Koda esitas mitmeid ettepanekuid riigihangete seaduse eelnõu osas
Riik saatis kooskõlastamisele riigihangete ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu, mille kohaselt plaanitakse uuendusi riigihangete valdkonnas. Näiteks on plaanis laiendada ärisaladuse põhjendamise regulatsiooni kõikidele riigihangetele, mitte ainult hankemenetlusele. Arvamuses toetasime mitmeid muudatusi ning tõime esile täiendavaid ettepanekuid riigihangete valdkonna muutmiseks.
Näited osadest muudatusest, mida arvamuses toetasime:
- Toetame muudatust, mille puhul laieneb ettevõtjatele kohustus näidata ja põhjendada ärisaladuse olemasolu pakkumuses kõikides riigihangetes, mitte üksnes hankemenetlustes. Muudatus tagab õigusselge olukorra, kus ärisaladuse märkimise, kaitse ja piiritlemise põhimõtted on kõikides riigihangetes ühetaolised.
- Pooldame põhimõtet, et edaspidi on hankijal võimalus sõlmitud hankeleping üles öelda või sellest taganeda juhul, kui hankelepingu sõlminud pakkujal esineb hankelepingu täitmise ajal mõni kohustuslik kõrvaldamise alus (näiteks maksuvõlg). Samal ajal on oluline, et hankija võtaks arvesse erinevaid põhjendusi, mis pakkuja esile toob.
- Toetasime muudatusi, mis andsid hankijatele võimaluse lisada otsustuskoht, kas kõrvaldada riigihankelt selline ettevõtja, kellel on täitmata maksudeklaratsiooni esitamise kohustus koos võimalusega see 3 tööpäeva jooksul esitada ning tekkinud võimalik maksuvõlg tasuda või ajatada. Eelmainitud muudatus toetab läbipaistvat ettevõtluskultuuri ning tagab võrdse kohtlemise nende osas, kes on korrektselt deklaratsioone esitanud.
- Toetasime muudatusi seoses vaidlustuste või kahju hüvitamise kulude jaotamisega. Muudatuse kohaselt saab kahju hüvitamise taotluse osalise rahuldamise korral vaidlustusmenetluse kulusid jaotada selliselt, et mõlemal poolel on õigus oma kulude hüvitamisele teise poole poolt proportsionaalselt vaidlustuse või taotluse rahuldamisega. Eelnimetatud muudatus tagab kulude õiglase jagunemise ning vähendab pahatahtlikult ja läbimõtlemata esitatud vaidlustuste hulka.
- Toetame ka uuendust, mille puhul lisatakse kulude hüvitamisele juhtum, kus hankija tunnistab vaidlustatud otsuse vaidlustuse tulemusena kehtetuks või muudab riigihanke alusdokumente, ent ei mööna sõnaselgelt, et ta vaidlustuse omaks võtab. Nõustume, et tegemist on sisuliselt vaidlustuse omaksvõtuga, mis peab kaasa tooma vaidlustusmenetluse kulude hüvitamise.
Samuti esitasime ka mitmeid täiendavaid ettepanekuid, näiteks minikonkursi raames võiks rakendada muudatusi, mis kohustaksid pakkujat teavitama raamlepingu osapooli minikonkursi raames tehtud otsustest ja eduka pakkumuse eelistest; loobuda võiks pakkujatelt kolmandate osapoolte kinnituste nõudmistest riigihangetes; samaväärsuse tõlgendamise osas on vajalik lisada konkreetsemad tingimused; trahvimäärad ei tohiks olla suuremad, kui hankelepingu koguväärtus.
Lisaks andsime ministeeriumile teada meile liikmete poolt laekunud üldisest tagasisidest, mis puudutas erinevaid riigihanke praktikas esinevaid nüansse:
- Hankemenetlus võiks olla paindlikum ning hankijad võiksid korraldada mõistliku kestvusega riigihankeid, mis võtavad arvesse ka vähemalt teatud sektorite puhul innovatsiooni aspekti;
- Hankelepingud võiksid olla paindlikumad ning võimaldama suuremal määral riskide proportsionaalset jaotust hankijate ja pakkujate vahel.
Vaata lähemalt eelnõu kokkuvõtet SIIT.