Areng – kriisiaja moeröögatus?
Koroonakriis on toonud moodi arengu kui põhiväärtuse – juhtimis- ja ettevõtlusvebinare pakutakse praegu rohkem, kui keegi vaadata jõuaks!
Kõigile on selge, et meie meeltes mõlgub vaid üks küsimus: „Mida on see kriis tulnud meile õpetama?” Olles nüüd osalenud rohkem kui 20 seminaril, kus sedasama küsimust lahatakse, olen tõeliselt üllatunud, sest kõige populaarsemad on vastused, mille järgi peaks üks 21. sajandi ettevõtja tegutsema juba ammu! Ilmselt ongi meile seesuguseid raputusi vaja, et teoreetilised teadmised praktikasse jõuaksid.
Viis põhimõtet, mida kannavad (edukad) tänapäevased juhid ja organisatsioonid, on järgmised:
1. Märkan, kuulan, tunnustan!
Sage soovitus kriisi edukaks seljatamiseks on üleskutse pöörata inimestele rohkem tähelepanu ja neid tihemini tunnustada. Tähelepanu- ja tunnustusvajadus on aga meie kõigi baasvajadused, mis on kriitilised ka siis, kui väidame vastupidist. Suurepäraselt tehtud töö võib ju tunduda „normaalsena“, kuid siiski tuleb seda märgata ja tunnustada, et ka töötaja teaks, et sa teda hindad. Me ei pea olema kodukontoris pantvangid, et suhtlemiseks aega võtta!
2. Parem karta, kui kahetseda!
Korralda oma tegevus nii, et sul on alati olemas rahavaru võimalikeks ootamatusteks. Kuna koolitusäri on hooajaline, siis lähtun ise madalhooajaks säästmisel 50-30-20 põhimõttest, mida on oma raamatus „All Your Worth: The Ultimate Lifetime Money Plan” populariseerinud USA senaator Elizabeth Warren. Selle mudeli järgi kuulub 50% käibest vajaduste rahuldamiseks, 30% soovide täitmiseks ja 20% säästudeks. Ehkki see mudel on mõeldud tarbijale, saab selle edukalt ümber kanda ka ettevõtte rahakotti.
3. Endas kahtlemine ja vigade tunnistamine viib edasi!
Tavapäraselt on juhid pigem enesekindlad ja kahtlevad harva oma otsustes. Kriis võib ka sinus tekitada tunde, et võimatu on teha õigeid otsuseid. See on hea meeldetuletus, et oled siiski inimene, kes on segaduses, kahtleb ning teeb vigu. Tervislik enesekriitika on omal kohal ka nn rahuajal. Kui oledki teinud vea või ei tea, kuidas edasi, siis on oluline seda tunnistada! Paradoksaalsel kombel tõstab selline haavatavus juhina sinu väärtust!
4. Mantra: paindlikkus ja kiirus
Kriisist väljuvad võitjana organisatsioonid, kes suudavad kiiresti ja operatiivselt muuta seniseid protsesse või tervet ärimudelit. Hetkeolukord on paljudele näidanud, et jätkusuutlikkuse alus on paindlikkus. Analüüsi ausalt, kui suur on sinu organisatsiooni võimekus kohaneda kiiresti muutuvas reaalsuses. Kas sinu e-poes öeldakse kliendile, et see kaup on meil ainult tavapoes – kahjuks ei osanud me seesugust olukorda ette näha – või ollakse valmis operatiivselt tegutsema? Proaktiivsed muudatused, mitte reaktiivsed kärped on see, mis eraldab terad sõkaldest!
5. Olen liider, mitte juht!
Viimane ja vaat et kõige olulisem: kui usud, et kriisid on hüppelaud tulevikku, siis mõtlevad nii ka sinu inimesed! Viksi kingad ja kammi juuksed isegi siis, kui istud kodukontoris ekraani ees. Usu – sinu inimesed käituvad su tegude, mitte sõnade järgi!
Artikkel ilmus kaubanduskoja ajakirja Teataja 3/2020 numbris rubriigis "Juhtimine".
Autor: Kati Tikenberg, koolitusfirma Aternum koolitaja, partner