22 meedet ehk uus tarbijakaitse tegevuskava
Euroopa Komisjon on üllitanud teatise uue tarbijakaitse tegevuskava kohta. Selles esitati Euroopa Liidu tarbijapoliitika visioon aastateks 2020–2025. Tegevuskava hõlmab viit peamist prioriteetset valdkonda: rohepööre, digipööre, tarbijate õiguste kaitse ja jõustamine, teatavate tarbijarühmade erivajadused ning rahvusvaheline koostöö.
Euroopa Komisjon näeb tegevuskavas ette 22 meedet, mille abil EK soovib tegelda nii probleemide lahendamise kui rohe- ja digipöördele kaasaaitamisega. Meetmed EL poliitikas tähendavad, kas kavandatavaid õigusakte, analüüside koostamist, uute projektide algatamist või organite moodustamist.
Andmaks ülevaadet, mida ja millal siis EK tarbijakaitse valdkonnas planeerinud on, toome alljärgnevalt ära kõik tegevuskavas nimetatud 22 meedet.
Meede 1: komisjon kavatseb teha 2022. aastaks analüüsi selle kohta, mil määral on pakettreiside direktiiv hiljutiste kriiside taustal endiselt asjakohane, tuginedes 2021. aasta aruandele selle direktiivi kohaldamise kohta.
Meede 2: komisjon kavatseb võtta tulevikusuundade analüüsis 2022. aastaks vaatluse alla COVID-19 pikaajalise mõju ELi inimeste tarbimisharjumustele, et kujundada selle põhjal oma tulevasi algatusi.
Meede 3: komisjon toetab ja hõlbustab koostööd tarbijakaitsealase koostöö võrgustiku ning muude võrgustike ja sidusrühmade vahel, et võidelda tarbijapettuste, ebaausate kaubandustavade ja kelmuste vastu.
Meede 4: 2021. aastal on komisjonil kavas esitada seadusandlik ettepanek, et võimestada tarbijaid rohepöörde edukaks elluviimiseks oma panust andma, tagades parema teabe toodete kestlikkuse kohta ja parema kaitse rohepesu, lühikese kasutuseaga toodete müügi jms tegevuste eest, ning seadusandlik ettepanek keskkonnahoidlike väidete põhjendamise kohta keskkonnajalajälje meetodil.
Meede 5: alates käesolevast aastast kavatseb komisjon koostöös ettevõtjatega julgustada neid andma vabatahtlikke lubadusi astuda kestliku tarbimise toetamiseks samme, mis lähevad seadusega nõutust kaugemale.
Meede 6: alates 2022. aastast hindab komisjon kaupade müügi direktiivi läbivaatamise raames, kuidas edendada toodete parandamist ja soodustada kestlikumaid ringluspõhiseid tooteid.
Meede 7: pärast ebaausate kaubandustavade direktiivi ja tarbijaõiguste direktiivi käsitlevate juhenddokumentide ajakohastamist on komisjonil kavas 2022. aastaks analüüsida, kas keskpikas perspektiivis on vaja täiendavaid õigusakte või muid meetmeid, et tagada võrdsed tingimused ja õiglane kohtlemine nii internetis kui ka väljaspool internetti.
Meede 8: nagu kinnitatud tehisintellekti käsitlevas valges raamatus, kavatseb komisjon esitada 2021. aastal horisontaalse õigusakti ettepaneku, millega kehtestatakse tehisintellektile esitatavad nõuded.
Meede 9: 2021. aastal kavatseb komisjon koostada ettepaneku üldise tooteohutuse direktiivi läbivaatamiseks, et võtta vaatluse alla uutest tehnoloogiatest ja internetimüügist tulenevad probleemid toodete ohutuses. Lisaks sellele kavatseb komisjon koostada 2021. aastal ka ettepaneku masinadirektiivi läbivaatamiseks.
Meede 10: komisjon kavatseb 2021. aastal koostada ettepaneku tarbijakrediidi direktiivi ja finantsteenuste kaugturustuse direktiivi läbivaatamiseks, et tugevdada tarbijakaitset jaefinantsteenuste digitehnoloogiale ülemineku tingimustes.
Meede 11: komisjon aitab liikmesriikidel õigeaegselt ja tulemuslikult üle võtta 2022. aasta mais jõustuva tarbijakaitsenormide ajakohastamist ja nende paremat täitmist käsitleva uue direktiivi ning tulevase esindushagisid käsitleva direktiivi, kui see on ametlikult vastu võetud ja jõustunud, ning neid rakendada ja jõustada.
Meede 12: 2022. aastal ja seejärel iga kahe aasta tagant esitab komisjon eri sektorites ilmnevate vastavusprobleemide lahendamiseks koos riiklike ametiasutustega tarbijakaitsealase koostöö võrgustiku ühised jõustamisprioriteedid.
Meede 13: komisjon annab 2022. aastaks kasutusse Euroopa koostalitlusraamistiku põhimõtteid järgiva innovatiivsete e-vahendite kogumi, millega tugevdada riiklike ametiasutuste suutlikkust võidelda internetis kasutatavate ebaseaduslike kaubandustavade vastu ja teha kindlaks ohtlikke tooteid.
Meede 14: 2023. aastaks hindab komisjon tarbijakaitsealase koostöö määruse kohaldamist, vaadeldes eelkõige seda, kui tõhusalt on õnnestunud tagada tarbijate õigused seoses tarbijakaitsenorme rikkuvate kogu Euroopas levinud kaubandustavade tõkestamisega.
Meede 15: alates 2021. aastast on komisjonil kavas suurendada liikmesriikide võlanõustamisteenuste kättesaadavust ja kvaliteeti parandavate meetmete rahastamist.
Meede 16: komisjoni eesmärk on toetada alates 2021. aastast algatusi, millega pakutakse kohalikku nõustamist tarbijatele, kellel ei ole struktuurilistel või isiklikel põhjustel juurdepääsu veebis või teabekeskustes pakutavale toele ja teabele.
Meede 17: lisaks tooteohutuse raamistiku tugevdamisele üldise tooteohutuse direktiivi läbivaatamise ettepaneku kaudu kavatseb komisjon 2021. aastal koostada komisjoni otsuse ohutusnõuete kohta, millele peavad vastama lastehooldustoodete standardid.
Meede 18: Aastaks 2023 töötab komisjon välja strateegilise lähenemisviisi tarbijate teadlikkuse ja harituse parandamiseks, käsitledes ka eri rühmade vajadusi ja lähtudes muu hulgas võrdõiguslikkuse ja mittediskrimineerimise põhimõttest.
Meede 19: 2021. aastal on komisjonil kavas koostada Hiinaga tegevuskava, millega tugevdada tooteohutuse alast koostööd interneti teel müüdavate toodete suhtes.
Meede 20: alates 2021. aastast asub komisjon arendama võimalusi pakkuda regulatiivset tuge, tehnilist abi ja suutlikkuse suurendamist ELi partnerriikidele, sealhulgas Aafrika riikidele.
Meede 21: komisjonil on kavas luua tarbijapoliitika tegevuskava eesmärkide toetamiseks tarbijapoliitika nõuanderühm, kuhu kuuluksid tarbijaorganisatsioonide, kodanikuühiskonna ja tööstuse esindajad.
Meede 22: komisjon kavatseb 2021. aastal tarbijatingimuste tulemustabelit uuendada, et parandada selle järelevalve- ja võrdlusanalüüsi funktsiooni ning muuta seda sobivamaks jõustamisalase koostöö tugevdamiseks ELis.