Mida arvad tehniliste lahenduste kaasajastamisest maksukohustuslaste registri pidamisel?
Mis on muudatuste eesmärk?
Muudatustega võtab Eesti kasutusele mitmed uued rakendused, mis pakuvad kaasaegsemaid võimalusi tolliprotseduuride läbiviimiseks.
Keda mõjutab?
Muudatused mõjutavad ettevõtjaid, kes puutuvad kokku tolliformaalsustega.
Milline on muudatuste sisu?
-
Maksu- ja Tolliamet võtab kasutusele üle-euroopalise automaatse ekspordisüsteemi AES (vt eelnõu § 1 p 4). AES on laiemalt mõeldud Euroopa Liidust väljaviidavate kaupade tollivormistuseks ja järelevalveks, kitsamalt ekspordi (reekspordi) tollideklaratsiooni, väljumise ülddeklaratsiooni ning reeksporditeatise andmete esitamiseks ja töötlemiseks. AES hakkab asendama rakendusi COMPLEX2, ECS2/ECS2BRD ja OMF, millega võrreldes on AES kaasaegsem, kasutajasõbralikum ja töökindlam ning võimaldab paremini läbi viia erinevaid tollitoiminguid, kuna ühendab kõigi nende rakenduste funktsioone. Ettevõtjate jaoks muudab AES tolliformaalsused lihtsamaks, sest AES hõlmab endas funktsioone, mille jaoks on praegu kasutusel mitu erinevat rakendust. Juurdepääs AES-ile hakkab lisaks Maksu- ja Tolliametile olema kolmel valitsusasutusel – Põllumajandus- ja Toiduametil, Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ametil ning Rahapesu Andmebürool (vt eelnõu § 1 p 12-14). AES-is sisalduvate andmete säilitamise tähtaeg saab olema sarnaselt teistele tollisüsteemide andmetele seitse aastat (vt eelnõu § 1 p 15).
-
Muutub postipakkide ja reisijate lihtsustatud deklaratsioonide süsteemi SMARTDECL andmekoosseis (vt eelnõu § 1 p 6). SMARTDECL andmekoosseisu lisanduvad kauba kirjeldus, mis peab olema piisavalt täpne selle identifitseerimiseks; kaubaarve väärtus või selle puudumisel kauba kogus; tollimaksu ja muude kogutavate maksude summa; tõendi koostamise kuupäev ning tõendi välja andnud asutuse nimi. SMARTDECL andmekoosseisust kaob isiku luba edastada deklaratsiooni andmed posti- või kullerfirmale selle kohta, kus kaup asub. Sellealane vajadus saab olla tollilaopidajal või ajutise ladustamise koha pidajal, kes saab tarvilikud andmed minimaalsuse põhimõttel IMPULSS-ist aruandega EE1030 (kas on esitatud tollideklaratsioon, kas kaup on vabastatud, kes on deklarant jmt). Samuti kaob SMARTDECL andmekoosseisust paki tüüp ja selle jälgimisnumber ning teave kauba saabumise kohta, sest need andmeelemendid on hõlmatud SMARTDECL-i andmekoosseisus viidatud komisjoni rakendusmäärusega 2015/2446, millest tulenevalt puudub vajadus neid andmeelemente eraldi nimetada.
-
Maksu- ja Tolliamet võtab kasutusele tagatiste haldamise rakenduse TAGATISED (vt eelnõu § 1 p 7). Rakendus TAGATISED hakkab asendama erinevaid infosüsteeme, mida Maksu- ja Tolliamet täna tagatiste haldamiseks kasutab, kuid mis ei vasta enam tänapäevastele oludele.
-
Kasutusele tuleb transiidi andmevahetuse süsteem NCTS5, mis hakkab asendama senist süsteemi NCTS4 (vt eelnõu § 1 p 8). NCTS5 eesmärk on pakkuda maksu- ja tolliklientidele liidu tolliseadustiku tänastele nõuetele vastavat transiidiandmete esitamise ja haldamise keskkonda, mis oleks ühtlasi senisest mugavam, kaasaegsem ning tuleks toime ka suurenenud veomahtudega.
Millal muudatused jõustuvad?
Vastavalt eelnõule jõustuvad muudatused 1. juulil 2023.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan 25. aprillini e-posti aadressil kaspar@koda.ee. Saabunud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan rahandusministeeriumile.