Koda ei toeta plaanitavaid muudatusi täiskasvanute koolituse seaduses
Kaubanduskoda avaldas arvamust täiskasvanute koolituse seaduse muutmise väljatöötamiskavatsuse kohta. Koda toob arvamuses välja, et plaanitavad muutused on liigselt keskendunud täienduskoolitusasutustele kehtivate nõuete formaalsele kontrollile, kuid tegelik fookus peaks olema hoopis täienduskoolituste kvaliteedi edendamisel läbi efektiivsete ja jätkusuutlike meetmete.
Probleemi olemus
Väljatöötamiskavatsusest jääb mulje, et ministeeriumi hinnangul on peamine täienduskoolitustega seonduv probleem see, et suur hulk majandustegevusteate esitanud koolitusasutustest ei täida täiskasvanute koolituse seadusest tulenevaid nõudeid. Koja hinnangul ei tähenda formaalsete nõuete mittetäitmine ilmtingimata probleemi koolituste sisulises kvaliteedis, kui täienduskoolitusasutus poolt pakutav koolitus on kvaliteetne ja annab koolitatavatele oodatud teadmised.
Kaubanduskoja hinnangul on väljatöötamiskavatus liigselt keskendunud täienduskoolitusasutustele kehtivate nõuete formaalsele kontrollile, kuid tegelik fookus peaks olema hoopis täienduskoolituste kvaliteedi edendamisel läbi efektiivsete ja jätkusuutlike meetmete. Koda on ka eelnevalt korduvalt varem välja pakkunud nii avaliku tagasiside süsteemi aga ka koolitajate ning koolitatavate teadlikkuse kasvatamise vajadust. Seega keskendub koja hinnangul seaduse muutmine suures ulatuses vale probleemi lahendamisele ning peamise kitsaskohaga on tegeletud väga kaudselt ja seejuures ebamõistlikke lahendusi välja pakkudes.
Täienduskoolitusasutuste õppe kvaliteedi hindamine
Ministeerium soovib välja töötada kvaliteedi hindamise instrumendi, millega sõeluda täienduskoolituse pakkujate seast välja need, kes suudavad tagada aktsepteeritavat kvaliteeti. Koda on vastu riikliku kvaliteedihindamise süsteemi loomisele täienduskoolitusasutustele, sest sellega kaasneb ebamõistlikult suur halduskoormus ja kulu nii avalikule sektorile kui koolitusasutustele, kuid samas ei taga see lahendus automaatselt kvaliteetset täienduskoolitust. Lisaks kaasneb oht, et muudatusega piiratakse ebamõistlikult täienduskoolituste pakkumise turgu.
Täienduskoolituse õppijatega seotud andmete sisestamine riiklikusse registrisse
Väljatöötamiskavatsuses on välja pakutud ka idee, mille kohaselt peavad õppijate andmeid esitama riiklikkusse registrisse täiskasvanute täienduskoolitusi pakkuvad asutused, kes on esitanud majandustegevusteate EHIS-sse. Lisaks on täpsustatud, et sisse kantakse ainult lõpetajate andmed, kellele on väljastatud tunnistus ehk õppija teadmisi ja oskusi on õppe lõpuks kontrollitud.
Kaubanduskoda ei pea hetkel mõistlikuks sellise muudatuse tegemist. . Esiteks puudub igasugune analüüs, millised on selle muudatusega kaasnevad mõjud. Näiteks jääb ebaselgeks, kui suured kulud kaasnevad vastavate infotehnoloogiliste arendustega nii riigile kui ka täienduskoolitusasutustele.
Koja hinnangul ei ole muudatusel ka tööandjate jaoks väga suurt lisaväärtust, sest juba täna ei kontrolli tööandjad paljudel juhtudel näiteks tasemeõppe lõputunnistusi, vaid uue töötaja värbamisel on olulisel kohal muud kriteeriumid. Lisaks ei ole vajalik tekitada andmete sisestamise kohustust üksnes õppijate huvides, ilmselt suudavad õppijad ka ise arvestust pidada selle üle, millistel koolitustel on nad osalenud.
Eiratud on ka hea õigusloome tavasid
Koda leiab, et esitatud väljatöötamise kavatsus keskendub peamiselt ministeeriumi poolt valitud eelistuse kirjeldamisele ja põhjendamisele, miks on valitud lahendus kõige parem. Selline tegevus ei ole kindlasti kooskõlas hea õigusloome põhimõtetega, mis näeb ette, et väljatöötamiskavatsus sisaldab probleemi võimalikke lahendusi, lahenduste võrdlust ning ministeeriumi poolt eelistatavat lahendust, kuid hetkel koja hinnangul see erinevaid lahendusi ja nende võrdlusi ei sisalda.
Esmalt oleks tulnud sõnastada probleem, seejärel otsida võimalike lahendusi ja neid võrrelda ning alles siis oleks tulnud panna paika eelistatud lahendus. Hetkel jääb mulje, et ministeerium on tegutsenud vastupidiselt ehk eelistatav lahendus oli olemas enne alternatiivide kaardistamist