Heitkogustega kauplemise süsteemi muudatustest
Paari nädala eest, 18. detsembril, saavutasid Euroopa Parlament ja nõukogu poliitilise kokkuleppe heitkogustega kauplemise süsteemi laiendamise osas. See tähendab, et Euroopa Liidu (ELi) heitkogustega kauplemise süsteemis (HKS) kehtestatakse CO2-le kõrgem hind ja igal aastal vähendatakse lubatud heitkoguseid sektorites nagu elektri- ja soojusenergia tootmine, energiamahukas tööstus ja transport ja lennundus.
Selle kokkuleppega vähendatakse ELi HKSi kuuluvate sektorite heitkoguseid 2030. aastaks 62% võrreldes 2005. aasta tasemega. Võrreldes praegustele kehtivatele õigusaktidele vastava vähendamisega (43%) tähendab see olulist muudatust. Samuti kiireneb tempo, millega heitkoguseid igal aastal vähendatakse 2,2%-lt aastas praeguse süsteemi puhul 4,3%-le aastas, ajavahemikus 2024–2027 ja 4,4%-le alates 2028. aastast. Kokkuleppega kaotatakse järk-järgult teatavatele ettevõtjatele tasuta eraldatud lubatud heitkoguse ühikud.
Kokkuleppe kohaselt hõlmatakse ELi heitkogustega kauplemise süsteemis ka laevanduse heitkoguseid. Euroopa Liidust saab esimene jurisdiktsioon, kes kehtestab merendussektori heitkogustele selge CO2 hinna.
Samuti nähekse ette 2027. aastal käivitada hoonete ja maanteetranspordi kütusekasutuse jaoks uus eraldi heitkogustega kauplemise süsteem.
Need muudatused mõjutavad erinevaid sektoreid ja tarbijaid. Juba praegu peavad energiamahukad tööstusharud (näiteks terase- või tsemenditootjad) ja fossiilkütustest toodetud energia tarnijad ostma "saastelubasid", et kompenseerida oma äritegevusest tulenevaid kasvuhoonegaaside heitkoguseid. Praegune heitkogustega kauplemise süsteem on kehtinud alates 2005. aastast, nüüd uute kehtestatavate nõuete tõttu väheneb igale liikmesriigile eraldatavate lubade arv ja nende maksumus suureneb.
See muudab tootmise tööstusharude jaoks märkimisväärselt kallimaks. EK loodab, et seetõttu on ettevõtted sunnitud otsima keskkonnasõbralikumaid meetodeid. CO2 hind tööstuste jaoks saab väidetavalt olema 100 eurot tonni kohta.
Praegusest hetkest kuni 2026. aastani on kohanemisperiood, mis annab tööstusharudele aega keskkonnahoidlikumate tavade väljatöötamiseks. Pärast seda muutub saastamine palju kallimaks.
Varasemalt (ja praegu) on liikmesriikidel eelnevalt kindlaks määratud arv tasuta kvoote, mida nad saavad anda oma kõige olulisematele tööstustele. Need kaotatakse järk-järgult ning peaaegu pooled (48,5%) saastelubadest kaotatakse 2030. aastaks ja saastekvoodid kaotatakse täielikult 2034. aastaks.
Vältimaks ettevõtajate konkurentsivõime kadumist maailmaturul kehtestatakse ka leevendusmeetmed (toetuspakett).
Kõige suurem muudatus, on aga see, et muudatuste kohaselt hakkab heitkogustega kauplemise süsteem mõjutama ka tarbijaid – meid kõiki, kuna süsteemi laiendatakse ka hoonete kütmisele ja maanteetranspordile. See tähendab, et CO2 tasu lisandub kodude kütmisele või sõidukite käitamisele. Nagu EK on öelnud „See tõstab tõhusalt fossiilkütuste hindu – nii riigisiseses kui ka transpordis –, kohustades inimesi otsima vähem saastavat käitumist.“
Leevendamaks kavandatava kütuste järsu kallinemise ebasoodast mõju nähakse ühtlasi ette ka uue kliimameetmete sotsiaalfondi loomine. See luuakse eesmärgiga anda liikmesriikidele sihtotstarbelist rahalist toetust, et aidata haavatavatel kodanikel ja mikroettevõtjatel investeerida energiatõhususe meetmetesse, nagu kodu isolatsioon, soojuspumbad, päikesepaneelid ja elektriline liikuvus. Samuti saab sellest fondist anda otsest sissetulekutoetust, mis katab kuni 37,5 % uutest riiklikest kliimakavadest. EK lubab, et see alustab tööd 2026. aastal, enne uue transpordi- ja ehituskütuste heitkogustega kauplemise süsteemi jõustumist, ning seda rahastatakse 65 miljardi euroga ELi eelarvest, millele lisandub 25% liikmesriikide kaasrahastamine.
Edasised sammud
See kokkulepe tuleb nüüd Euroopa Parlamendis ja nõukogus ametlikult vastu võtta. Selle protsessi lõppedes avaldatakse uus õigusakt Euroopa Liidu Teatajas. Jõustub see avaldamisest ja kuulub kohaldamisele 2027 aastast.
Ettepanek vaadata läbi ELi heitkogustega kauplemise süsteem
Ettepanek määruse kohta, millega luuakse kliimameetmete sotsiaalfond
ELi heitkogustega kauplemise süsteemi veebisait