Vasta veebiküsitlusele seoses Euroopa Komisjoni roheväite direktiivi ettepanekuga
Mis on muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on vähendada rohepesu ning tagada, et ettevõtted esitaksid tarbijatele usaldusväärset, võrreldavat ja kontrollitavat teavet toodete keskkonnamärgistuste kohta.
Keda mõjutab?
- Ettevõtteid, kelle toodetel ja teenustel on keskkonnaalased väited või märgised
Mis on olulisemad muudatused?
- Direktiivi ettepaneku kohaselt võivad ettevõttete tooted ja teenused tarbijatele müümisel hõlmata ainult selliseid keskkonnaalaseid väiteid, mis on põhjendatud ehk mille suhtes on läbi viidud hindamine (artikkel 5 lg 2). Näiteks roheväited nagu „30% ulatuses ringlussevõetud plastist valmistatud pakendid“, „süsinikuneutraalne transport“ ja „mesilassõbralik mahl“ peavad olema edaspidi põhjendatud ja põhjendused eelnevalt kontrollitud.
- Ettepanek puudutab üksnes neid väiteid, mis ei ole praegu hõlmatud muude ELi normidega. Näiteks ELi ökomärgis või mahetoidu logo väidete usaldusväärsus on juba tagatud kehtivate õigusaktidega.
- Ettepaneku kohaselt on ettevõtjal kohustus viia läbi hindamine, et tõendada keskkonnaalaseid väiteid. Hindamine peab näiteks (artikkel 3):
- täpsustama, kas väide on seotud kogu toote või teenusega, selle osaga või ainult toote või teenuse teatud aspektiga;
- tuginema teaduslikele tõenditele ja arvestama asjakohaseid rahvusvahelisi standardeid;
- tõendama, et väite aluseks olevad keskkonnamõjud, keskkonnaaspektid või keskkonnategevuse tulemuslikkus on olelusringi seisukohalt olulised.
- Planeeritav direktiiv sätestab nõuded ka võrdlevatele näidetele. Võrdlev näide on näiteks väide, mis annab mõista, et tootel või teenusel on vähem või rohkem keskkonnamõjusid kui teisel tootel või on parem või halvem kui teine toode. Võrdlev väide peab olema näiteks (artikkel 4):
- võrdväärse teabe kasutamine võrreldavate toodete keskkonnamõjude, aspektide või toimivuse hindamiseks;
- väärtusahela etapid on võrreldavate toodete ja kauplejate puhul samaväärsed;
- kõigi toodete ja kauplejate puhul võetakse arvesse kõige olulisemat keskkonnamõju, keskkonnaaspekte või keskkonnatoimet.
- Toode või teenus, mille kohta on sõnaselge keskkonnaalane väide, peab omama lisaks väitele ka põhjendust. Põhjendus peab olema esitatud kas füüsilisel kujul, veebilingiga, QR-koodiga või muu samaväärse vahendiga (artikkel 5 lg 6).
- Selleks et vältida nõuete ebaproportsionaalset mõju väiksematele ettevõtjatele võrreldes suurematega, on mikroettevõtjad kõnealuses ettepanekus sätestatud kohustustest vabastatud, välja arvatud juhul, kui nad soovivad ise kohustusi täita ja taotlevad kontrollimist eesmärgiga saada vastavussertifikaatvastavalt artiklile 10. Mikroettevõtteks loetakse ettevõtet, kus on vähem kui 10 töötajat ja käive alla 2 miljoni euro (artikkel 3 lg 3).
- Liikmesriik peab kehtestama menetlused, et kontrollida selgesõnaliste keskkonnaväidete põhjendamist vastavalt direktiivi nõuetele. Pärast kontrollimist koostab tõendaja vajaduse korral vastavussertifikaadi, mis tõendab, et selgesõnaline keskkonnaalane väide või keskkonnamärgis vastab direktiivis sätestatud nõuetele (artikkel 10).
- Kontrolli läbiviijatele on kehtestatud direktiiviga nõuded ning kontrollija on määruse (EÜ) nr 765/2008 kohaselt akrediteeritud kolmandast isikust vastavushindamisasutus. Kontrollijad peavad olema näiteks sõltumatud tootest, teenusest või sellega seotud ettevõttest, omama vajalikke teadmisi, seadmeid ja infrastruktuuri, et teostada tõendamistoiminguid (artikkel 11).
- Ettevõtjad, kes asuvad väljaspool ELi ja esitavad ELi tarbijatele suunatud vabatahtlikke keskkonnaväiteid, peavad samuti järgima kavandatud direktiivis sätestatud nõudeid.
- Liikmesriigid peavad nägema ette karistused nõuete rikkumise eest. Karistuse liigi ja määra valimisel tuleb arvestada rikkumise raskust ja ulatust, rikkumise tahtlikust, rikkumisest saadud majandusliku kasu ja varasemaid rikkumisi (artikkel 17).
Millal jõustuvad muudatused?
Direktiiv jõustub kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Hetkel ei ole teada täpne direktiivi jõustumise aeg.
Liikmesriigid võtavad vastu ja avaldavad direktiivi järgimiseks vajalikud õigusnormid hiljemalt 18 kuud pärast direktiivi jõustumise kuupäeva. Meetmeid hakatakse kohaldama alates 24 kuu möödumist pärast direktiivi jõustumist.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest vastates lühikesele veebiküsitlusele SIIN. Lisaks on võimalik tagasisidet saata e-posti aadressile ireen@koda.ee. Vastuseid ja tagasisidet ootan hiljemalt 8. juuniks. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan keskkonnaministeeriumile.