Koda tegi ettepaneku vähendada isikukaitsevahendeid müüvate ettevõtjate halduskoormust
Kaubanduskoda pöördus liikmete palvel maksu- ja tolliameti poole ettepanekuga vähendada nende ettevõtjate halduskoormust, kes müüvad avaliku sektori organisatsioonidele isikukaitsevahendeid, näiteks kaitsemakse või desinfitseerimisvahendeid.
Alates 30. jaanuarist kuni 31. juulini võib teatud kriteeriumite täitmisel müüa käibemaksuvabalt avaliku sektori organisatsioonidele neid isikukaitsevahendeid, mida kasutatakse koroonaviiruse ennetamiseks ja peatamiseks. Üheks tingimuseks on näiteks avaliku sektori organisatsiooni kinnitus isikukaitsevahendite hankelepingu olemasolu kohta ja soovi kohta ettevõtjalt isikukaitsevahendeid vastu võtta.
Halduskoormus on mõndadel juhtudel kasvanud tundides
Oleme saanud oma liikmetelt tagasisidet, et avaliku sektori organisatsioonid on raskustes eelnevalt nimetatud kinnituskirja koostamisega ning pöörduvad seetõttu oma küsimustega ettevõtjate poole. See on aga suurendanud märgatavalt ettevõtjate töökoormust. Näiteks on üks ettevõtja toonud välja, et töökoormus on seetõttu kasvanud tundides. Sageli ei oska ka ettevõtjad avaliku sektori organisatsioonide küsimustele vastata ning abi saamiseks tuleb pöörduda maksu- ja tolliameti poole.
Selleks, et väheneks isikukaitsevahendeid müüvate ettevõtjate töökoormus ning avaliku sektori organisatsioonidel oleks lihtsam kinnituskirja koostada, tegime maksu- ja tolliametile ettepaneku koostada ja avalikustada maksu- ja tolliameti lehel kinnituskirja põhi, mida iga avaliku sektori organisatsioon saab soovi korral kasutada. Kinnituskirja põhja juurde võiks lisada ka täiendavaid selgitusi, mis aitaksid avaliku sektori organisatsioonidel kinnituskirja põhja täita.
Maksu- ja tolliamet vastas meie ettepanekule väga operatiivselt
Oleme tänaseks saanud maksu- ja tolliametilt vastuse oma pöördumisele. Maksu- ja tolliamet selgitab, et kui õigustatud isik soovib osta meditsiinilised vahendid Eestis 0% käibemaksumääraga, peab nullmäära rakendamiseks saama ostjalt informatsiooni nende kaupade kasutamise kohta COVID-19 viirusega võitlemiseks kaupade müüja, mitte maksuhaldur. Kui meditsiiniliste vahendite kasutusotstarve selgub kauba ostu-müügilepingust ja see vastab 0% käibemaksumäära rakendamise tingimustele – siis sellest piisab ja ostjal ei ole vaja müüjale enam mingit täiendavat kinnitust anda. Kui kasutusotstarve ostu-müügilepingust ei selgu, peab müüja saama 0% käibemaksumäära kohaldamiseks ostjalt selle kohta eraldi kirjaliku kinnituse. Ka sellise kinnituskirja saab anda vabas vormis ja piisab, kui see on antud meili teel – ja kui on võimalik, võib anda ka ühe kirjaliku kinnituse pikema perioodi jooksul teostatud kaupade ostu-müügitehingute kohta. Oluline on, et kinnituskirjas sisalduva info põhjal jõuavad müüja ja ostja ühisele arusaamisele, et ostja on õigustatud isik ja hakkab kasutama meditsiinilisi vahendeid otstarbel, mis annab õiguse 0% käibemaksumäära rakendada. Sellist kinnituskirja vormi põhja, mis kindlasti oleks kasutatav igas konkreetses olukorras, oleks väga raske koostada ja arvestades eespool toodud selgitusi ei ole see ilmselt ka vajalik.
Kui ostja taotleb müüjalt kreeditarve ja uue 0% määraga arve esitamist alates 30.01.2020 toimunud ja toimumise ajal 20% käibemaksuga maksustatud müügitehingute kohta – siis samuti peab müüja saama ostjalt informatsiooni selle kohta, et ostja on nn õigustatud isik ning on talle müüdud meditsiinilisi vahendeid kasutanud varem ja kasutab ka praegu (kui kaupu jätkuvalt kasutatakse) COVID-19 viirusega võitlemiseks. Seetõttu, kui soovitakse 0% käibemaksumäära kohaldada tagasiulatuvalt juba toimunud tehingutele, võib käibemaksusoodustuse rakendamiseks vajaliku materjali hankimine tõesti tuua kaasa nii müüja kui ostja töökoormuse kasvu. Ka juba toimunud tehingute puhul peavad müüja ja ostja ühtmoodi aru saama, et müügitehingu toimumise ajal olid kõik 0% käibemaksu rakendamise tingimused täidetud ja võõrandatud kaup kuulub käibemaksusoodustuse rakendusalasse.
Tutvu lähemalt koja ettepanekuga ning maksu- ja tolliameti vastusega