Kaubanduskoda tegi ettepaneku lükata edasi autoveoseaduse muudatuste jõustumine
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium on koostanud eelnõu, millega soovib muuta autoveoseadust ja veel mitut teist seadust, et viia need vastavusse Euroopa Liidu maanteepaketti kuuluvate õigusaktidega. Kaubanduskoda esitas ministeeriumile eelnõu kohta mitmeid muudatusettepanekuid.
Väiksemad rahvusvahelised kaubavedajad peavad taotlema tegevusloa
Eelnõu näeb ette, et alates 2022. aasta 2. veebruarist on tasuline rahvusvaheline veosevedu ilma kehtiva ühenduse tegevusloata ja tegevusloa ärakirjata keelatud, kui ettevõtja korraldab sellist vedu auto või autorongiga, mille suurim lubatud täismass ületab 2,5 tonni. Hetkel kehtib üle Euroopa Liidu nõue, et ühenduse tegevusloa ja selle kinnitatud ärakirjaga on hõlmatud tasuline veosevedu, mida korraldatakse üle 3,5 tonni lubatud täismassiga auto või autorongiga.
Seega muudatus mõjutab Eesti vedajaid, kes korraldavad rahvusvahelist tasulist veosevedu üle 2,5 tonni kuni 3,5 tonni lubatud täismassiga auto või autorongiga ning Euroopa Liidu, Euroopa Majanduspiirkonna liikmesriigi ja Šveitsi vedajaid, kes korraldavad kirjeldatud auto või autorongiga rahvusvahelist tasulist veosevedu seonduvalt Eestiga või kabotaažvedu Eestis. Muudatus ei puuduta kolmandate riikide vedajaid.
Autoveoseaduse plaanitav muudatus on seotud määrusega 2020/1055. Viidatud määruse kohaselt kohaldub eelnevalt viidatud tegevusloa ja tegevusloa ärakirja nõue alates 2022. aasta 21. maist, kuid eelnõu järgi jõustub plaanitav muudatus 2022. aasta 2. veebruaril. Sellest tulenevalt tegime majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ettepaneku jõustada ka autoveoseaduse plaanitav muudatus 2022. aasta 21. mail. Samas peaks ettevõtjal olema tegevusloa ja tegevusloa ärakirja taotlemise võimalus ka enne 2022. aasta 21. maid, sest tegevusluba ja sõiduki kohta antava tegevusloa kinnitatud ärakirja läheb ettevõtjal vaja pärast 2022. aasta 21. veebruari näiteks siis, kui Eesti ettevõtja viib autoga, mille lubatud täismass jääb vahemikku 2,5-3,5 tonni, kaupa Ühendkuningriiki.
Lisaks tegime ettepaneku lükata edasi ka teiste autoveoseaduse plaanitavate muudatuste jõustumine. Kuna määrust 2020/1055 tuleb suuremas osas kohaldada alates 2022. aasta 21. veebruarist, siis tegime ministeeriumile ettepaneku muuta ka eelnõu sõnastust selliselt, et viidatud määrusega seonduvad seadusemuudatused jõustuvad samuti 2022. aasta 21. veebruaril.
Autojuhi vastutust tuleb piirata
Autojuht peab veenduma, et veosevedu alustades on tal kaasas nõuetekohane veodokument ning selle puudumisest koheselt vedajat või veose saatjat/ekspedeerijat informeerima. Lisaks näeb eelnõu ette, et autojuhti võib karistada rahatrahviga kuni 100 trahviühikut, kui autojuht jätab esitamata veodokumendi või rikub veodokumendi täitmise nõudeid.
Eelnõust ega seletuskirjas ei selgu, millises ulatuses vastutab autojuht veodokumendi täitmise nõuete rikkumise korral. Näiteks kui veodokumendil on veose brutomassi kohta vale info ja autojuhil ei ole võimalik visuaalse vaatluse teel seda tuvastada, siis kas ka sellisel juhul vastutab autojuht veodokumendi täitmise nõuete rikkumise eest. Kaubanduskoja hinnangul peaks sellisel juhul olema välistatud autojuhi vastutus, sest kehtiva autoveoseaduse kohaselt vastutab veose saatja, et tema paigutatud veose tegelik mass ja mõõtmed vastaksid veose saatedokumentides märgitule. Palusime ministeeriumil nii eelnõus kui ka seletuskirjas autojuhi vastutus selgemalt välja tuua ning välistada autojuhi vastutus eelnevalt kirjeldatud olukorras.
Autoveoseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõuga saab lähemalt tutvuda SIIN.