
Euro 7 standardid ja heitenormid
10. novembril tuli Euroopa Komisjon (EK) välja uue määruse ettepanekuga sõiduautode, kaubikute, veoautode ja busside uute heitenormide kohta. Need normid põhinevad Euro 7 standarditel. Nende kehtestamisega soovib EK vähendada õhusaastet ja aidata (normatiivselt) kaasa sõidukite keskkonnasäästlikkusele. Maanteetransport põhjustas 2018. aastal keskmiselt 39% kahjulikest NOx heitkogustest (47% linnapiirkondade NOx heitkogustest) ja 2018. aastal 11% PM2,5 ja PM10 koguheitest. EK loodab, et 2035. aastaks vähendab Euro 7 autode ja kaubikute NOx heitkoguseid 35% võrreldes Euro 6-ga ning 56% võrreldes busside ja veoautode Euro VI-ga. Samuti vähendaks see summutitorust paiskuvaid osakesi sõiduautodel ja kaubikutel 13% ning bussidel ja veoautodel 39%, sõiduautode piduritest paiskuvaid osakesi aga 27%.
Normid ühtlustuvad
Ettepanekuga asendatakse heitenormid, mis varem olid eraldi sõiduautode ja kaubikute jaoks (Euro 6) ning veokite ja busside jaoks (Euro VI), ning lihtsustatakse neid norme. Euro 7 standardid toovad kõigi mootorsõidukite – sõiduautode, kaubikute, busside ja veokite – heite piirnormid ühtse reeglistiku alla. Uued reeglid on kütuse- ja tehnoloogianeutraalsed: Euro 7 eeskirjad kehtivad nii ELis müüdavate kergete (autod ja kaubikud) kui ka raskeveokite (veoautod ja bussid) suhtes. Ettepanekuga liidetakse Euro 6 (määrus (EÜ) nr 715/2007) ja Euro VI (määrus (EÜ) nr 595/2009) õigusjärglased normid üheks õigusaktiks. Piirnormid on samad, olenemata sellest, kas sõiduk kasutab bensiini, diislikütust, elektritoidet või alternatiivkütuseid, st - reeglid on tehnoloogia- ja kütuseneutraalsed. See tähendab, et kõikidele samasse kategooriasse kuuluvatele sõidukitele kehtivad samad heitgaaside piirmäärad, olenemata tehnoloogiast (näiteks tavaline sisepõlemismootor, hübriid või pistik) või kasutatavast kütusest (bensiin, diisel või muu). Neid kohaldatakse ka CO2-heitevabade sõidukite (elektri- või kütuseelemendiga sõidukite) suhtes.
EK väitel aitavad uued normid:
- paremini kontrollida kõigi uute sõidukite õhusaasteainete heidet: laiendatakse heitekatsetega hõlmatud sõidutingimuste ulatust. Need kajastavad nüüd paremini kogu tingimuste gammat, mis sõidukitel võivad Euroopa eri osades esineda, sealhulgas temperatuure kuni 45 °C või igapäevaste tööle- ja kojusõitude puhul iseloomulikke lühikesi teekondi;
- ajakohastada ja karmistada saasteainete heite piirnorme: veokite ja busside puhul piirnormid karmistuvad, samas kui sõiduautode ja kaubikute suhtes hakkavad nüüd kehtima kõige madalamad piirnormid, olenemata sõidukis kasutatavast kütusest. Uute reeglitega kehtestatakse heite piirnormid ka varem reguleerimata saasteainete jaoks, nagu raskesõidukite puhul dilämmastikoksiid;
- reguleerida piduritest ja rehvidest tulenevat heidet: Euro 7 standardid on esimesed üleilmsed heitenormid, mis ei piirdu üksnes väljalasketorudest pärit heite reguleerimisega, vaid seavad täiendavad piirangud piduritest põhjustatud tahkete osakeste heitele ja rehvidest eralduva mikroplasti heitele. Eeskirjad kehtivad kõigile sõidukitele, sealhulgas ka elektrisõidukitele;
- tagada, et uued autod oleksid kauem keskkonnasõbralikud: kõik sõidukid peavad vastama reeglitele senisest kauem. Sõiduautode ja kaubikute nõuetekohasust kontrollitakse, kuni neil täitub 200 000 sõidukilomeetrit ja 10 aastat. Euro 6/VI normides ette nähtud vastupidavusnõuded (100 000 kilomeetrit ja 5 aastat) muutuvad kahekordseks. Samavõrra pikeneb see periood ka bussidel ja veokitel; Praegu peavad Euro 6 standardiga autod heitgaasinõuetele vastama vaid kuni 100 000 kilomeetri või 5 kasutusaastani, samas kui autode keskmine vanus on Euroopas 12 aasta lähedal. Uute reeglitega tuleb Euro 7 piirnorme järgida kuni 200 000 kilomeetri ja 10 kasutusaastani. See kajastab paremini sõidukite, sealhulgas meie teedel liikuvate kasutatud sõidukite tavapärast elutsüklit. Nii kerged kui ka raskeveokid peavad olema varustatud sisseehitatud heitkoguste seiresüsteemidega (OBM).
- toetada elektrisõidukite kasutuselevõttu: Uute normidega reguleeritakse sõiduautodele ja kaubikutele paigaldatavate akude vastupidavust, et suurendada tarbijate usaldust elektrisõidukite vastu. See vähendab ühtlasi vajadust asendada akusid juba sõiduki kasutusea varajases etapis. EK hinnangul peaks see vähendama vajadust uute hädavajalike toorainete järele, mida kasutatakse akude tootmisel;
- kasutada igakülgselt ära digivõimalusi: Euro 7 normidega tagatakse, et sõidukeid ei muudeta ja et heidet oleks võimalik hõlpsasti kontrollida, kasutades selle mõõtmiseks sõidukisiseseid andureid.
Mis edasi?
Edasi järgneb seadusandlik tavamenetlus, st ettepaneku peavad vastu võtma nii Euroopa Parlament kui nõukogu, kus liikmesriikide seisukohtade kujundamiseks toimuvad liikmestriikide sisesed konsultatsioonivoorud. Kui EK ettepankuga nõustutakse, siis ettepaneku kohaselt on uue määruse jõustumise kuupäev uute kergete sõidukite (sõiduautod ja kaubikud) puhul 1. juuli 2025 ning uute raskeveokite (veoautod ja bussid) puhul 1. juuli 2027. Üksikud erandid on tehnoloogilistest piirangutest tulenevalt väiketootjate sõidukite puhul.
Ettepanek: määruse kohta, mis käsitleb mootorsõidukite tüübikinnitust seoses nende heitega ja akude vastupidavusega (Euro 7)