19.08.2021
Mida arvad säästlike laevakütuste määruse ettepanekust?
Euroopa Komisjon on teinud säästlike laevakütuste määruse ettepaneku, mille peamine eesmärk on kiirendada säästvate laevakütuste ja laevade heiteta jõuseadmete kasutuselevõttu. Anna hiljemalt 8. septembriks teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest.
Mis on olulisemad muudatused?
- Euroopa Komisjon soovib kehtestada Euroopa sadamaid külastavates laevades kasutatava energia jaoks kasvuhoonegaaside heitemahukuse piirmäärad ning nende arvutamise metoodika sõltuvalt kasutatavast kütusest.
- Plaan puudutab suuremaid kui 5000 GT laevu, kes külastavad liikmesriikide sadamaid, olenemata laeva lipuriigist.
- Määrus ei kohaldu sõjalaevade, mereväe abilaevade, kalalaevadele, ajaloolistele laevadele, mehaaniliste vahenditega liikumata laevade ega mittekaubanduslikul otstarbel kasutatavate riigilaevade suhtes.
- Arvesse läheb 100% energiast, mis kasutatakse EL sisestel ja 50% energiast, mis kasutatakse EL algavatel või lõppevatel reisidel.
- Piirmäärade kindlaksmääramiseks kasutatakse referentsväärtust, mis kajastab laeva pardal 2020. aastal kasutatud energia keskmist kasvuhoonegaaside heitemahukust, mida on vähendatud järgmiste protsendimäärade võrra:
- -2% aastani 2025,
- -6% aastani 2030,
- -13% aastani 2035,
- -26% aastani 2040,
- -59% aastani 2045,
- -75% aastani 2050.
- Piirmäärade saavutamiseks jäetakse laevaomanikele võimalus valida vajaminevate kütusesegude ja/või kasutatava tehnoloogia vahel. Lisaks on võimalik piirmäärade saavutamiseks ajutiselt heitemahte jälgimisperioodide ja ettevõtjalaevade vahel üle kanda.
- Komisjon on teinud ettepaneku kehtestada alates 01.01.2030 reisilaevadele ja konteinerlaevadele suurematele kui 5000 GT kohustus lülituda ümber kaldavoolule, kui nende seisuaeg sadamas on pikem kui kaks tundi välja arvatud juhul, kui nad suudavad tõendada, et kasutavad muud heitevaba tehnoloogiat.
- Heitemahukuse piirmäärade mittesaavutamise ja määrusele mittevastavate sadamakülastuste eest tuleb ettevõtjatel maksta trahvi.
- Määrus hõlmab kõiki meretranspordis kasutatavaid kütuseid sh. taastuvaid ja vähese CO2-heitega kütuseid, nagu vedelad biokütused, sünteetilised vedelkütused, vähese CO2-heitega gaas (sealhulgas veeldatud biogaas ja sünteetiline gaas), vähese CO2-heitega vesinik ja vähese CO2-heitega vesinikupõhised kütused (sh metanool ja ammoniaak) ning elekter.
- Tagamaks mõnevõrra sujuvama ülemineku ja kohanemisaja on plaanis süsteemi rakendada järk järgult.
Anna teada, mida arvad Euroopa Komisjoni säästlike laevakütuste määruse ettepanekust. Tagasisidet ootan hiljemalt 8. septembriks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.