Ettevõtete positiivseid väljavaateid piiravad tööjõukulud ja tööjõupuudus
Kaubanduskoda viis oma liikmete seas läbi iga-aastase majandusküsitluse, mis on üks osa iga-aastasest Euroopa Kaubanduskodade Assotsiatsiooni uuringust. Küsitlusele vastas 52 000 Euroopa ettevõtjat. Eestist osales küsitluses 551 ettevõtjat, kes tõid peamiste väljakutsete ning probleemkohtadena välja tööjõuprobleemidega seonduva.
Küsitlusele vastanud Eesti ettevõtted tõid suurima väljakutsena teist aastat järjest esile kasvavad tööjõukulud, suurimaks probleemiks hinnatakse samuti tööjõuga seonduvaid aspekte. Sarnaselt hindasid tööjõuprobleeme suurimaks väljakutseks ka Läti ja Leedu ettevõtjad.
Ootused siseturule ja ekspordile on pigem positiivsed
Eesti ettevõtjad on üldiselt järgmise aasta suhtes pigem positiivselt meelestatud. Kuigi 51.9% vastanutest leiab, et siseturu mahud jäävad sarnaseks sellele aastale, siis 37.4% vastanutest toob välja, et ootavad siseturu kasvu. Vaid 10.7% vastanutest leiab, et koduturul toimub langus.
Sarnaselt koduturul toimuvale on ettevõtjad ka pigem optimistlikud ekspordi suhtes. 51% vastanutest leiab, et eksport jääb samale tasemele, kuid 39.4% leiab, et eksport kasvab ning 9.% vastanutest prognoosib ekspordi osakaalu langust.
Suurimad väljakutsed
Suurima väljakutsena nähakse tööjõukulusid (70% vastajatest) ning sellele järgneb kvalifitseeritud tööjõupuudus (64% vastajatest). Vastanutest 60.9% hindab, et järgmisel aastal nende ettevõtte töötajate arv ei muutu, 33.6% leiab, et töötajate arv kasvab ning 5.5% näeb töötajate arvu vähenemist. Lisaks tööjõuga seotud probleemidele teevad ettevõtjatele muret ka tõusvad energia ja toorainehinnad, mida tõi välja 29% vastajatest.
Tervisekriisi mõjudest toovad Eesti ettevõtjad peamiselt välja tarneahelatega seotud probleeme ning sellele järgnevad reisipiirangud, siseriiklikud piirangud ning tarbijakäitumise muutused. Vastanud ettevõtjad ei näe olulist probleemi kaugtöös ega ka olemasolevate laenude teenindamisel.
Euroopa ettevõtjad loodavad kiiret taastumist
Küsitluse tulemused näitavad, et üldiselt näevad Euroopa ettevõtjad järgmist aastat positiivselt ning oodatakse nii siseturgude kui ka ekspordi kasvu. Samuti on oodata seni edasilükatud investeeringute elluviimist, mis aitab kaasa kiiremale taastumisele ning digitaliseerimisele, mis omakorda võimaldab tagada pikemaajalist jätkusuutlikust.
Kaubanduskoja majandusküsitlus on üks osa iga-aastasest Euroopa Kaubanduskodade Assotsiatsiooni (Eurochambres) uuringust, mis viidi läbi juba 29. korda 29 Euroopa riigis. Tegu on Euroopa suurima majandusküsitlusega. Põhjalikumalt saab uuringu tulemustega tutvuda Eurochambresi koduleheküljel www.eurochambres.eu.