Lennufirmade kohustuslike teenindusaegade mahu nõue tuleb taas
Eelmise aasta detsembris tegi Euroopa Komisjon (EK) ettepaneku taas kehtestada 2021. aasta suvise lennuplaani algusest lennufirmadele kohustuslike teenindusaegade kasutamise mahu nõue, kuid seda leebemalt kui eelnevalt. EK ettepanekuga ei ole rahul aga lennundusorganisatsioonid ja Euroopa Majandus – ja Sotsiaalkomitee.
COVIDi pandeemiaga seonduvalt võttis EK 2020. aasta kevadel vastu teenindusaegade määruse muudatusettepaneku, et loobuda põhimõtte „kasuta või kaota“ kohaldamisest 2020. aasta suvise sõiduplaani perioodi lõpuni. Ühtlasi anti siis EK-le ka volitused pikendada erandiga hõlmatud ajavahemikku. Seda Euroopa Komisjon 2020. aasta oktoobris ka tegi, pikendades ajavahemikku, mil loobutakse põhimõtte „kasuta või kaota“ kohaldamisest, kuni 2020/2021. aasta talvise lennuhooaja lõpuni 27. märtsil 2021. Ühesõnaga – nende aktide ja muudatustega peatati lennujaamade teenindusaegade jaotamist reguleerivate ELi eeskirjade kohaldamine.
Detsembris tehtud uue määrusega tegi EK ettepaneku, et „kasuta või kaota“ reeglit tuleks uuesti kohaldada, kuid, et esialgu ja ajutisena tuleks teenindusaegade kasutamise künniseks kehtestada 80 % asemel 40 %. Lisaks soovis EK volitusi selle erandi pikendamiseks vastavalt kriisiga seotud vajadustele.
Muud seisukohad
Sellise ettepanekuga ei ole rahul mitmed teised organisatsioonid, sh ka Euroopa Majandus – ja Sotsiaalkomitee (EMSK), kes oma arvamuses toob välja mitmed probleeme ja EK ettepanekust tulenevad ohud. Näiteks, ka siis kui lendude täituvus on väga väike, peavad lennuettevõtjad teenindama isegi majanduslikult ebaotstarbekaid lende, täitmaks 40% mahu kasutamise nõuet. Lennuettevõtjate ärgitamine lendama peaaegu tühjade lennukitega ei ole aga sugugi kooskõlas EK kliimaeesmärkidega minimeerida kahjulikke keskkonnamõjusid.
Olukorda oleks võimaldada nii, et lennuettevõtjad saaksid tagastada täielikud teenindusaegade sarjad, mille järele on nende teada nõudlus väike. EMSK nõuab ettepaneku uut läbivaatamist EK poolt, mis võtaks arvesse lennuettevõtjatest, lennujaamadest ja teenindusaegade koordineerijatest koosneva maailma lennujaamade lennuteenindusaegade nõukogu (Worldwide Airport Slot Board, WASB) koostatud soovitusi.
Soovitused kombineerivad :
- täielikku loobumist põhimõttel „kasuta või kaota“ põhinevast reeglist täielike teenindusaegade sarjade puhul, mis tagastatakse teenindusaegade ühisvarusse enne hooaja algust;
- 50 % kasutuskünnist teenindusaegade sarjade puhul, mille lennuettevõtjad säilitavad.
Samuti sisaldavad soovitused teatavaid tingimusi ja sätteid COVID-19 olukorraga seonduva teenindusaegade põhjendatud kasutamata jätmise kohta.
Probleemid on laiemad
Põhjus, miks sellist suhteliselt tehnilist küsimust koda käsitleb, peitub laiemas probleemis, mis seondub lisaks lennundusele ka muude sektorite - eriti turismi edasise käekäiguga. Nimelt põhinesid kõik 2020. aastal rakendatud meetmed eeldusel, et need aitavad viiruse edasise leviku tõhusalt kontrolli alla saada lühikese ajavahemiku jooksul. Need ootused ei ole seni täitunud.
Hetkel ei ole praegu kriisist taastumise protsessi veel võimalik usaldusväärselt prognoosida. Viiruse leviku aeglustamiseks kehtestasid riigid ranged piirangud oma kodanike liikuvusele. See olukord jätkub 2021. aastal muutumatuna, avaldades suurt survet mitmete sektorite elujõulisusele ning erinevad majandussektorid on põhjendatult mures oma (töökohtade) tuleviku pärast. Kuigi on välja töötatud vaktsiin ja seda on manustatud ELis alates 27. detsembrist 2020, ei saavutata kuni 2021. aasta lõpuni või isegi 2022. aastani sellist elanikkonna vaktsineerimise määra, mis on piisav nakkusjuhtude vähendamiseks mõeldud üldiste piirangute ja meetmete lõpetamiseks.
Näiteks lennunduses puuduvad märgid selle kohta, et nõudlus 2021. aasta suvisel hooajal jõuaks viimaste aastate taseme lähedalegi. Praegune ebakindlus püsib ja võib isegi suureneda COVID-19 viiruse uute, veelgi nakkusohtlikumate või surmavamate tüvede tekke tõttu. Sektori prognooside (Lennunduse ümarlaua aruanne) kohaselt võib taastumisperiood kesta vähemalt 2024. või 2025. aastani.
„Kasuta või kaota“
„Kasuta või kaota“ ehk teenindusaegade kohustusliku jaotusega on sätestatud, et lennuettevõtjad Euroopa Liidu lennujaamades peavad kasutama vähemalt 80 % neile jaotatud teenindusaegadest teatava sõiduplaani perioodi jooksul, et säilitada need teenindusajad järgmise aasta vastaval sõiduplaani perioodil – sellest tulenebki „kasuta või kaota“.