Lõpp juhtmepundardele, ehk teekond ühe laadija suunas
Erinevate juhtmete olemasolu ja kaasaskandmise vajadusele teeb lõpu või vähendab seda Euroopa Komisjoni (EK) algatus milles nõutakse, et mobiiltelefonid ja muud sarnased raadioseadmed mida saab juhtmega laadida oleksid varustatud USB C-tüüpi pistikuga. Ning kui nende puhul on nõutav üle 5-voldine pinge või üle 3-amprine voolutugevus või üle 15-vatine võimsus, sisaldaksid need USB toite laadimise sideprotokolli. Samuti antakse selles EK-le õigus võtta vastu delegeeritud õigusakte, et võtta tulevikus arvesse muid laadimistehnoloogia liike kui juhtmega laadimine.
Eelkõige tuleks ettepaneku kohaselt teha järgmist:
- ühtlustada juhtmega laetavate mobiiltelefonide ja muude sarnaste raadioseadmete kategooriate või klasside (tahvelarvutid, digikaamerad, kõrvaklapid ja kõneklapid, käeshoitavad mängukonsoolid ja kaasaskantavad kõlarid) laadimiliides, et neid saaks laadida ühtse laadimispistiku abil;
- tagada, et need seadmed – juhul kui nad toetavad kiirlaadimist – kasutaksid vähemalt sama laadimise sideprotokolli;
- võimaldada selle valdkonna edasist ühtlustamist vastavalt tehnoloogia arengule, sealhulgas muu kui juhtmega laadimisliidese ühtlustamist;
- kehtestada nõuded, et lõppkasutajad ei oleks sunnitud ostma uut laadimisseadet iga kord, kui nad ostavad uue mobiiltelefoni või muu sarnase raadioseadme;
- kehtestada nõuded, mille kohaselt lõppkasutajad saavad mobiiltelefoni või muu sarnase raadioseadme ostmisel vajaliku teabe selle laadimisomaduste ja koos sellega kasutatava laadimisseadme kohta.
Üldisemalt öeldes soovib EK vältida turu killustumist seoses laadimisliideste ja laadimise sideprotokollidega, samuti suurendada tarbijate jaoks mugavust ja ühtlasi vähendada elektroonikaromude teket.
Komisjon on alates 2009. aastast püüdnud piirata mobiiltelefonide ja muude sarnaste seadmete laadimisliideste turu killustatust. Sellised algatused tõid aga kaasa üksnes vabatahtlikud kavad, mis ei olnud õiguslikult siduvad ega taganud järjepidevat ja ühetaolist kohaldamist. Samuti ei olnud vabatahtlike algatuste ülesanded suunatud Euroopa Liidu poliitiliste eesmärkide täitmisele vähendada elektroonikajäätmeid, tagada tarbijatele kasutusmugavus ja vältida laadimisseadmete turu killustatust.
Mis puutub elektroonikajäätmetesse, siis hinnanguliselt tekitasid mobiiltelefonide laadijad 2018. aastal ligikaudu 11 000 tonni elektroonikaromusid ja sellega seotud olelusringi heitkogused olid ligikaudu 600 ktCO2e. Eeldatakse, et need kogused lähiaastatel mõnevõrra suurenevad, tingituna raskemate kiirlaadijate eelistamisest.
2020 aasta jaanuaris võttis Euroopa Parlament vastu resolutsiooni, milles kutsus üles võtma kiiresti vastu mobiiltelefonide ühtse laadija standardi, et vältida siseturu edasist killustumist. Täpsemalt kutsuti resolutsioonis EK-d üles võtma vajaduse korral vastu seadusandlik meede, et luua ühtne laadija. Samuti kutsus parlament komisjoni üles tagama, et tarbijad ei oleks enam kohustatud ostma iga uue raadioseadmega uut laadijat, ning, et eraldamismeetmed (mis seisnevad lõppkasutajale raadioseadme tarnimises ilma laadimisseadmeta) tuleks kehtestada koos ühtse laadimislahendusega, sest vastasel juhul ei saavutataks eesmärki vähendada aastas toodetavate laadimisseadmete hulka ja vähendada elektroonikajäätmeid.
Euroopa Komisjon võttiski seda kuulda ja tuli välja direktiivi muudatustega. Komisjon peab oluliseks edendada EL-s ühise koostalitlusvõime taset, kartes, et valdkonna ühtlustamata jätmine võib tuua kaasa olulised erinevused liikmesriikide õigus- ja haldusnormides või tavades, mis käsitlevad mobiiltelefonide ja muude sarnaste raadioseadmete kategooriate või klasside ning laadimisseadmete koostalitlusvõimet, samuti raadioseadmete tarnimist ilma laadijata.
Kuna tegemist on tulevikku suunatud ettepanekuga, siis selle nõudeid praegustele turule lastud seadmetele ei kohaldata. St ettepanekuga kehtestatavaid nõudeid ei kohaldata ühegi raadioseadme suhtes, mis lastakse liidu turule enne direktiivi kohaldamise alguskuupäeva. Liikmesriikidel tuleb see direktiiv oma õigusesse üle võtta 12 kuu jooksul pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Liikmesriigid peavad seda kohaldama 12 kuu jooksul ülevõtmisest.
Konkreetse standardi, millele laadijad vastama peavad, jm konkreetsed nõuded on leitavad direktiivi lisas