmevaldkonnas registreeringu taotlejaid
- orgaanilisi lahusteid kasutava registreerimiskohustusega käitise registreeringu taotlejaid
- veekeskkonnariskiga tegevuse registreeringu taotlejaid
Mis on olulisemad muudatused?
- Keskkonnaloa taotluse tähtaja pikendamine. Eelnõu lisab keskkonnaseadustiku üldosa seadusesse põhimõtte, mille kohaselt võib keskkonnaamet pikendada keskkonnaloa taotluste läbivaatamiseks ja loa andmise otsustamiseks ettenähtud tähtaega (90 päeva), kui ilmnevad asjaolud, mis ei võimalda loa andmise otsustamist selle aja jooksul. Hetkel on osade keskkonnalubade puhul tähtaja pikendamine võimalik, kuid osadel juhtudel (nt jäätmeluba) puudub selleks seaduses selge õiguslik alus. Vt eelnõu § 1 p 2.
- Paikse heiteallika käitaja registreering. Eelnõu muudab atmosfääriõhu kaitse seadust selliselt, et paikse heiteallika käitaja registreeringu menetlemine ja tõendi väljastamine toimub edaspidi keskkonnaotsuste infosüsteemi KOTKAS kaudu. Lisaks võimaldab eelnõu registreeringut teha ja sellekohase tõendi väljastada KOTKASe vahendusel automatiseeritult, kui on tagatud registreeringu tegemise eelduste automaatne kontrollimine. Automaatsete otsuste puhul kontrollib infosüsteem ilma ametniku sekkumiseta, kas arvulised väärtused ületavad künnisväärtusi või mitte, lisaks kontrollib süsteem teiste andmebaaside kaudu näiteks seda, kas tegevus toimub Natura 2000 alal või looduskaitsealal. Vt eelnõu § 2.
- Jäätmevaldkonna registreering. Eelnõu kohaselt toimub edaspidi jäätmevaldkonna registreeringu taotluste esitamine ja menetlemine KOTKASe kaudu. Lisaks võimaldab eelnõu registreeringu teha ja sellekohase tõendi väljastada automatiseeritult ehk ilma ametniku sekkumiseta KOTKASe vahendusel. Automatiseeritud otsust saaks eelnõu koostajate hinnangul teha näiteks järgmistel juhtudel: tegutsemine jäätmete edasimüüjana ning vahendajana jäätmete kõrvaldamise korraldamine või taaskasutamine teiste nimel. Vt eelnõu § 3.
- Orgaanilisi lahusteid kasutava käitise registreering. Eelnõu kohaselt toimub orgaanilisi lahusteid kasutava käitise tegevuse registreerimine edaspidi KOTKASe kaudu. Eelnõu näeb ka ette, et orgaanilisi lahusteid kasutava käitise tegevus registreeritakse automaatselt, kui vastavad väljad on täidetud nõuetekohaselt ning lenduvate orgaaniliste ühendite kogus ei ületa keskkonnaloa künnist (0,5 tonni). Vt eelnõu § 4.
- Veekeskkonnariskiga tegevuse registreering. Eelnõu muudab veeseadust selliselt, et veekeskkonnariskiga tegevuse registreeringu taotlemine ja menetlemine toimub edaspidi KOTKASe kaudu. Eelnõu võimaldab teatud juhtudel registreeringu teha ja sellekohase tõendi väljastada automatiseeritult KOTKASe vahendusel. Esialgu on automaatselt planeeritud registreerida tegevus, mis ei toimu Natura 2000 või looduskaitsealal, kaitstavate elupaikadega seotud veekogus ja mille korral ei ole vajalik keskkonnamõju hindamise vajalikkuse eelhinnangu koostamine. Vt eelnõu § 5.
Millal jõustuvad muudatused?
Eelnõu on kavandatud jõustuma 2021. aasta 1. juulil. Selleks ajaks valmib ka KOTKASe vastav arendus.
Mis on KOTKAS?
KOTKAS on keskne infosüsteem keskkonnakaitselubade haldamisega seotud teenuste (sealhulgas keskkonnatasud ning andmete kogumine) pakkumiseks, kus kasutaja saab kõikidest teenusega seotud tegevustest ülevaate ning kasutada selleks iseteenindusportaali. KOTKASe kohta saab rohkem infot SIIT.
Anna teada, mida arvad registreeringutega seotud plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 5. aprilliks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan keskkonnaministeeriumile.