Mida arvad tekstiilisektorile Euroopa Liidu tekstiilistrateegiaga loodavatest nõuetest?
Mis on ettepaneku eesmärk?
Tekstiilistrateegia ettepaneku laiem eesmärk on luua tulevikuvisioon tekstiilisektori üleminekuks kestlikule majanduskasvule, kliimaneutraalsusele, energia- ja ressursitõhusale ja ringmajandusest lähtuvale sektorile.
Keda muudatused mõjutavad?
- Tekstiiltooteid tootvad ettevõtted;
- tekstiiltooteid müüvad ettevõtted
Mida plaanitakse teha?
- Strateegia näeb ette kestlike toodete ökodisaini määruse alusel (kui see määrus heaks kiidetakse) uute kohustuslike tootespetsiifiliste ökodisaininõuete välja töötamise, millega soovitakse pikendada tekstiiltoodete nagu riiete, majapidamistekstiili, vaipade ja madratsite kasutusiga. Ökodisaininõuetega plaanib komisjon muuhulgas määrata ringlussevõetud kiu kohustusliku miinimumsisalduse toodetes. Samuti on plaanis läbi ökodisaininõuete suurendada tekstiiltoodete parandatavust ning suurendada tekstiili vastupidavust (vt strateegia p 2.1).
- Komisjoni ettepanek näeb ette kehtestada läbipaistvuskohustused suurettevõtjatele, kes peavad hakkama avalikkust teavitama nende kõrvaldatavate ja hävitatavate toodete, sh tekstiiltooted, arvu. Lisaks tuleb teavitada, kuidas neid tooteid edasi käideldakse, st tuleb teavitada, kas tooted valmistatakse ette korduskasutuseks, võetakse ringlusse, ladustatakse prügilatesse või põletatakse. Seejuures plaanib komisjon kehtestada müümata või tagastatud tekstiiltoodete hävitamise keelud (vt strateegia p 2.2).
- Komisjon plaanib kestlikkust toetava kemikaalistrateegia alusel välja töötada ohutuks ja keskkonnasäästlikuks kavandatud kemikaalide ja materjalide kriteeriumid, et ELi turule ei jõuaks tekstiiltoodetega ohtlikke aineid, nt selliseid, mida loetakse kantserogeenseteks (vt strateegia p 2.1).
- Uute loodavate õigusaktide alusel on komisjonil plaan luua disaininõuded, mis käsitlevad lisaks disainile ka eri tootmisprotsesse, toodete märgistamist ja eelpesu tootmisrajatistes, et vältida mikroplasti sattumist keskkonda. Võimalike kohaldatavate meetmete hulgas on ka spetsiaalsete pesumasinafiltrite kasutuselevõtt ning paremad reovee- ja reoveesettekäitluse eeskirjad (vt strateegia p 2.3).
- Strateegia kohaselt luuakse tekstiili digitaalne tootepass, mis võib näiteks kajastada infot parandamisvõimaluste, toote kiukoostise või ohtlike ainete kohta (vt strateegia p 2.4).
- Komisjonil on plaanis uuendada tekstiiltoodete märgistamise määruses (EL nr 1007/2011) tekstiiltoodete märgistamise osas. Nimelt on plaan lisada toote märgisele (hetkel peab olema märgitud kiukoostis ja loomset päritolu mittetekstiilsed osad) muid andmeid, millest peab kohustuslikult teavitama, näiteks kestlikusnäitajad, toote suurus ja tootmisriik (vt strateegia p 2.4).
- Komisjoni plaani kohaselt laienevad tootjavastutuse eeskirjad tekstiilile ning tootjavastutuse tasud on edaspidi ette nähtud jäätmetekke vältimise meetmetele ja korduskasutuse ettevalmistamisele. Strateegiast ei tulene täpsemalt, kuidas täpsemalt tootjavastutus kogu toote olelusringile laieneb, aga eesmärk on motiveerida tootjaid kasutama tootedisaini, mis soodustab materjalide ringlust ning taaskasutust (vt strateegia p 2.6).
- Komisjon on võtnud eesmärgiks rõivaste ületootmise ja -tarbimise suundumust muuta ehk lõpetada kiirmoe mood. Strateegia kohaselt peab ettevõtjatest saama selle muutuse eestvedajad, milleks ettevõtjad peavad võtma kasutusele ringluspõhised ärimudelid. Lisaks on plaanis rakendada kohustuslikud kestliku ja ringse tekstiili kavandamise nõuded, et pikendada rõivaste kasutusiga ning laiendada tootjavastuse eeskirju.
- Selleks, et tekstiilijäätmete eksport OECD-sse mittekuuluvasse riiki ei toimuks ebaõigelt näiteks kasutatud kauba märgistuse all, on komisjonil plaan välja töötada erikriteeriumid jäätmete ja kasutatud tekstiiltoodetele. Samuti on plaan muuta eksport jälgitavamaks, mille lahenduste leidmiseks on tehtud projektikonkurss (vt strateegia p 4.2).
Millal muudatused jõustuvad?
Tekstiilistrateegia sisaldab mitmete õigusaktide ning juhiste muutmist ja loomist ning strateegia lisas on välja toodud esialgne ajakava nende muudatuste kohta, mille kohaselt on tähtajad vahemikus 2022 - 2027. Näiteks on plaanis käesoleval aastal läbi vaadata tekstiilitööstuse parima võimaliku tehnika viitedokument, samas tekstiilisektori ringmajanduse ärimudelite suuniste tähtaeg on 2024. aastal (vt lähemalt strateegia lisa lk 2-3).
Anna teada, mida arvad komisjoni tekstiilistrateegia ettepanekust. Eelkõige soovin vastuseid küsimustele:
- Kas näete, et tekstiilistrateegia elluviimine võib kaasa tuua ettevõtjatele liigseid kohustusi ning investeerimisvajadusi?
- Milline komisjoni ettepanek tundub ettevõtja vaatest kõige raskemini täidetav?
Tagasisidet ootan hiljemalt 8. juuliks e-posti aadressile ann[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan keskkonnaministeeriumile, kes koostab Eesti seisukohad komisjonile.