Mida arvad tegelike kasusaajate andmekogu regulatsiooni muutmise plaanist?
Mis on muudatuste eesmärk?
Plaanitavate muudatuste eesmärk on luua meetmed, millega tõsta tegelike kasusaajate andmekogusse esitatavate andmete kvaliteeti, et andmeid saaks statistiliselt hinnata. Samuti on plaan lisada seadusesse meetmed, mis tagavad, et andmete töötlemine on seaduslik ja läbipaistev ning andmesubjektil on võimalused selles veenduda.
Keda muudatused mõjutavad?
Muudatused mõjutavad kõiki äriühinguid, kes peavad esitama andmeid tegelike kasusaajate andmekogusse (TEKSA).
Mis on plaanis teha?
- Ministeerium soovib välja töötada meetmed, millega on plaanis luua juriidilisele isikule võimalus esitada täiendavaid andmeid ja dokumente, mis tõendavad esitatud tegelike kasusaajate andmete õigsust. Lisaks on plaan kehtestada sunniraha määramise võimalus ning anda tegelike kasusaajate andmekogu volitatud töötlejale, kelleks hetkel on Registrite ja Infosüsteemide Keskus ja Tartu Maakohtu registriosakond, õigus esitada äriregistrile ettepanek juriidilise isiku registrist kustutamiseks, kui juriidiline isik pole tegelike kasusaajate andmekogusse andmete esitamise kohustust täitnud (vt väljatöötamise kavatsuse lk 15-17, 29-31).
- Plaani kohaselt hakkab tegelike kasusaajate andmekogu automatiseeritult teatud sündmuste saabumisel (näiteks andmete uuendamata jätmine 12 kuu jooksul, kõigi osakute või aktsiate müük, muudatused juhatuse või nõukogu koosseisus jms) paluma kinnitust andmete õigsuse kohta või andmete muutmist. Samuti on plaan teha piirangud äriregistris registrikaardi andmete muutmisel, kui tegelike kasusaajate andmekogu automaatteavitusele ei ole kahe kuu jooksul reageeritud (vt väljatöötamise kavatsuse lk 21-22, 31-32).
- Lisaks on plaanis luua andmete kontrollimenetlus, mis võimaldab haldusmenetluse raames tegelike kasusaajate andmekogu volitatud töötlejal teha täiendavaid päringuid ja toiminguid, et kontrollida esitatud andmete õigsust. Kui menetluse tulemusel andmete uuendamise kohustust ei täideta, siis saab plaani kohaselt juriidilisele isikule määrata trahvi ja kehtestada uue kohustuse. Kui aasta jooksul on määratud kaks või enam trahvi ja andmete esitamise kohustust ei ole endiselt täidetud, siis võib volitatud töötleja teha äriregistri pidajale ettepaneku juriidilise isiku kustutamiseks. Valeandmete esitamisel või andmete mitte esitamisel, kui see põhjustab hoolsusmeetmete kohaldamise takistuse, saab väärteomenetluse alustada ka juhatuse liikme suhtes. Kui kontrollimenetlusega tuvastatakse tahtlik valeandmete esitamine, siis saab tegelike kasusaajate andmekogu volitatud töötleja esitata politseile kuriteoteate (vt väljatöötamise kavatsuse lk 20-21, 31-32).
- Väljatöötamise kavatsuse järgi peavad juriidilised isikud, kellel on kohustus tegelike kasusaajate andmekogusse andmeid esitada, hakkama säilitama tegeliku kasusaaja tuvastamisega seonduvad andmeid ja dokumente ning määrama selle eest vastutava juhatuse liikme. Tegeliku kasusaaja määramisel peavad juriidilise isiku töötajad, nõukogu liikmed, osanikud, aktsionärid ja teised seotud isikud tegema koostööd juriidilise isiku juhatusega. Lisaks on plaanis luua nimetatud kohustuste täitmise tagamiseks karistusnormid (nt väärteokaristus, mida saab kohaldada juriidilisele isikule või pärast juriidilise isiku registrist kustutamist ka vastutavale juhatuse liikmele või kohustatud isikule andmete ja dokumentide hävimise korral) (vt väljatöötamise kavatsuse lk 17-19, 32).
- Kui hetkel on tegelike kasusaajate andmed avalikud ehk kõigile nähtavad, siis edaspidi saab andmetele 30 päeva jooksul ligipääsu ligipääsuõigusega isikute nimekirja kuuluvad isikud (näiteks Rahapesu Andmebüroo tegevusloaga isikud, notarid, vandeadvokaadid, pankrotihaldurid, vandeaudiitorid) või põhjendatud avalduse esitamise alusel õigustatud huvi tuvastamise menetluse kaudu (kodanikuühiskonna esindajad, ajakirjanikud ja õigustatud huvi omavad isikud saavad) (vt väljatöötamise kavatsuse lk 23-27).
- Lisaks on plaan tegelike kasusaajate andmekogu volitatud töötlejaks teha kas Rahapesu Andmebüroo või Maksu- ja Tolliamet või muu valitsusasutus Tartu maakoht registriosakonna asemel (vt väljatöötamise kavatsuse lk 22-23, 32-33).
Millal muudatused jõustuvad?
- Ajakava näeb ette, et rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muutmise eelnõu koostatakse 2025. aasta jaanuarist märtsini.
- Praeguse ajakava kohaselt jõustuvad plaanitavad muudatused kahes osas 2026. ja 2027. aastal, kuid hetkel ei ole teada, millised muudatused mis ajal on jõustuvad.
Anna teada, mida arvadtegelike kasusaajate andmekogu regulatsiooni muutmise plaanist. Eelkõige soovin vastuseid küsimustele:
- Kuidas tagada tegelike kasusaajate andmekogusse esitavate andmete õigsus ja ajakohasus?
- Kas ja milliseid sanktsioone peaks rakendama tegelike kasusaajate andmekogusse andmete mitte esitamisel või uuendamata jätmisel?
Tagasisidet ootan hiljemalt 15. oktoobriks e-posti aadressile ann[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.