Mida arvad tootjatele plaanitavast kohustusest enda kaupu parandada?
Mis on ettepaneku eesmärk?
Ettepaneku eesmärk on tarbijate õiguste senisest ulatuslikum kaitsmine ning kestliku tarbimise edendamine.
Keda mõjutab?
Ettepanek mõjutab eelkõige ettevõtjaid, kes osutavad parandamisteenust järgnevatele toodetele või toodavad või impordivad järgnevaid tooteid (vt lähemalt ettepaneku artikkel 5 ja ettepaneku lisa 2):
-
Kodumajapidamises kasutatavaid pesumasinaid
-
Kodumajapidamises kasutatavaid nõudepesumasinaid
-
Jahutus- ja külmutusseadmeid
-
Kuvareid
-
Keevitusseadmeid
-
Tolmuimejaid
-
Servereid ja andmesalvestustooteid
-
Mobiiltelefone, juhtmeta telefone ja tahvelarvuteid
Milline on ettepaneku sisu?
-
Ettepanek sätestab, et tarbija soovi korral on tootja kohustatud parandama tasuta või tasu eest eelpool välja toodud tooteid, välja arvatud juhul, kui toote parandamine on võimatu (vt ettepaneku artikkel 5). See tähendab, et tarbijal on alati võimalik leida oma katkisele tootele parandaja ning et tootjatel tekib huvi töötada välja kestlikumad ärimudelid. Parandamisteenust osutama kohustatud isik võib toote parandamiseks kasutada allhankijate abi. Parandamisteenust võivad soovi korral osutada ka teised ettevõtjad, kes sellisel juhul peavad samuti täitma kõiki parandajale seatavaid nõudeid.
-
Kui tootja asub väljaspool ELi, siis peab ettepaneku kohaselt tootja kohustust täitma tema volitatud esindaja ELs. Volitatud esindaja on ettepaneku kohaselt liidus asuv füüsiline või juriidiline isik, kes on saanud tootjalt kirjaliku volituse tegutseda tema nimel muuhulgas parandamisteenuse osutamiseks. Kui tootjal ei ole ELs volitatud esindajat, siis täidab tootja kohustust kauba importija. Kui puudub importija, siis täidab tootja kohustust kauba turustaja (vt artikkel 5 lg 2).
-
Parandamisteenuse pakkujale tekib ettepaneku kohaselt kohustus teavitada tarbijaid parandamiskohustusest (vt ettepaneku artikkel 6). Parandamisteenuse pakkuja võib seejuures ise valida, milliseid vahendeid kasutades ta tarbijaid parandamiskohustusest teavitab. Tähtis on, et parandamisteenuse pakkuja teavitaks tarbijaid parandamiskohustusest kergesti kättesaadaval, selgel ja arusaadaval viisil.
-
Tootjad peavad ettepaneku kohaselt tagama, et kõigil parandamisteenuse pakkujatel on juurdepääs nende toodete varuosadele ja parandamisega seotud teabele ja vahenditele, mille osas parandamiskohustus kehtib (vt ettepaneku artikkel 5).
-
Kehtima hakkab Euroopa parandusalane teabeleht, mida tarbija saab nõuda igalt parandamisteenuse pakkujalt, et tagada eelpool välja toodud toodete parandamistingimuste ja -hinna läbipaistvus ning et tarbijal oleks lihtsam paranduspakkumisi omavahel võrrelda (vt ettepaneku artikkel 4). Euroopa parandusalasel teabelehel on toodud parandamisteenuse pakkuja kontaktandmed, andmed parandatava kauba ja selle puuduste kohta, parandamise hind ning mitmed muud olulised parandamisteenust puudutavad andmed (vt ettepaneku lisa 2).
-
Liikmesriigid peavad looma veebiplatvormi, millel on parandamisteenuse pakkujatel võimalus ennast registreerida ja selle kaudu täita oma kohustust teavitada tarbijaid kaupade parandamiskohustusest ning pakkuda tarbijatele parandamisteenust (vt ettepaneku artikkel 7). Platvormil registreerumine ei ole parandamisteenuse pakkujate jaoks kohustuslik ning nad võivad valida ka mõne muu viisi tarbijate teavitamiseks parandamiskohustuse olemasolust. See platvorm peab täitma muuhulgas järgnevaid ülesandeid:
-
Võimaldama tarbijatel leida kaupade parandajaid erinevate parameetrite järgi, näiteks asukoha, hinna, parandamisele kuluva aja ja selle järgi, kas parandaja pakub parandamise ajaks tarbijale asenduskaupa või mitte
-
Võimaldama alla laadida Euroopa parandusteabe vormi
-
Olema kättesaadav riiklike veebisaitide kaudu, mis on ühendatud ühtse digiväravaga
-
Olema ligipääsetav ka puuetega isikutele
-
Olema kasutatav tasuta
-
Millal ettepanek jõustub?
Liikmesriigid peavad üle võtma direktiivi sätted ja need peavad jõustuma kahe aasta jooksul alates direktiivi jõustumisest. Parandamiskohustus ja tootjate või teatud juhtudel importijate ja müüjate kohustus tarbijaid parandamisteenuse pakkumise kohustusest teavitada hakkab kehtima nende lepingute suhtes, mis on sõlmitud vähemalt kaks aastat pärast direktiivi jõustumist (vt ettepaneku artikkel 16 lg 1).
Anna teada, mida arvad plaanitavatest kohustustest tootjatele. Palume hiljemalt 27. aprilliks vastata lühikesele veebiküsitlusele SIIN. Tagasisidet võib anda ka vabas vormis, saates oma tagasiside e-posti aadressil kaspar@koda.ee. Ettevõtjatelt saadud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan justiitsministeeriumile.