Kui teed lähevad lahku
Offboarding on töötaja organisatsioonist väljajuhtimine ja töösuhte lõpetamine. Tulemuslik ja oskuslik offboarding võimaldab nii ettevõttel kui ka töötajal jätkata tugevamana.
Offboarding’u sisu võib olla iga ettevõtte jaoks erinev. Mõnel juhul on see lihtsalt tööandja ja töötaja koostöö lõpetamine ehk paberite allkirjastamine, teisel juhul aga tööandja poolt kirjeldatud tegevuskäik koos lahkumisvestlusega.
Miks kasutatakse offboarding’ut?
Läbimõeldud offboarding’u käigus teavitatakse meeskonda, toetatakse lahkuvat töötajat ning hoitakse dokumendid ja kõik varaga seonduv korras. Peamine eesmärk on säilitada ettevõtte maine tööandjana ja luua võimalus, et lahkuv töötaja saaks olla tulevikus taas töötaja, klient või isegi tööandja soovitaja.
Offboarding algab töötaja lahkumisavaldusest või tööandja teavitusest töölepingu lõpetamise kohta. Seejärel lepitakse kokku lahkumisvestluse aeg ning teavitatakse meeskonda ja kliente, kellega lahkuv töötaja koostööd tegi.
Milleks on lahkumisvestlus hea?
Lahkumisvestlust soovitan alati pidada ja selleks korralikult valmistuda. Lahkuv töötaja võib olla pehmeloomuline, kuid võib olla ka keeruka iseloomuga. Ettevalmistus võimaldab sellega arvestada ning vestluse käiku juhtida. Jagatav info peaks sisaldama ülevaadet, milline osa oli töötajal ettevõtte eesmärkide täitmisel, millised on töötaja tugevad küljed ja suurepärased oskused, kuid ka võimalikud arengukohad. Samuti on hea lasta töötajal rääkida, et saada võimalikult palju väärtuslikku tagasisidet juhtimise, kommunikatsiooni, tööprotsesside, sisekliima jne kohta. Lahkumisvestluse käigus saadud info on aidanud parandada nii mõnegi ettevõtte protsesse ja toimimist.
Lahkumisvestluse viib tavaliselt läbi otsene juht või mõningatel juhtudel ka personalitöötaja, sõltuvalt sellest, kuidas on ettevõttes välja kujunenud. Kui töötaja lahkumise tegelik põhjus ei ole veel teada, siis on hea seda vestluse käigus küsida. Selleks võivad olla nii isikliku elu teemad (suhted, lapsed, tervis) kui ka tööalased põhjused (suhted, puudulikud oskused, puudulik kommunikatsioon).
Tööandja algatusel töösuhte lõpetamiseks peetava vestluse ettevalmistamisel tuleb läbi mõelda mitmesugused stsenaariumid ehk töösuhte lõpetamise variandid – millised on tööandja võimalused ning millised töötaja vajadused. Eeltööna tasub otsida töötaja profiilile sobivat toetavat infot (tööpakkumisi, koolitus- ja nõustamisvõimalusi jne) ning võimaluse korral koostada töötaja tugevusi ja oskusi kirjeldav soovituskiri.
Mida lahkumisvestlusel teha ei tohiks?
Lahkumisvestlusel ei tasu anda hinnanguid ja on hea hoida sõbralikku tooni. Vältima peab õigustamist, süüdistamist, tööle jäävate töötajate upitamist või juhina pettumuse väljendamist.
Ole ise väärikas ja aita töötajal väärikaks jääda. Isegi siis, kui lahkumise on algatanud töötaja, otsi alati töötajale pehmem ja toetavam võimalus töölepingu lõpetamiseks. Võimaluse korral kingi lahkuvale töötajale ettevõtte meene – see tunnustab ja jätab lahkujale hea tunde.
Raskemate lahkumisvestluste pidamiseks võib kutsuda ettevõttevälise nõustaja, kes neutraalse inimesena viib juhi või personalitöötaja asemel lahkumisvestluse läbi ning maandab osapoolte liigseid emotsioone.
Pärast lahkumisvestlust peaks töötaja talle usaldatud vara tagastama ja temaga tuleks kõik dokumendid lõplikult vormistada. Ettevõttes tuleb jagada infot, kuidas töö edasi läheb (kes asendab lahkunud töötajat või kuidas töö ümber korraldatakse, tagamaks selle sujumine).
Lahkumisvestluse käigus saadud info on aidanud parandada nii mõnegi ettevõtte protsesse ja toimimist.
Kas teadsid?
Peamised põhjused, miks töötajate offboarding hoolikalt läbi mõelda:
- Endine töötaja võib olla tulevikus sinu uus töötaja.
- Lahkunud töötaja on parim brändisaadik!
- Halva lahkumisprotsessi korral võib töötajast saada ettevõtte maine kahjustaja.
- Endisest töötajast võib saada klient.
- Endist töötajat saab kasutada teenusepakkujana.
- Lahkumisvestlus annab organisatsiooni arengu jaoks väärtuslikku informatsiooni.
Allikas: Lilian Kuuslap, Estanci personalijuht
Miks on mõistlik teha ettevõttes mõtestatud offboarding’ut? Kuidas teie seda teete?
Airi Neemre
Radisson Blu Hotel Olümpia ja Park Inn By Radisson Centrali personalijuht
Turismisektoris on viimasel aastal vist kõik ettevõtted olnud olukorras, kus peavad äriliselt vältimatu vajaduse tõttu ametikohti koondama. Koondamisteate saamise emotsiooni on aidanud meie majades maha võtta väga täpsed selgitused ja põhjendused. Inimestel on ka sageli küsimused, miks just nemad on välja valitud ja miks teised saavad tööle jääda. Ka siin on olulised selgitused nii jääjatele kui ka lahkujatele. Näiteks kui valiku tegemisel jätame tööle need, kes suudavad meile olulistes keeltes kliente teenindada, siis annab selline selgitus lahkujale info, kuidas ta saaks end arendada ning oskusi ja väärtust tööjõuturul edaspidi tõsta. Kui selgitused on inimlikult edastatud ja mõistetavad, siis on koondatud töötajal ka lihtsam sunnitud lahkumisega kohaneda.
Mõningatel juhtudel oleme ka pakkunud pikaajalisele töötajale väliskonsultandi vahendusel outplacement’i teenust. Need töötajad on saanud tuge ja väärtustanud kõrvalseisja pilku, kel on aega nende CV või LinkedIn-i konto üle vaadata ja värskendamise kohta soovitusi jagada. Samuti lihtsalt julgustada laiema pilguga tööpakkumisi vaatama ja kandideerima.
Edukas offboarding on sageli alus järgmiseks tööle asumiseks. Samuti kasvatab see alles jäävate töötajate lojaalsust ja tugevdab tööandja brändi.
Lilian Kuuslap
Estanci personalijuht
Sama oluline, nagu on uue töötaja edukas ja sujuv sisseelamine uude töökeskkonda, tuleb ka lahkuvale töötajale pakkuda meeldivat lahkumist.
Estanc on väärtuskeskne organisatsioon. Selleks, et offboarding Estancis vastaks meie väärtustele ja oleks kõikidele töötajatele rikastav, oleme oma lahkumistegevused kaardistanud. Minu hinnangul on kommunikatsioon siinjuures tähtsaim märksõna. Lahkuva töötaja jaoks on oluline protsessi soravus ja täpne info selle kohta, mida tema peab tegema. Lisaks peab olema tiimil piisavalt sisendit kohustuste ülevõtmise ja lahkumise mõju kohta igapäevasesse tööellu.
Estanci lahkumisvestluse peamine eesmärk on anda töötajale viimast korda ametlikku tagasisidet tema panuse kohta ja saada tagasisidet ettevõttele. Minu jaoks on nendes vestluses tõeline võlu, kuna inimesed on oma viimasel tööpäeval alati ausad ja vahetud ning vestlustest tulev informatsioon ja ideed on tihti sellised, mida töötamise ajal ei tule keegi väga jagama.
Estanci lahkumiskingitused ei ole kunagi standardsed, iga kink on personaalne. Iga inimesega meie majas käib kaasas oma lugu, mille ta võtab iga päev tööle tulles endaga ühes, see on ainulaadne tükike Estanci loost. Lahkumiskingiga anname kõikidele, kelle teekonna osaks on olnud Estanc, kaasa tükikese meie loost ja väärtusest.
Artikkel ilmus kaubanduskoja ajakirja Teataja 5/2020 numbris rubriigis "Personal".
Autor: Elle Muuga, personalikonsultant www.ellemuuga.com