Euroopa akutööstus – unelmad ja tegelikkus
Euroopa Liidul on eesmärk saavutada süsinikuneutraalne majandus. Täna tegeletakse regulatiivses ja normatiivses sfääris aktiivselt süsinikuheitmete vähendamisega, mis hõlmab ka transpordisektori autoparkide väljavahetamist. Praeguse seisuga on olemasolevaks alternatiiviks elektriautod, kuid need ei saa eksisteerida ilma akude või patareideta.
Euroopa Komisjoni plaanid
Juba mõnda aega unistab Euroopa Komisjon võimsast patarei - ja akutööstusest Euroopas. Selleks on EK teinud ka regulatiivse aluse. „Säästev liikuvus Euroopas“ on algatus mille raames töötas EK välja patareide ja akude arendamisele ja tootmisele suunatud tegevuskava.
2018. aasta mai teatises „Strateegiline tegevuskava akude kohta“ keskendub komisjoni poliitika peamiselt elektrisõidukite akude väljaarendamisele, aga ka patareide ja akude teistkordsele kasutamisele ja nende ringlussevõtule. Soovitakse, et Euroopas kujuneks välja võimas akutööstus - tekiks 10 kuni 20 suurt patareisid ja akusid tootvat ettevõtet, mis ideaalis oleksid sedavõrd mastaapsed, et veaksid konkurentsivõimes ülespoole kogu EL tööstust.
Samuti on Euroopa Komisjon seisukohal, et Euroopa akutööstuse ees avaneb hiiglaslik turg, mille suurus võiks aastal 2025 ulatuda kuni 400 gigavatt-tunni ja 250 miljardi euroni. EK nägemuses peituvad siin Euroopa jaoks võimalused mitte ainult kliimaeesmärkide täitmisel, vaid ka majanduse ja tööhõive valdkonnas.
9. aprillil 2019 avaldas komisjon akustrateegia kohta esimese eduaruande. Aruandes märgitakse, et väljatöötamisel on mitmed valdkondlikud ja piirkondlikud algatused, nagu näiteks Euroopa akuliit.
Erinevatele projektidele on ette nähtud eelarves 114 miljonit eurot ning 2020. aastal on kavas avaldada järgmine konkurss, mille eelarve on 132 miljonit eurot.
Tegelik olukord
Paraku tuleb nentida, et akude ja patareide arendustegevuse ning tootmise valdkonnas on Euroopa Aasia riikidest kaugele maha jäänud. Tervelt 85% Euroopas kasutatavatest akudest ja patareidest on pärit Hiinast, Jaapanist või Koreast. Euroopa toodang moodustab kõigest 3 % maailma kogutoodangust, kusjuures USA osa on umbes 15 %.
Kui EL soovib kujundada Euroopa liikuvust ümber fossiilkütustel töötavatelt mootoritelt elektriajamitega sõidukite suunas, siis on Euroopa täielikult sõltuv Aasia tootmisvõimsusest. Lisandub veel ka tooraine probleem. Kuigi patareide ja akude tootmiseks vajalike maavarade (nt liitium, nikkel, mangaan ja koobalt) varud on ka Euroopa riikides olemas, kaevandatakse neid EL riikides väga piiratud kogustes. EL riikide elanikud suhtuvad kaevandustesse ja kaevandamisse, vähemasti oma kodukoha läheduses, väga negatiivselt. Euroopa oma akutööstuse arendamiseks on aga nende varude kaevandamine hädavajalik, kuigi ka ainult nendega saab katta üksnes 15–20 % kogunõudlusest. Vajalikud maavarad tulevad Ladina-Ameerikast, Aafrikast ja Aasiast, kuhu Hiina on väidetavalt rajanud suuri kaevandusettevõtteid, et kindlustada endale sinna takistusteta juurdepääs. Lisaks toimub ka Euroopa maavarade rafineerimine ja töötlemine reeglina Hiinas.
Samuti seisab Euroopa silmitsi patarei- ja akujäätmete ümbertöötlemise probleemiga. Suured kogused tähendavad seda, et ees ootab uus, murettekitav jäätmeprobleem, mille üks põhjus on ka selles, et akudes ja patareides sisalduvate materjalide ringlussevõtt on alles lapsekingades. Hetkel võetakse taaskasutusse endiselt kõigest umbes 10 % akudes ja patareides sisalduvatest materjalidest.
Kokkuvõtvalt
Sellisel taustal loodetakse, et Euroopa Liidus kujuneb välja 10 - 20 akude ja patareide hiigeltootjat. Kas on see realistlik? Või hakkab rakenduma hoopis teine stsenaarium, kus väga suur osa Euroopa autotööstusest viiakse eelkõige Aasiasse, akuelementide tootmisüksuste lähedastesse piirkondadesse, mis aga omakorda tähendab reaalset ohtu ca 13 miljoni töötaja töökohtadele Euroopa autotööstuses ja sellega seotud sektorites?
Artikkel tugineb Euroopa Komisjoni aruandele „Akusid käsitleva strateegilise tegevuskava rakendamise kohta: patareide ja akude strateegilise väärtusahela loomine Euroopas“ ja EMSK’i selle kohta koostatud arvamusele.