Uued kaitsemeetmed maksupettuste ja maksudest kõrvalehoidmise vastu
Mis on muudatuste eesmärk?
Eesmärk on tagada, et agressiivne maksuplaneerimine ei oleks võimalik EL loetellu kantud jurisdiktsioonide kaudu. See võib omakorda mõjutada nende jurisdiktsioonide otsuseid kahjulike režiimide muutmise ja maksualase infovahetuse toimimise kohta. Lõpptulemuseks võiks olla olukord, kus kõik jurisdiktsioonid on tühistanud või muutnud oma kahjulikud režiimid ning maksualane teabevahetus nendega toimib tõhusalt.
Keda mõjutab?
Mõjutatud isikud on äriühingud, kellel on tütarühingud EL loetellu kantud jurisdiktsioonides ja/või äriühingud, kellel on tehinguid EL loetellu kantud jurisdiktsioonides asuvate juriidiliste isikutega.
Mis on olulisemad muudatused ettevõtjatele?
Mõnedes jurisdiktsioonides kehtivad kahjulikud maksurežiimid ning ei toimi teabevahetus teiste riikidega. Maksurežiimid on kahjulikud, kui nad on vastuolus ELi käitumisjuhendi või OECD kahjulike maksutavade foorumi põhimõtetega. Näiteks, maksurežiimid, kus äriühinguid ei maksustata või kohaldatakse väga madalat maksumäära ning ei tagata, et see ei soodustaks kunstlikke offshore-struktuure ilma tegeliku majandustegevuseta. Mõned maksumaksjad kasutavad keerukaid ja vahel kunstlikke skeeme, et teisaldada oma maksubaas teise jurisdiktsiooni. Selleks kasutatakse ära maksumäärade erinevusi või ebakõlasid erinevate riikide maksusüsteemide vahel ja korraldatakse nii, et tulu ei maksustata üheski riigis.
Et parandada head maksuhaldustava globaalsel tasandil eesmärgiga võidelda maksupettuste ja maksudest kõrvalehoidumise vastu, soovib Euroopa Liit innustada jurisdiktsioone tegema oma maksusüsteemides muudatusi. Kui kahjulike maksutavadega riigid on tuvastatud, saavad liikmesriigid üheskoos avaldada nendele survet ning rakendada kaitsemeetmeid nende suhtes, kes ei muuda oma kahjulikke režiime.
Hetkel on kahjulike maksutavadega riikide loetellu (EL loetellu) kantud järgmised riigid: Ameerika Samoa, Caymani saared, Fidži, Guam, Omaan, Palau, Panama, Samoa, Seišellid, Trinidad ja Tobago, USA Neitsisaared, Vanuatu. Loetelu plaanitakse uuendada 2 korda aastas.
Suuniste kohaselt peavad EL liikmesriigid kohaldama vähemalt ühte järgmistest kaitsemeetmetest: kulude mahaarvamise keeld, välismaiseid kontrollitavaid äriühinguid käsitlevad reeglid, kinnipeetava tulumaksu või vabastusmeetodi rakendamise piirangud. Seega peab Eesti valima, milline kaitsemeede sobiks Eestis rakendamiseks kõige paremini.
Tehniliselt kõige lihtsam muudatus on tulumaksuseaduse täiendamine selliselt, et madala maksumääraga territooriumina käsitatakse ka jurisdiktsiooni, mis on kantud maksualast koostööd mittetegevate jurisdiktsioonide ELi loetellu. Sel juhul saab kohaldada kaitsemeetmena olemasolevaid sätteid, mida hetkel rakendatakse madala maksumääraga territooriumide puhul:
- kinnipeetav tulumaks madala maksumääraga territooriumil asuvale juriidilisele isikule Eesti residendile osutatud teenuste eest makstavalt tasult (TuMS § 41 punkt 11);
- vabastusmeetodi rakendamise piirang (TuMS § 50 lõike 11 punktid 1 ja 3);
- kulude mahaarvamise piirang (TuMS § 52 lõike 2 punktid 2-5).
Kuna Eestis on niigi olemas kolm meedet, mis sobivad kaitsemeetmeks, ei ole täiendavate meetmete kehtestamine vajalik.
Millal jõustub?
Eelnõu plaanitakse edastada kooskõlastamiseks ministeeriumitele ning arvamuse avaldamiseks huvirühmadele 2020. aasta kolmandas kvartalis.
Muudatused plaanitakse jõustada 2021. aasta 1. juulil.
Ettevõtjate arvamused on oodatud hiljemalt 4. juuniks e-posti aadressile merike.koppel[at]koda.ee. Ettevõtjatelt laekunud tagasiside põhjal koostame kaubanduskoja seisukoha, mille edastame Rahandusministeeriumile.