Ettevõtjad, poliitikud ja avalik sektor kogunesid ekspordikonverentsil “Made in Estonia”
Eile, 3. aprillil toimus Tallinnas ekspordikonverents “Made in Estonia”, kus said kokku Eesti eksportöörid, poliitikud ning avaliku sektori esindajad. Konverentsi eesmärgiks oli ühiselt arutada Eesti ekspordi- ja majanduspoliitika arenguid, rõhutada kõrgemal tasemel ettevõtjate vajadusi ning vahetada kogemusi. Kohal oli üle 300 Eesti eksportööri.
Konverentsi avas Eesti Vabariigi president Kersti Kaljulaid, kelle sõnul moodustab eksport Eesti SKT-st ümmarguselt neli viiendikku. “Väikese riigina vajame kasvuruumi ja seda leidub väljaspool oma kodu. Ainult avatuse abil saame ületada oma siseturu väiksusest tulenevaid kasvupiiranguid, saada tulu mastaabiefektist ja oma tegevust skaleerida. Ainult kodus tegutsedes poleks meil ju sündinud ühtegi ükssarvikut,” ütles riigipea. Vaata presidendi kõnet siit: https://www.youtube.com/watch?v=fTsVReJVyf0
Swedbanki esindajad tutvustasid Eesti ekspordi hetkeseisu toetudes värskele tööstusettevõtete uuringule. 2018. aastal suurenes Eesti päritolu kaupade eksport 12% ehk 1,2 miljardi euro võrra. Enim kasvas Eesti päritolu õli- ja puittoodete ning mobiilsideseadmete ekspordikäive ning uuringu kohaselt plaanib uutele turgudele minna 30% ettevõtetest, peamised suunad on Skandinaavia ja Saksamaa.
Päeva esimeses paneelarutelus räägiti ärimudelite muutustest ja küsiti, kuidas suurendada lisandväärtust. Paneeli moderaator Kaupo Reede tõi välja, et põhilised valikud ettevõtja jaoks on, kas uued ja kallimad tooted ning teenused või efektiivsem tootmine ehk digitaliseerimine ja automatiseerimine. Jüri Külvik Lemeks ASist lisas, et tähtis on lisandväärtuse juhtimine ning selle mõõtmine, sest see aitab hinnata ettevõtte käekäiku ning elujõulisust.
Chemi-Pharm AS esindaja Ruth Oltjer kinnitas, et Eestile on vaja tarka tööstust, mis teeb tarka toodet. Radius Machingi juht Veljo Konnimois sõnas, et neil on kosmosetööstuse materjalide väljatöötamisel olnud suur abi ülikoolidest ning nad näevad, et koostöö osapoolte vahel on äärmiselt tähtis. Andres Allikmäe Harju Elektrist sõnas, et üheks võtmeküsimuseks ärimudelite muutumises edukaks toimetulekuks on haridus, mille strateegilise arendamisega tegeleb riik täna liiga vähe.
Ettevõtjate soovitus loodavale valitsusele oli, et Eesti tööstus vajab edendamist ning tähelepanu, sest ainuüksi üks töökoht tööstuses loob teenindavasse sektorisse juurde 2,2 uut töökohta. Samuti on tähtis soodustada tarkade toodete loomist ning tagada võimalus tuua meile ka tarka tööjõudu, mis aitaks meie toodete lisandväärtust tõsta.
Paneelis osalesid: Ruth Oltjer (Chemi-Pharm AS), Robin Saluoks (eAgronom OÜ), Andres Allikmäe (Harju Elekter AS), Jüri Külvik (Lemeks AS), Veljo Konnimois (Radius Machining OÜ) ning modereeris Kaupo Reede (Majandus-ja Kommunikatsiooniministeerium).
Konverentsi teises osas esines esitlusega Henk Gennissen (General Commercial Manager at Heila Cranes Nederland B.V.) kes võrdles Hollandit mitmetes aspektides Eestiga ning tõi välja, et väikestel riikidel on raske võistelda suurtega, kuid tähtis on teha tarku valikuid nii sihtturgude kui ka toodete osas.
Väiksed riigid ja ettevõtted on paindlikud ning see tagab konkurentsieelise kiiresti muutuvates turuolukordades. Lisaks jagas Henk mitmeid praktilisi näpunäiteid aitamaks meie ettevõtetel maailmas läbi lüüa. Ta pani suurt rõhku kontaktidele ja loodavale usaldusele ning sellele, et väikesed ettevõtted peaksid tegema koostööd, et siseneda edukalt uutele turgudele - koos ollakse arvestatav jõud.
Päeva teine paneelarutelu keskendus ekspordile ning seal osalesid: Indrek Kasela (PRFoods/Kellybar OÜ), Triin Kask (Nevercode OÜ), Kristjan Kõljalg (PMT OÜ), Jaan Vainult (Printon AS), Viljar Lubi (Majandus-ja Kommunikatsiooniministeerium) ning modereeris Marii Karell (Geenius Meedia OÜ).
Ekspordikonverentsi “Made In Estonia” korraldasid Eesti Kaubandus-Tööstuskoda, Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus ja Swedbank.