Esimesed sammud pankrotimenetluse uuendamiseks
Pankrotiseaduse kohaselt makstakse halduri tasud menetluse käigus välja alles kõige viimasena, mis tähendab, et pärast teiste nõuete tasumist ei pruugi pankrotihalduri kulude tarbeks raha enam jätkuda. See ei suurenda aga sugugi pankrotihaldurite motivatsiooni varatute pankrotimenetlustega tegelemiseks. Olukorra lahendamiseks on justiitsministeerium asunud välja töötama pankrotiseaduse muudatusi.
Kaubanduskoda esitas kavandatavate muudatuste kohta arvamuse, milles märkis, et varatute pankrotimenetluste puhul oleks abi haldurite tasude maksmise ajahetke ettepoole nihutamisest ning tasude ositi maksmisest. Nii oleks tagatud, et haldurid saavad menetluse käigus oma tasu vähemalt osaliselt kätte ja ühtlasi aitaks see halduril säilitada motivatsiooni menetlustoimingutega tegelemiseks. Samuti ei peaks haldurid sellisel juhul ootama tasu saamiseks pankrotimenetluse lõppemist, milleni jõudmiseks võib kuluda keskmiselt kuni kaks aastat.
Varatute pankrotimenetluste tekkimise taga on väga tihti nn pankrotimeistrite tegevus. Kaubanduskoda rõhutas justiitsministeeriumile saadetud arvamuses, et toetab Soome eeskujul riikliku pankrotiombudsmani institutsiooni loomist, tõhustamaks pankrotimeistrite vastast võitlust. Pankrotiombudsmani ülesanded keskenduks põhiliselt just varatute pankrotimenetluste üle järelevalve teostamisele. Ombudsmanil oleks õigus rakendada tõhusamaid meetmeid pankrotistunud ettevõtte varade põhjalikumaks auditeerimiseks, et leida võimalikult palju realiseeritavat vara ja suurendada seeläbi võlausaldajate nõuete tasumise võimalusi.
Muude pankrotimenetluse kitsaskohtadega tegeletakse maksejõuetusõiguse revisjoni raames ning sellesse protsessi on kaasatud ka kaubanduskoja esindaja. Hoiame oma liikmeid revisjonikomisjoni tegemistega ka edaspidi kursis.