Ettevõtete kindlustunne on 2023. aastaks ajalooliselt madalal tasemel
Kaubanduskoda viis oma liikmete seas läbi iga-aastase majandusküsitluse, mis on üks osa iga-aastasest Euroopa Kaubanduskodade Assotsiatsiooni uuringust. Küsitlusele vastas 42 000 Euroopa ettevõtjat.
Küsitlusele vastanud Eesti ettevõtted tõid suurima väljakutsena esile kasvavad tööjõukulud, teiseks suurimaks probleemiks hinnati tarneahela katkemist ja kolmandaks taskukohast juurdepääsu energiale ja toorainele. Seevastu Läti ja Leedu ettevõtjad hindasid taskukohast juurdepääsu energiale ja toorainele tunduvalt suuremateks väljakutseteks kui Eesti ettevõtted.
Ootused siseturule ja ekspordile on pigem negatiivsed
Eesti ettevõtjad on üldiselt järgmise aasta suhtes pigem negatiivselt meelestatud. Kui eelmisel aastal 51.9% vastanutest leidis, et siseturu mahud jäävad sarnaseks, siis sellel aastal arvab sama kõigest 42,6% vastajatest. 26,2% näeb siseturu kasvu ja 31,2% vastajatest näeb langust (eelmisel aastal nägi langust 10,7% vastajatest).
Võrreldes eelmise aastaga ollakse ka ekspordi suhtes pigem negatiivsel meelestatud. 48,7% vastanutest leiab, et eksport jääb samale tasemele, samas 24,4% leiab, et eksport kasvab (eelmisel aastal 39,4%) ning 26,9% vastanutest prognoosib ekspordi osakaalu langust.
Euroopa ettevõtjate kindlustunne on languses
Euroopas tervikuna on ettevõtete kindlustunne järgmiseks aastaks isegi madalam kui 2008.–2009. aasta finantskriisi ja pandeemia haripunkti ajal. Mure taskukohase juurdepääsu pärast energiale ja toorainele, töötajate oskuste nappus ja tööjõukulud on peamised väljakutsed, mida ettevõtjad üle Euroopa välja toovad.
Ettevõtjad Euroopas on lisaks kasvavate palga- ja tootmiskuludega hädas ka ebakindlusega tarneahelate ja majandusväljavaadete osas. Seda peegeldavad ekspordi-, tööhõive- ja investeeringuootused, mis on aasta-aastalt järsult langemas.
Uuringu murettekitavad tulemused on tingitud rasketest oludest, kus ettevõtted üle Euroopa on saanud kannatada Covidi pandeemia, Ukrainas käimasoleva sõja ja energiakuludest tingitud inflatsiooni tõttu. Uuringu tulemused näitavad, et ettevõtjad on ootuses, et asjad lähevad hullemaks enne, kui nad saavad paremaks minna, mistõttu on selge, et paljude ettevõtjate jaoks on 2023. aastal fookuses lühiajaline kahjude piiramine, mis omakorda tuleb pikemaajaliste planeerimiste, investeeringute ja konkurentsivõime arvelt.
Kaubanduskoja majandusküsitlus on üks osa iga-aastasest Euroopa Kaubanduskodade Assotsiatsiooni (Eurochambres) uuringust, mis viidi läbi juba 30. korda 25 Euroopa riigis. Tegu on Euroopa suurima majandusküsitlusega. Põhjalikumalt saab uuringu tulemustega tutvuda Eurochambresi koduleheküljel Home - EUROCHAMBRES