26.01.2021
Mida arvad ühisrahastuse ja krüptovarade eelnõust?
Rahandusministeerium on saatnud kooskõlastamisele eelnõu, millega soovib reguleerida ühisrahastusplatvorme, krüptovarade pakkujaid ning muid alternatiivsete investeerimisvõimaluste pakkujaid. Näiteks näeb eelnõu ette, et teenuse osutajad peavad taotlema tegevusluba ning Finantsinspektsioon hakkab nende tegevuse üle järelevalvet teostama. Anna hiljemalt 4. veebruariks teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest.
Mis on eelnõu eesmärk?
Eelnõu eesmärk on tagada investoritele parem kaitse, luua suurem õigusselgus ning kaasajastada erinevate finantsinstrumentide siiani reguleerimata olukorda.
Keda mõjutab?
- Eelkõige mõjutab ühisrahastusplatvorme, krüptovarasid pakkuvaid ettevõtjaid, sh virtuaalvääringu teenuse osutajaid ning muid ettevõtjaid, kes pakuvad nö alternatiivseid investeerimisvõimalusi, kuid ei ole senini järelevalvele olnud allutatud.
Mis on olulisemad eelnõu nõuded?
- Uue regulatsiooniga on soov kehtestada ettevõtetele vajaliku teabe avalikustamise kohustus ning teenuste osutajatele kehtestatakse tegevusnõuded, sh tegevusloa nõue ning nõuded nende juhtide pädevusele ja mainele, nõuded kapitalile ja varade hoidmisele, riskide maandamise nõuded jms. Järelevalvet hakkab teenuste osutajate üle teostama Finantsinspektsioon.
- Eelnõu kohaselt tekivad teenuse osutajatele erinevad aruandluskohustused ning nõuded kapitalile, omavahenditele ja varade hoidmisele. Näiteks peab teenuse osutaja osa- või aktsiakapital olema vähemalt 25 000 eurot (eelnõu § 66).
- Eelnõu näeb ette nõuded olulist osalust omavatele isikutele ning sise-eeskirjade kehtestamise kohustuse (eelnõu § 29). Sise-eeskirjad peavad olema määratud näiteks teenuste osutamise korra, tehingute ja toimimise korra, turvaintsidentide teatamise korra, rahapesuga seotud korra, kliendi kaebuste lahendamise korra osas jne.
- Teenuse osutajal peavad olema loodud toimivad sisekontrolli ja vastavuskontrolli funktsioonid. Teenuse osutaja peab tagama õiguslikud, tehnilised ja organisatsioonilised meetmed sõltumatu vastavuskontrolli teostamiseks.
- Eelnõus on reguleeritud ka teenuse osutaja tegevuse edasiandmine ja kolmandate isikute teenuste kasutamine. Näiteks ei või teenuseid edasi anda selliselt, et see takistab teenuse osutaja sisekontrolli läbiviimist või teenuseosutaja üle vajalikul tasemel järelevalve teostamist (eelnõu § 33).
- Eelnõu kohaselt peab teenuse osutaja jätma investorile lepingueelse järelemõtlemisaja (eelnõu § 48), mille jooksul investor võib oma pakkumisega seotud oferdi või huviavalduse ilma põhjuseta tagasi võtta (aeg peab olema minimaalselt neli kalendripäeva oferdi või avalduse tegemisest).
- Investeerimisinstrumendid peab registreerima elektroonilises vormis investeerimisinstrumentide registris. Sama liiki instrumendid peavad olema registreeritud ühe ja sama registripidaja juures (eelnõu § 62).
- Eelnõu paneb paika kliendi vara hoidmise tingimused. Näiteks peab hoidma teenuse osutamisega seotud kliendi vara lahus eraldi kontol ning rakendama organisatsioonilisi meetmeid kliendi vara riski kaotamise maandamiseks (eelnõu § 68).
- Eelnõus on välja toodud ka erinevad trahvimäärad rikkumiste puhuks. Näiteks sise-eeskirjade ja sisekontrolli nõuete rikkumise eest võib juriidiline isik trahvi saada kuni 400 000 eurot (eelnõu § 100).
Millal jõustuvad uued nõuded?
Eelnõu kohaselt jõustub seadus 2021. aasta 1. juulil, osad punktid jõustuvad 2022. aasta 1. jaanuaril.
Anna teada, mida arvad ühisrahastuse ja krüptovarade seaduse eelnõust. Tagasisidet ootan hiljemalt 4.veebruariks e-posti aadressile mari-lii[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.