Mida arvad taastuvenergia kasutuselevõtu hoogustamisest?
Mis on muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärgiks on taastuvenergiajaamade rajamiseks vajalike lubade taotlemise kiirendamine, samuti taastuvenergia tootmise soosimine, luues selleks taastuvenergia eelisarendusalad.
Keda muudatused mõjutavad?
Muudatused mõjutavad otseselt ettevõtjaid, kes soovivad taotleda luba taastuvenergia tootmiseks.
Millised on peamised muudatused?
- Taastuvenergia osakaal peab ettepaneku kohaselt olema 2030. aastaks 45 protsenti (vt ettepaneku artikkel 1 lõige 2). Praeguste eesmärkide kohaselt peab see osakaal olema samaks ajaks 40 protsenti. Muudatus tuleneb komisjoni plaanist muuta direktiivi 2018/2001 taastuvatest energiaallikatest toodetud energia kasutamise edendamise kohta.
- Liikmesriikidele tekib kohustus tagada, et 2030. aastaks väheneks energia tarbimine Euroopa Liidus 13 protsenti võrreldes 2020. aasta tasemega (vt ettepaneku artikkel 3). Praegu on selleks eesmärgiks seatud 9 protsenti. Muudatus tuleneb komisjoni plaanist muuta direktiivi 2012/27/EL, mis käsitleb energiatõhusust.
- Ettepaneku kohaselt lisandub liikmesriikidele kohustus määrata taastuvenergia eelisarendusalad (vt ettepaneku artikkel 1 lõige 4). Tegemist peab seejuures olema maismaa- ja merealadega, kus selle territooriumi eripärasid arvesse võttes ei ole taastuvenergia kasutuselevõtul eeldatavasti olulist keskkonnamõju. Liikmesriigid valivad alad välja, võttes muuhulgas arvesse taastuvenergia tootmise potentsiaali, võrgutaristu olemasolu või selle rajamise potentsiaali ning riigi prognoositavat energianõudlust. Muudatus tuleneb komisjoni plaanist muuta direktiivi 2018/2001 taastuvatest energiaallikatest toodetud energia kasutamise edendamise kohta.
- Taastuvenergia eelisarendusalasid määrates peaksid liikmesriigid ettepaneku kohaselt eelistama tehislikke pindu, näiteks hoonete katuseid ja maanteede äärseid müratõkkeid, kuhu saab paigaldada päikesepaneele. Vältida tuleks loodusparke ja looduskaitsealasid.
- Taastuvenergia eelisarendusalade osas peavad liikmesriigid vastu võtma eeskirjad, milles oleksid sätestatud taastuvenergia tootmisel tekkida võivate keskkonnakahjude vältimiseks või miinimumini viimiseks vajalikud meetmed.
- Eelisarendusalal asuva jaama korral on nõuetekohasuse kinnitamise tähtajaks 14 päeva, väljaspool eelisarendusala asuva jaama korral üks kuu alates päevast, mil taotlus pädeva asutuseni jõudis (vt ettepaneku artikkel 1 lõige 6). Praegu pole neid tähtaegu sätestatud.
- Loamenetluse kestus on eelisarendusalal asuva jaama rajamise korral kuni üks aasta (praegu kuni kaks aastat) ning juhul, kui rajatava jaama võimsus jääb alla 150 kW, kuni kuus kuud (praegu kuni üks aasta) (vt ettepaneku artikkel 1 lõige 7). Erakorraliste asjaolude ilmnemise korral võib pädev asutus seda tähtaega kolme kuu võrra pikendada (praegu võib kuni ühe aasta võrra pikendada). Pädev asutus peab sellisel juhul taotlejale selgelt põhjendama, milles erakorraline asjaolu seisneb.
- Juhul, kui loa taotlemise eesmärk on päikeseenergiaseadme paigaldamine juba valmis olevale või tulevikus valmivale tehislikule rajatisele, ei tohi loamenetlus kesta kauem kui kolm kuud tingimusel, et taastuvenergia tootmine ei ole nimetatud rajatise peamine funktsioon (vt ettepaneku artikkel 1 lõige 9). Praegu sellist erisust ei kehti. Muudatus tuleneb komisjoni plaanist muuta direktiivi 2018/2001 taastuvatest energiaallikatest toodetud energia kasutamise edendamise kohta.
- Energiatõhususe direktiivi on komisjoni plaanide kohaselt kavas muuta selliselt, et ettevõtetel on kohustus kasutada päikeseenergiaseadmeid 31. detsembriks 2026 kõigil valmivatel üldkasutatavatel ja ärihoonetel, milles on kasulikku põrandapinda rohkem kui 250 ruutmeetrit; 31. detsembriks 2027 kõigil olemasolevatel üldkasutatavatel ja ärihoonetel, milles on kasulikku põrandapinda rohkem kui 250 ruutmeetrit ning 31. detsembriks 2029 kõigil uutel eluhoonetel (vt ettepaneku artikkel 2 lõige 1). Muudatus tuleneb komisjoni plaanist muuta direktiivi 2010/31/EL hoonete energiatõhususe kohta.
Millal muudatused jõustuvad?
Muudatused jõustuvad ettepaneku kohaselt kahekümnendal päeval pärast nende avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Muudatuste täpne jõustumisaeg ei ole hetkel teada.
Muudatused, mis puudutavad taastuvenergia eelisarendusalasid ja nende määramist ning päikeseenergiaseadmete kasutuselevõttu, peab Eesti oma õigusesse üle võtma ühe aasta jooksul peale muudatuste jõustumist. Ülejäänud muudatused peab Eesti oma õigusesse üle võtma kahe aasta jooksul peale muudatuste jõustumist.
Anna teada, mida arvad komisjoni ettepanekust. Tagasisidet ootan kuni 1. septembrini aadressil kaspar@koda.ee. Eeskätt ootame vastuseid järgnevatele küsimustele:
Millised on Euroopa Komisjoni poolt esitatud taastuvenergia, energiatõhususe ja hoonete energiatõhususe eesmärkide tõstmise ning loamenetluste ettepanekute mõjud teie tegevusele ja tuleviku plaanidele?
Mis on tehtud ettepanekutes teie jaoks peamised takistused, mis ei võimaldaks eesmärkideni jõudmist?
Ettevõtjatelt saabunud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan keskkonnaministeeriumile ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.