Erilised inimesed erilises olukorras
Luminor on ettevõttena väga noor, oktoobris saame kolmeaastaseks. Seepärast on ka kõik alles kujunemas. Meie teekonna ettevõttena teebki põnevaks võimalus luua ja ehitada panka kohalikule ettevõtlikule inimesele siin ja praegu, koos kõigi oma võlude ja valudega, südamest ja üksteist toetades. Uudishimu on üks meie väärtuseid. Ja neid spontaanseid hetki ja sündmusi, mis töötajate initsiatiivina meie organisatsiooni kultuuri kujundavad, tekib siiani. Ega kultuuri iseenesest arendada saagi. See toimub ikka konkreetse sõna, tegevuse ja sündmuse kaudu.
Kohe eriolukorra alguses teadvustasime, et nüüd saavad meie väärtused ettevõttena ka päriselt paika. Töötajate ja perede tervis ja heaolu on selles eriolukorras loomulikult esmatähtis. See, millise kiirusega me mobiliseerusime ja 77% töötajatest distantsilt tööle saime, muutis kogu Luminori toimimisviisi. Mõne nädalaga oli selge, et praktiliselt kõik saab tehtud ka virtuaalseid kanaleid kasutades. Ei pea sugugi igal nädalal kolleegide juurde Vilniusesse või Riiga reisima, rääkimata siis iga päev kodust kontorisse ja tagasi sõitmisest. Kui tiim paikneb kolmes riigis, siis paneb juhi virtuaalne suhtlus kõik võrdsesse seisu. Ja mis peamine, see on ka kõige ohutum.
Külas kolleegi köögis
Kõige enam on olnud uuesti lahtimõtestamist pühendumuse ja tulemuslikkuse teemal. Pühendumus on tunne, mitte koht, kus sa viibid. Seetõttu on oluline hoida seda tunnet läbi vajaliku sageduse suhtluses. Eriolukord on aidanud kogemuse kaudu mõista suhtlemissageduse tähtsust ning kui enne seda oli veel juhte, kes ei väärtustanud üks ühele kohtumisi oma tiimi liikmetega, siis nüüd enam mitte. Lisaks hommikused check-in-kohtumised, et üksteist voos hoida, virtuaalsed kohvipausid, peod ja isegi üle Baltimaade live-kontsert on Luminori uus reaalsus.
Tulemuslikkus ja asjade ärategemine distantsilt nõuavad uusi oskusi, teadlikkust, isiklikku tõhusust ja distsipliini. Tiimi ja juhi vaatest usaldust ja ilma igasuguse valehäbita regulaarset follow up’i. Eriolukorra tõttu oleme olnud sunnitud virtuaalse kohtumise käigus olema külaliseks oma kolleegi köögis või elutoas ja see tähendab ekstra teadlikkust olla lugupidav, hoides samas fookust olulisel. Lihtne küsimus „Kuidas sul läheb?“ ja üksteise päriselt kuulamine kohtumise alguses võtavad rohkem aega kui varem, kuid aitavad tõhusalt vähendada distantsi ja sellega ka suurendada tulemuslikkust.
Ei pea sugugi igal nädalal kolleegide juurde Vilniusesse või Riiga reisima, rääkimata siis iga päev kodust kontorisse ja tagasi sõitmisest.
Endised tegevused uues kuues
Mitu muudatust on kultuuri mõjutanud tegevuse kaudu, mis toimuvad uues kontekstis. Oleme teinud veebiseminare ja virtuaalseid avatud uste kohtumisi, et eriolukorraga paremini toime tulla ja kohaneda. Kultuuri mõistes on need enim mõjutanud koosolekute struktuuri ja läbiviimise põhimõtteid. Kõik varasemad silmast silma sündmused on kolinud virtuaalsesse vormi, sh juhtide kevadfoorum, hommikukohvid. Tavaliseks on saanud vestlused tööle soovijatega, kohtumised klientidega ning ükskõik millise tagasiside andmine, eesmärkide kokkuleppimine ning keerulisema olukorra lahendamine virtuaalselt. Kuigi info liikumine ja teavitus on suures organisatsioonis alati väga tähtsal kohal, siis sellises olukorras omandab kommunikatsioon eriti tähtsa rolli.
Mai teises pooles olime valmis tagasi kontorisse naasma, kuigi ainult osaliselt – kahemeetrise vahemaa hoidmisega on füüsilisi töökohti lihtsalt vähem. Selle muudatuse abil oleme tutvustanud paindliku tööaja ja -koha mõistet kui uut Luminori reaalsust. Enne eriolukorda töötasime üle aasta piiriüleste tiimidena, kuid kodukontor ja paindlik tööaeg olid pigem erand kui reegel.
77% Luminori töötajatest suunati eriolukorra alguses kaugtööle.
Uude konteksti panemist ja lahtimõtestamist ootavad suuremad töötajaid kokku toonud sündmused – uusaastapidu, laste jõulupidu, ühisüritused ja -seminarid. Pühendumine ei sõltu küll kohast, kuid emotsionaalsete olenditena toitub meie vajadus kuuluda ja saada inspiratsiooni paljuski ümbritsevatest helidest, lõhnadest ja piltidest ning nende koos kogemisest. Siin seisab meil vajaduse korral uue lähenemise leidmine veel ees. Aga nagu viimaste kuude kogemus näitab, on kõik võimalik. Ettevõtetel on raske, kuid sellest olukorrast on palju ka võita.
Artikkel ilmus kaubanduskoja ajakirja Teataja 3/2020 numbris rubriigis "Kogemus".
Autor: Merike Kim, Luminori personalijuht