Euroopa Komisjoni plaanid maksumaksjate elu lihtsustamiseks
Osa Euroopa Komisjoni (EK) „Õiglase ja lihtsa maksustamise paketist“, puudutab ka komisjoni poolt planeeritavaid meetmeid ühtsel turul tegutsevate maksumaksjate elu lihtsustamiseks.
Planeeritavateks meetmeteks on:
- Aastatel 2020 - 2021
Maksumaksja õiguste harta. EK avaldab teatise, milles antakse ülevaade ELi õigusest tulenevatest maksumaksjate õigustest, ning esitab liikmesriikidele soovituse hõlbustada maksumaksjate õiguste rakendamist ja lihtsustada maksukohustusi.
Finantsteenuste suhtes kohaldatavate käibemaksueeskirjade ajakohastamine. Käibemaksudirektiiviga finantsteenustele ette nähtud maksuvabastus pärineb 1977. aastast, mil käibemaksuõigus esimest korda kehtestati. EK esitab seadusandliku akti ettepaneku nende aegunud sätete muutmiseks. Ajakohastamisel võetakse arvesse digimajanduse (finantstehnoloogia) tähtsuse suurenemist ning sisendteenuste sagedamat sisseostmist finants- ja kindlustusettevõtjate poolt ning seda, milline on kõnealuse sektori struktuur. Ettepanek peaks tagama võrdsed võimalused liidus ja võtma arvesse Eli ettevõtjate rahvusvahelise konkurentsivõime aspekti.
Käibemaksukomitee staatuse muutmine. Käibemaksukomitee on praegu nõuandekomitee, mis koosneb liikmesriikide ja EK esindajatest ning millel ei ole rakendusmeetmete vastuvõtmise menetluses mingit pädevust. EK teeb ettepaneku käibemaksudirektiivi muutmiseks, et muuta käibemaksukomitee komiteemenetluse komiteeks, mis teeks kvalifitseeritud häälteenamuse alusel järelevalvet EK poolt rakendusaktide vastuvõtmise üle. Teatavate rakendusvolituste andmine EK-le, kelle tegevust kontrollib kõnealune komitee, peaks suurendama käibemaksu valdkonnas otsuste tegemise protsessi tõhusust. See peaks aitama ELi käibemaksualaseid õigusakte ühetaolisemalt kohaldada, millest tõuseb kasu mitmes liikmesriigis majandustegevusega tegelevatele maksukohustuslastele. Kaudse maksustamise valdkonnas rakendatakse komiteemenetlust juba halduskoostöö ja aktsiisi küsimustes. Kõnealuste rakendusvolituste täpne ulatus tuleb kindlaks määrata.
EK korraldab 2021. aastal andmeanalüüsi ja digilahenduste konverentsi. See üritus on nn maksualaste suurandmete teemaline tippkohtumine, kus tehakse kokkuvõte maksuekspertide, ettevõtjate, akadeemiliste ringkondade, statistikute ja riikide ametiasutuste kõige huvitavamatest ja uuenduslikumatest ideedest, kuidas kasutada tehnoloogiat selleks, et maksustada arukamalt ja vältida ettevõtjatele tarbetu aruandluskoormuse tekitamist. Sellel konverentsil saavad kõik sidusrühmad anda teada oma vajadustest ja ootustest seoses andmeanalüüsi ja muude digilahenduste kasutamisega maksustamise valdkonnas. Samuti annab see võimaluse jagada parimaid tavasid.
EK loob siirdehindade eksperdirühma, et töötada välja ELi jaoks olulised pragmaatilised, mitteseadusandlikud lahendused tegelikele ELi puudutavatele probleemidele, mida siirdehinna-meetodite kasutamine põhjustab. Rühm moodustatakse selliselt, et arvesse võetakse nii liikmesriikide kui ka ettevõtjate ja kodanikuühiskonna hulka kuuluvate sidusrühmade panust. Sellise eksperdirühma loomine suurendab maksukindlust ja vähendab samal ajal topeltmaksustamise ohtu.
- Aastatel 2022- 2023
Reisibüroode käibemaksu erikorra muutmine. Käibemaksudirektiiv sisaldab reisibüroode ja reisikorraldajate suhtes kehtivat erikorda, mida ei kohaldata liidus ühetaoliselt. Praegused õigusnormid põhjustavad ka teatava konkurentsimoonutuse ELis asuvate reisibüroode ja nende reisibüroode vahel, kelle asukoht on väljaspool ELi, kuid kes korraldavad reise ELis. Digipööre süvendab probleemi veelgi. EK teeb ettepaneku muuta käibemaksudirektiivi, et lihtsustada kõnealust erikorda ja tagada ELis võrdsed tingimused, pidades silmas EL reisisektori konkurentsivõimet.
Käibemaksuraamistiku kohandamine platvormimajandusele. Platvormimajanduse kiire arenguga kaasneb küsimus, kuidas maksustada käibemaksuga platvormide kaudu kasutajate vahel tehtavaid tehinguid (kas platvormidel teenuseid või kaupu pakkuvad isikud on käibemaksukohustuslased või mitte) ja kuidas maksustada platvormide osutatavaid teenuseid (mis laadi need teenused on). EK esitab käibemaksudirektiivi muutmiseks seadusandliku ettepaneku, mis peaks tagama asjaosalistele selguse ja õiguskindluse. Samuti analüüsitakse platvormide võimalikku rolli maksu kogumise tagamisel.
Reisijateveo sektori rohelisem maksustamine. Käibemaksudirektiiv sisaldab praegu mitut maksuvabastust reisijateveo sektorile. Mõni neist maksuvabastustest on seotud ainult teatavat liiki reisijateveoga, mis toob näiteks kaasa olukorra, kus rahvusvaheline lennu- ja meretranspordi teel toimuv reisijatevedu ei kuulu tegelikult käibemaksuga maksustamisele. EK esitab nende maksuvabastuste läbivaatamiseks seadusandliku ettepaneku, et tagada nende kooskõla Euroopa rohelise kokkuleppe eesmärkidega. Läbivaatamine hõlmab käibemaksueeskirjade lihtsustamist seoses reisijateveo teenuste maksustamise kohaga.
Aktsiisikaupade e-kaubanduse pakett. Praegused eeskirjad muudavad aktsiisikauba kaugmüügi ettevõtjatele kaasneva suure regulatiivse koormuse ja tekkivate kulude tõttu praktiliselt võimatuks. EK otsib võimalusi nende eeskirjade lihtsustamiseks, et vähendada võimalikult palju pettusi ja konkurentsimoonutusi internetis tegutsevate ettevõtjate ja füüsilisi kauplusi omavate ettevõtjate vahel. Vajaduse korral esitatakse seadusandlik ettepanek aktsiisi üldist korda käsitleva nõukogu direktiivi muutmiseks.
Kuna praegu on EK kavatsustest teada vaid nende pealkirjad, ei ole võimalik nende tegelikku mõju ka kuidagi täpsemalt hinnata. Vaadates aga üldisi suundumusi, on tõenäoline, et olemasolevad erandid või maksuvabastused vähenevad või kaovad ja andmete kogumine muutub täpsemaks ja tõhusamaks.